Met het mooie weer wordt de Orca gestript: het dakje blijft thuis en het schuimdekje verdwijnt in de bagageruimte. Lekker open rijden is zoveel aangenamer onder een pril lentezonnetje, zelfs al is het 's morgens nog wat fris (net boven het vriespunt).
Wel ondervond ik dat het schuimdekje de rijwind mooi van mijn hoofd weg leidt en dat gebeurt dus niet als dat in de fiets een plekje krijgt in plaats van erop. Het gevolg is dat de wind om mijn oren buldert een keer de snelheid 35 km/u of meer bedraagt.
Nota: dit zal wel erg persoonlijk zijn; afhankelijk van hoe je in de velomobiel zit. Hoger, lager, meer naar voor of naar achter, ... het heeft allemaal invloed op hoe de wind tegen of over je stroomt.
Ik heb geen zin in onomkeerbare gehoorschade, dus haalde ik de Alpine oordopjes boven, die nog dateren uit de jaren dat ik met de motor reed. Dat maakt meteen een heel verschil.
Alpine MotoSafe |
Hij haalde een minivizier boven dat in de WAW gebruikt wordt. Met drie strookjes klittenband wordt het vooraan in de opening vastgezet. Het oogt niet bijzonder; gewoon een klein strookje transparante kunststof.
Voor de maat: de tegel waar dit op ligt, meet 30 x 30 cm.
Deze zag je al als "teaser" |
De minimale deflector creëert als het ware een luchtbel om mijn hoofd.
Op het schuimdek zit ook een deflector, maar omdat dat dekje bovenop de kap geplaatst wordt, vermindert het zicht dichtbij. Met de WAW-deflector wordt de wind minstens even goed weggeleid, maar is het zicht zoveel beter. Natuurlijk: het schuimdekje houdt wel de warmte binnen (en eventuele regen buiten) en dat kan ook een voordeel zijn.
Omdat de deflector met wat klittenband vastgezet wordt, kan die eenvoudig verwijderd worden als ik toch het schuimdekje wil plaatsen. De flexibiliteit is dus nog maar eens toegenomen.
Omdat de voorkant van de opening in de kap min of meer rechthoekig is, buig ik het schermpje nog wat bij.
Misschien zoek ik nog wel uit of ik in een volgende incarnatie de klittenband niet kan vervangen door zuignapjes om de deflector op de kap vast te zetten.
Op die manier blijven er ook geen strookjes klittenband indien de deflector er niet zit en zal in geval van regen het water buiten blijven. Nu zit de rand van het schermpje achter het opstaande randje van de kap; als het buiten een plekje vindt, loopt het eventuele water langs die rand weg in plaats van in de Orca te druppelen.
Het is natuurlijk wel evidenter om bij regen de schuimkap te gebruiken. Die houdt het water veel beter buiten.
Besluit: als concept is de deflector helemaal geslaagd, maar om perfect te werken op de Orca is er nog wat werk aan.
Als ik zonder Sinner-kap rijd, heb ik altijd die Alpine MotoSafe oordopjes in.
BeantwoordenVerwijderenIk heb na een lange rit een keer flink last gehad van oorsuizen, daar heb ik geen zin meer in.
Het mini-schermpje helpt inderdaad behoorlijk goed, maar toch draag ik dan de oordopjes.
Veel VM-rijders hebben een mini-schermpje op hun fiets. Lang geleden was EduardB één van de eersten die met deze schermpjes experimenteerde.
BeantwoordenVerwijderenTegenwoordig zijn ze heel gemakkelijk te bestellen bij vm.nl of velomobielonderdelen.nl of bij Peter de Rond. Volgens mij worden ze ook in België verkocht.