zondag 15 februari 2015

L'histoire se répète

... om het met een typisch Engels spreekwoord te zeggen. ;-)

Nog maar pas was de Trek Manhattan van zoonlief weer in orde gezet. 



Hij belde me enkele dagen later om te zeggen dat hij onzacht in aanraking gekomen was met een geparkeerde wagen: "van de pedaal geschoten". Hijzelf bleef - gelukkig - ongedeerd, maar zijn voorwiel heeft de aanrijding niet overleefd. Volgens hem knalde hij aan 25 km/u tegen de wagen. Meer precies: hij parkeerde zijn voorwiel in de wielkast.

Hij wist het niet meer, maar zijn zus zei "papa kan daar wel wat aan doen. Hij heeft mijn voorwiel ook nog gerecht."
Jawel: dochterlief haar geheugen is prima. 't Is ondertussen al bijna vijf jaar geleden dat ik een ander gebogen voorwiel recycleerde en haar zo een wiel met naafdynamo bezorgde voor haar oude Giant.
Vijf jaar geleden: te recycleren voorwiel
"OK, breng me de fiets maar en ik zie wel wat mogelijk is"

Een dikke week geleden werd de fiets door mama in de auto afgeleverd. Fietsen ermee ging niet meer. Het was algauw duidelijk dat de velg richten ook uitgesloten is: deze was niet gebogen, maar er zat een duidelijke knik in. Daarenboven zat er een deuk in de wang, waardoor de breedte niet meer gelijkmatig was.

Het wiel, met duidelijk een knik erin


Van opzij ziet dat er zo uit
Ter illustratie: een vlakke velg ernaast
De eerste stap is dan even in de voorraad duiken om een andere, gerecycleerde en geschikte, velg te zoeken. Helaas: het enige wat er enigszins op leek, is een 32-gaats Bontrager velg met versleten wangen. Die slijtage is in dit geval minder van belang - de fiets is uitgerust met rollerbrakes -, maar de naaf is een 36-gaats uitvoering. Mijn vaste fietshandelaar had wel een quasi identieke velg (36-gaats, spaakgaten in groepen van 4) in voorraad. Voor € 23 kon ik een nieuwe Rigida-velg inspaken.

Zaterdagavond was dan het zen-moment: met muziek op de achtergrond werden de spaken van de oude naar de nieuwe velg overgezet.

Zo zet je spaken over (hier met de niet-bruikbare 32-gaats velg)
Da's een prima systeem: je hoeft niet na te denken over het spaakpatroon, want je neemt het een op een over.
Daarna kwam het nieuwe wiel in de wielrichter terecht op de keukentafel om het rustig te richten.

In de wielrichter
Dan moest er nog een velglint in, kon de band er weer op en zo kwam het vernieuwde wiel weer in de Trek Manhattan terecht.

Het valt nog af te wachten of de voorvork de aanrijding overleefd heeft, maar die ziet er wel goed uit.

Uit de ruimere voorraad was ondertussen de Birdy mee als vervangfiets tot de Trek weer operationeel is.

"O, ja, terwijl je toch bezig bent: mijn vierde versnelling doet het niet goed en de handgrepen schuiven van het stuur af." Da's een groot onderhoud voor de Trek Manhattan!

2 opmerkingen:

  1. Zo houden de koters je wel op gang in je vrije weekend..............:-))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Puur evolutionair heeft ons leven één doel: kindjes maken om het voortbestaan van de soort te verzekeren. Maar die kindjes geven me duidelijk ook geregeld een doel: fietsen herstellen...

      Verwijderen