Ik had het nooit verwacht dat het zo snel zou gaan.
Op 19 december 2013 haalde ik E-Orca 36 af. Daarvoor spoorde ik helemaal tot in Dronten: een expeditie die bijna een hele dag in beslag nam.
Ik herinner me die eerste dagen nog levendig: twee mannen die koortsachtig sleutelden aan mijn bolide, want de ondersteuning bleek voor flink wat kopbrekens te zorgen.
Uiteindelijk voerde Arjan me helemaal tot in Dordrecht, met de Orca op de aanhangwagen: de ondersteuning kregen ze niet in orde. André is hiervoor enkele weken later tot in Gent gereden, een keer hij de oorzaak gevonden had en de oplossing kende. Dat was een kwestie van nieuwe software en een nieuw type controller, die niet deden wat ze moesten.
Het betekende dat ik dag erna, tijdens een stormachtige rit van Dordrecht naar Sas-van-Gent, mijn Orca goed leerde kennen.
Einde van de allereerste rit: Sas-van-Gent |
Vooreerst: er is geen enkele dag geweest dat de Orca niet kon rijden. Dat betekent niet dat er geen defecten waren of dat er niet gesleuteld diende te worden, maar het was nooit van die aard dat de velomobiel niet bruikbaar was.
Wat zijn, op de onderhoudszaken zoals bandenwissels na, de abnormale zaken? De defecten dus.
Defecten: een overzicht
Helemaal in het begin was er het probleem met de ondersteuning. Dat was na vrij korte tijd opgelost en sindsdien heeft die nooit meer moeilijk gedaan. Dat wil meteen zeggen dat de motor heel erg betrouwbaar is, net als de accu en alles wat daarbij komt.Na een poosje bleken de knoppen op de stuurknuppels ook niet te doen wat ervan verwacht mocht worden: ze braken af, sprongen spontaan van de stuurknuppels ... Dat was ook bij Paul het geval. Flevobike gaf meteen toe dat ze daar blijkbaar een foute keuze gemaakt hadden en bezorgde prompt nieuwe knoppen van een heel andere kwaliteit.
Slechte knoppen |
Op dat moment bleek ook een toenmalig gebrek van mijn keuze: voor alles kon ik enkel in Dronten terecht. Gelukkig ben ik vaardig genoeg om zelf het onderhoud te doen. Ondertussen is de situatie ook veranderd: fietser.be is officieel verdeler voor de Orca (en verkocht er ook al enkele).
In januari 2015 brak de steun van de claxon door. Vermoedelijk was dit het gevolg van continu trillen en buigen op onze erbarmelijke Belgische wegen.
Ook toen bezorgde Flevobike me zonder enig probleem nieuw materiaal.
Na aanslepende problemen met exploderende binnenbanden en aflopende buitenbanden op het linker wiel, wisselde Flevobike de velg.
Veel voorkomend, tot de velg vervangen was. |
De voorbije zomer moest een kogelkop rechts - helemaal vooraan - vernieuwd worden. 't Is typisch dat dit aan de rechterkant gebeurt: het rechter wiel loopt het dichtst langs de kant van de weg, waar alle vuil ligt.
Tussen de stalen kop en de nylon bus verzamelde zich zand, dat de zaak stuk schuurde. Rond dezelfde periode moest ook het binnenste lager van het rechter wiel vervangen worden. Ook dat was stukgelopen.
Te verbeteren
Een Orca wordt ook wel 'de Rolls-Royce onder de velomobielen' genoemd. Dat slaat op de afwerking, het comfort en de betrouwbaarheid. Dat zou ook op het gewicht kunnen slaan en op de kostprijs ... Dat laatste is niet helemaal correct, want indien je een andere velomobiel even uitgebreid uitrust, kom je op dezelfde prijs uit. Of anders gezegd: de basisprijs is relatief hoog omdat er al heel veel in zit, terwijl dat bij andere fabrikanten vaak opties zijn. Het voorbeeld bij uitstek: de Rohloffnaaf. Die kost op zich al 1000 euro en Flevobike gebruikt dan nog een niet-standaard uitvoering...Maar - ik leg de lat hoog - zelfs bij de top kan het soms wel beter.
In ons vlakke landje merk je er amper wat van en het is verrassend, maar toch: de remmen zouden beter moeten. E-Orca nummer 36 is, zoals wellicht de meeste, uitgerust met 90 mm trommelremmen. Die vind je in het grootste deel van de velomobielen, overal ter wereld. Uiterst betrouwbaar, onderhoudsarm ... Vermoedelijk ligt het aan de kabelloop (redelijk wat bochten), maar ze remmen niet zo denderend. In een WAW met dezelfde remmen blokkeer je makkelijk de voorwielen. In de Orca kan dat bijna niet. Ik mis dus remkracht. Dat wordt wat experimenteren met de kabelloop in 2016.
