donderdag 19 februari 2015

Pats...

De gebeurtenissen maken het makkelijk om inspiratie te vinden voor de blog.

Nog maar net verscheen het bericht over de klapband met de Birdy, of de rechterband van de Orca moest eraan geloven. Vanmiddag reed ik met een flinke vaart gewoon rechtdoor over het jaagpad, al flink wat kilometers, toen - geheel onverwacht - met een harde knal de rechterband het voor bekeken hield.



Een mogelijke verklaring is dat dit geen nieuwe binnenband was. Misschien was die al wat versleten, was de wand wat dun geworden? Het gat zit aan de kant van de velg.


De vorige lekken waren op 11 januari, maar toen waren die het gevolg van glasscherven die door het loopvlak gedrukt waren. Nu zijn we zowat 1000 km verder, is aan de buitenband niets te zien en zit het gat aan de binnenkant van de binnenband.

Enfin, dit valt vrij snel te herstellen: andere binnenband uithalen, Orca optillen en de binnenband wisselen. De buitenband leg je zo om; daarvoor zijn geen bandenlichters nodig. Gewoon de hiel wat meer naar het midden van de velg duwen en dan kost het geen moeite.

Minder sympathiek: door het mooie weer waren er behoorlijk wat wielertoeristen op pad, maar er zijn er minstens tien gepasseerd die me zelfs geen blik waardig gunden. Zou hun gemiddelde teveel dalen daardoor? Of geldt een velonaut niet als collega-fietser? Eén man stopte wel, maar toen was ik al klaar om de band op te pompen.
Uiteraard kunnen ze niet veel doen, maar vragen of het gaat, dat kost toch geen moeite?

9 opmerkingen:

  1. Jan, kan dit ook niet het bekende verhaal zijn van te veel druk in de band, waardoor hij van de velg wordt gedrukt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik acht de kans niet groot: zaterdag legde ik de Marathon erop en de druk bedroeg 6,2 bar na het oppompen. De banden mogen tot 7 bar hebben. De vorige keren was het aflopen van de buitenband na een oneffenheid in een bocht de oorzaak; de explosie van de binnenband was het gevolg. Ik heb de *indruk* dat de orde deze keer omgekeerd was, ook omdat de binnenband aan de velgzijde een gat vertoond en niet aan de zijkant. Er waren al kilometers geen scherpe bochten aan te pas gekomen. Maar: het kan altijd, natuurlijk.

      Verwijderen
  2. Jan,
    Ik vrees dat het toch het aflopen van de velg is. Voorzover ik het kan zien is de biba over een lengte van 10 cm gescheurd. Dat gebeurt alleen als de band van de velg wordt geduwd. 6.2 bar is m.i ook veel te hard. Er is tussen 4 en 5 bar al vrijwel geen verschil in rolweerstand. Oppompen tot 6 bar of hoger levert geen lagere rolweerstand op, wel veel minder comfort en het risico dat de band van de velg raakt.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wim, op de band staat als aanbevolen druk 4 tot 7 bar. Tot het voorbije weekend gebruikte ik 5,5 bar en nu probeerde ik een iets hogere druk, met de bedoeling om de kans op doorprikken te verminderen. Misschien was het toch geen zo'n goed idee ;-)
      Ik zal de druk weer verlagen en zien wat dat doet.

      Verwijderen
    2. Ik heb nochtans ook al ploffende binnenbanden gehad met zo'n lange scheur, zonder dat de buitenband is afgelopen. De fiets stond in alle gevallen stil, maar de binnenband was dan wel recent vervangen of geplakt. Bij mij leek het te liggen aan het ventiel dat niet voldoende was terug naar buiten getrokken (het is telkens aan het wiel met vulringetje aan het ventielgat dat anders te groot zou zijn). Sinds ik daar goed op let, heb ik geen ploffers meer gehad. Nu is het wel zo dat ik binnenbanden voor dikte 28-40 gebruik, en ik heb dezelfde marathons als hier (40-406). Misschien dat we na enige slijtage aan de biba toch te veel rek vragen ervan, en dat dus voor langdurig gebruik eigenlijk een maatje dikker veiliger zou zijn.

      Verwijderen
    3. Bij een lagere bandenspanning is in het bochtengedrag wel degelijk een verschil te merken, en ik moet zeggen dat ik het geen verbetering vind. Zelf houd ik de Marathon greenguard tussen de 6 en 7 bar. Dat is wel met de Alu Rigida velgen van Velomobiel.nl, ik weet niet hoe goed de rand van de (brede) moulded velg van FlevoBike is. Het kan zijn dat die minder tegen hoge drukken kan.

      Overigens is de SV6 (voor 28-40 mm) ongeschikt voor de (40 mm) Marathon greenguard. Minstens één maal per week pompen met deze combinatie. Beter is het de SV7 erin te leggen, dan kan ik volstaan met één keer per maand, veel prettiger.

      Verwijderen
    4. Schwalbe zelf vermeldt de SV 6 wel als compatible voor 40-406;
      Waar is interne weerstand?

      Waarom de keuze voor het Franse ventiel? Het auto-ventiel is toch veel makkelijker?

      Verwijderen
    5. Er lag een SV7 in, dat ging ik net nog even na. De reserveband is er inderdaad eentje met een Frans ventiel, gewoon omdat de andere op dit moment op zijn. Maar je hebt gelijk: ik geef ook de voorkeur aan het autoventiel. Binnenkort wissel ik wel weer, maar dan hou ik de druk weer op 5 à 5,5 bar. Het kan ook dat er een probleem is met hoge druk in combinatie met de Flevobike gietwielen, maar dat kan ik moeilijk afleiden uit wat met één Orca gebeurt, vooral omdat - alvast in dit geval - volstrekt onduidelijk is wat de oorzaak is van het probleem.

      Verwijderen
  3. Ik had deze week ook prijs. Achterband wipt 6 cm in de lucht bij 30km/u. Even vloeken ( carbon zie ik niet graag stuk gaan. . .) maar ik rijd verder tot aan t werk. Na mijn shift zie ik de platte band. Door de slag is aan binnenkant binnenband een minuscuul gaatje ontstaan. Gelukkig zijn de wielen eenzijdig opgehangen en stelt een bandenwissel niets voor.
    Grts Jim

    BeantwoordenVerwijderen