vrijdag 30 januari 2015

Dubbele pech: het vervolg

Zo. Het wiel is terug van de fietshersteller en nu heeft de Nexus 8 naaf zijn oliebadje gekregen.

Ik bracht ook een nieuwe spaak mee en omdat die in het wiel moest komen, kon ik dat meteen nog even controleren: loopt het nog recht en is de spaakspanning ok? Alle nippels zijn, na het richten (er was niet veel nodig) een halve slag aangedraaid.


Een wielrichter, schroevendraaier en spaaksleutel. Meer is niet nodig.
De spaakspanning mocht naar mijn gevoel (toontest) wat hoger. Naar ik meen te weten, breken spaken sneller bij een te lage spanning.

Ik heb zelfs een nieuwe kettingkast mee!

En jawel: dit is er eentje dat bedoeld is voor fietsen met een versnellingsnaaf.

Dat was gisteren.
Vandaag werd het wiel weer in de fiets gezet. Met een rollerbrake en versnellingsnaaf is dat wel even werk. Nadien moest het restant van de gesneuvelde kettingkast eraf en moest de nieuwe gemonteerd worden. 

Laatste stuk van de oude kettingkast
Dat betekent dat de bracketas eruit gehaald werd, want de voorste bevestiging van de kast zit daarachter.

Verwijderen van de bracketas (de schroefdraad wordt ingevet)
Montage van de voorste bevestiging en zijkant van de nieuwe kettingkast
De nieuwe kettingkast, bijna compleet
Na montage blijkt dat de uitsparing achteraan net te klein is om de versnelling vrij te kunnen laten schakelen. Dat wordt dus nog wat bijwerken. Voor de rest ziet het er netjes uit.

3 opmerkingen:

  1. Ziet er toch weer mooi en strak uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Reacties
    1. Bijna: zoonlief zei me dat er nu twee van de acht versnellingen bruikbaar zijn... Ik moet het dus achteraan wat bijwerken. Komt wel goed. Dan moet achteraan op mijn Trek nog een band met profiel komen: nu ligt er nog een slick op (Conti SportContact) en dan zou rechts op de Orca weer een Marathon de Tryker (reserveband) moeten vervangen.

      Verwijderen