Belangrijk: de remmen brachten me nog nooit in problemen, maar eigenlijk verwacht ik er meer van.
Inherent aan trommelremmen is dat ze warm lopen op lange afdalingen. Dan verlies je alle remkracht. Omdat niemand het decor wil induiken, kun je op zo'n moment maar één zaak doen en dat is stoppen en wachten tot de remmen afgekoeld zijn. Dat is wat ik op reis, met een volgeladen Orca, meemaakte: halfweg een kilometers lange afdaling begonnen de remmen te krijsen. Dan weet je dat het tijd is om te stoppen.
In 2016 wil ik dit aanpakken door waterkoeling te installeren.
Voor de rest: alles is pico bello. Omdat bij het ontwerp van een velomobiel compromissen moeten gesloten worden, keuzes gemaakt, zijn er geen andere zaken te verbeteren. Ja, je zou kunnen zeggen
- lichter
- minder luchtweerstand
- strakker bochtengedrag
Zoals bij elke velomobiel in het duister: 'dat ding is levensgevaarlijk, want je ziet het niet.' De 'lichtvin' heeft dit absoluut opgelost: sindsdien hoorde ik geen enkele klacht meer. Integendeel.
Het 'lifteffect' bij zijwind met het velomobieldakje. Ik moet er meteen bij zeggen dat dit hoogst uitzonderlijk is. Windkracht 6 op zijn minst heb je nodig en dan nog recht van opzij. Dat is, zoals de volgers van de blog weten, opgevangen met de zijruitjes.
Sterke punten
Betrouwbaarheid dus. Zonder twijfel.Comfort, zoals - dat weet iedereen - het gemak waarmee je in en uit een Orca stapt. Zet ergens een collectie velomobielen en klap het deksel van de Orca open. Je weet zo waar mensen eerst zullen in stappen.
Maar ook de spanzitting, die in de zomer een heus verschil maakt.
De - naar velomobielnormen - heel kleine draaicirkel. Bijna nooit kom je in een situatie waar je een bocht in drie keer moet nemen. Met een Quest is het wel wat anders.
Een Radical Cyclone kun je er zo aan hangen. Goed: ik weet niet hoeveel Orcanen dat doen, maar ik weet geen enkele velomobiel waar je zonder verbouwen een fietskar aan kunt hangen. Afdekkapje van de achteras verwijderen, trekhaak met bout vastzetten en dat is het.
Montagepunt voor de trekhaak |
Alles samen: onverhard geen probleem, fietskar ook niet |
Gesloten kettinglijn. De primaire ketting zit in een tunnel. Afgeschermd tegen alle vuil. Slijtage kan enkel optreden door het gebruik, niet omdat er zand in komt. De secundaire ketting - de Rohloff zit op een tussenas - zit in een cnc-gefreesde aluminium kettingkast. Ook al helemaal afgesloten. Ik heb de ketting nog nooit hoeven te smeren! Meer nog: je kan in gewone kleding met de Orca rijden, zonder je zorgen te moeten maken over vetvlekken.
Specifiek voor de E-uitvoering: de motor is zo degelijk als maar mogelijk is. Tot nu merkte ik geen mechanische slijtage (lagers en dergelijke) en het rendement lijkt me ook hoog. 200 km met continu ondersteuning met een 500 Wh accu is niet slecht te noemen!
Esthetiek. Goed: dat is een individueel oordeel. Ik hoorde nog nooit iemand een Orca lelijk noemen. Integendeel. TGV-snoet, mooie lijn, modern ... als er iets over gezegd wordt, is het positief.
De ideale reisvelomobiel?
Uitrusting voor een meerdaagse trip (ondertussen nog beter georganiseerd) |
Gok
We moeten eerlijk zijn. Er zijn ook nadelen aan de keuze voor een Orca. Het belangrijkste is dit: Flevobike kiest eigenzinnig. Als iets niet aan de normen voldoet, maken ze het zelf. Het gevolg is dat je voor onderdelen vaak nergens anders terecht kunt. Horrorscenario: Flevobike stopt ermee... Dan kun je slechts hopen dat er niets stuk gaat.Een ander nadeel heeft met keuzes te maken. Kort, hoog en breed is de Orca. Wendbaar en makkelijk om in en uit te stappen daardoor, maar ook met een relatief slechte stroomlijn. Niet snel dus. Geen 'jaagpadvelomobiel', geen dijkracer, maar wel heel erg agiel in een stedelijke omgeving.
De grote bodemvrijheid mag aerodynamisch ook niet optimaal zijn, het zorgt er wel voor dat je zo goed als nooit de grond raakt. Geen neus aan de grond op verkeersdrempels, geen schurende bodem op geaccidenteerd terrein. Je kunt er echt mee op onverhard rijden!
Een Orca is duidelijk ontwikkeld om praktisch inzetbaar te zijn onder zoveel mogelijk omstandigheden.
Geen pose: dit was echt door het bos rijden |
Chronologie
- maart 2014 - 5000 km: installatie Cycle Analist (meetinstrument voor ondersteuning) en monteren Minoura Phone Grip (smartphone houder)
- mei 2014 - 6000 km: Topeak drinkbushouder gemonteerd
- tussen maart en juli 2014 - 6000 km: alle knoppen op stuurknuppels vervangen
- september-oktober 2014 - 11000 km: experimenten met lichtmast (oplaadbare lampjes van Comet)
- oktober 2014 - 12400 km: montage Shimano PD-T420 pedalen ter vervanging van versleten (tweedehandse) PD-M 520
- februari 2015 - 15000 km: 12V lader (boordelektriciteit) stuk. Duidelijk een fout bij de fabricage. Hersteld, maar ook een nieuwe ontvangen van Flevobike (halve prijs).
- maart 2015 - 16000 km: 'range extender' accu (10 Ah LiFePo4) toegevoegd
- juli 2015 - 20000 km: spanzitting aangespannen (kraakte)
- augustus 2015 - 21000 km: vervangen voorste kogelkop rechts
- september 2015 - 22000 km: binnenste lager rechter wiel en ketting tussen motor en Rohloff vervangen
- oktober 2015 - 23000 km: binnenste moer dwarsstang rechts vastgezet
Belangrijkste aanpassingen
Dit kun je beschouwen als 'personaliseren'; aanpassen aan de persoonlijke wensen en behoeften.In willekeurige orde en mooi geïllustreerd zijn het de volgende zaken:
RAMmount houder voor Garmin Oregon 450 |
3M reflecterende stroken op de velgen |
Abus 12mm kabel en schijfremslot als beveiliging |
Minoura Phone Grip |
Cycle Analist V2.3 |
Radical Cyclone |
Zijruitjes |
extra accu: Crystalyte 400 Wh LiFePo4 |
Minivizier (coproductie met Fietser.be) |
Lichtvin/tail fin |
Mocht ik nu moeten kiezen
Tja. Het is nog maar twee jaar geleden (de keuze was een half jaar eerder gemaakt), maar de markt is alweer veranderd. Dicht bij huis is er de WAW 4.0. Binnenkort verschijnt de Quattrovelo op de markt. De Quest XS verkoopt ook vlot; de DF is ondertussen aan een flinke opmars bezig en onze zuiderburen staan op het punt om de Mulsanne op ons los te laten. Het aanbod is dus gewijzigd.Maar: als ik er mijn checklist bij neem, is de kans zeer groot dat de Orca weer bovenaan zal eindigen. Met andere woorden: ik heb absoluut geen spijt van mijn keuze.
Mooi afstand op die 2 jaar Jan! En prima dat je nog steeds achter je keuze staat, een fiets waar je tevreden mee bent fietst voor je gevoel trouwens ook lekkerder dan een die minder bevalt........
BeantwoordenVerwijderen'n Eerlijke kijk op je eigen velomobiel, waarbij je sterktes en zwaktes onbeschroomd naar voor brengt. In zijn tijd was de Versatile eigenlijk al een topproduct en de Flevobike blijft met de Orca op dezelfde lijn: een degelijke, betrouwbare en onderhoudsvriendelijke pendelvelomobiel voor een fietser die sportiviteit toch met een hoog comfort wil combineren. Ook voor 2016 veel aangename kilometers gewenst, Jan!
BeantwoordenVerwijderenWel even opmerken dat de meeste velomobielen standaard met 70 mm en niet met 90 mm worden uitgerust.
Ik weet wat standaard aangeboden wordt. Het gaat om wat het in de echte wereld wordt. Standaard wordt de Orca met een 6V accu en 1 led per knipperlicht geleverd. Ik weet uit goede bron dat elke Orca vertrekt met 12V en 3 leds per knipperlicht. Hoeveel velomobielen zouden er de laatste jaren daadwerkelijk met 70 mm trommels uitgerust worden? 't Is een vraag, hoor. Mijn vermoeden is dat er snel voor 90 mm gekozen wordt, omwille van het geringe prijsverschil. Tenzij, natuurlijk indien het gewicht primeert.
Verwijderen