Vorige donderdag werd aangebeld door een meneer van DPD. Hij had een 'pakje' bij, met daarin vooral lucht, maar ook onder andere nieuwe banden:
- twee Schwalbe Shredda vouwbanden in de maat 40-406
- een Continental Tour RIDE 47-406
- een Continental Touring Plus 42-622
E-Orca
De Shredda's werden de nieuwe voorbanden voor de E-Orca.Ze zijn vederlicht: 265 g per stuk. De Conti Tour Ride weegt 480 g en heeft meer profiel. Dat is de nieuwe achterband.
Vorig weekend kreeg de Orca compleet nieuw schoeisel. Daar heb ik ondertussen een week mee gereden. De ervaringen tot nu toe: vooral merkbaar sneller. Een Orca is geen velomobiel die voor snelheid ontworpen is, maar eerder om praktisch te zijn: geschikt voor alle weersomstandigheden, goed toegankelijk, ruim laadvolume ... Toch merk ik met de Shredda's en de Conti Tour een verschil. Op een hele week woon-werk-verkeer een gemiddelde van 32 km/u is prima. Misschien denk je nu 'is dat alles?', maar veel hangt af van je route. 8 km van dat traject loopt langs de stadsrand: kruispunten, kleine paadjes tussendoor, verkeerslichten ... Dat drukt het tempo geweldig. Daar moet je ook niet racen: voorzichtig zijn is belangrijk en respect voor andere weggebruikers minstens evenzeer.
Wat merk ik ook: de Shredda's hoor je schuren over het asfalt in snel genomen bochten. Ergens wel logisch: de Trykers zijn slicks, terwijl de Shredda's noppenbanden zijn. Die noppen zullen wel voor het geluid zorgen.
Wat de invloed van de Conti is, valt moeilijk te zeggen. De grip is prima, maar hij heeft nog geen zware omstandigheden te verwerken gekregen. Voor achteraan koos ik voor meer lekbestendigheid, omdat het wisselen of herstellen van de achterband gewoonweg meer werk is. Vooraan lukt dat op drie minuten; achteraan zal het er eerder tien zijn.
Die achterband moet tenslotte op zijn eentje evenveel verwerken als beide voorbanden samen.
Het is nog vroeg voor een algemeen oordeel, maar het lijkt erop dat de Shredda's een goede keuze zijn. Ik hou het wel bij 4 bar: op velgen zonder groef lijkt meer me geen goed idee.
Nu moet enkel die winter nog willen starten.
Trek Manhattan
De grote Continental Touring Plus is een band voor achteraan op de fiets van zoonlief.Die reed met Schwalbe Little Big Ben 40-622, maar de achterband is ondertussen een slick geworden. Zo'n Little Big Ben kost niet veel, geen 20 euro nu, maar hij ligt er pas sinds februari 2014 op. Wat wel pleit voor die band, is dat hij geen enkele keer lek raakte.
Dat laatste is erg belangrijk: zijn fiets is er één met een Nexus 8 versnellingsnaaf en rollerbrake. Daar bovenop zit er een gesloten kettingkast op: geen sinecure om het wiel eruit te halen.
Bij een als onderhoudsvrij bedoelde fiets horen stevige, lang meegaande banden. Vandaar die Touring Plus. Die valt te vergelijken met een Marathon Plus.
De kost die je betaalt in ruil voor zekerheid, is een gewicht van maar liefst 900 g ... (een Marathon Plus weegt nog meer).
Wat zijn de sterktes van de band: (hopelijk) lange levensduur en bijna zekerheid op lekvrij rijden en dat voor geen 20 euro (bij Bike24). Het werd een 42 mm versie omdat zoonlief zowat overal door rijdt met zijn vehikel. Brede banden bieden net wat meer grip op onverhard, in sneeuw ...
De kettingreiniger en cassetteborstel, die ik mee bestelde, zijn puur voor onderhoud. De Birdy en Seiran 24 zijn nogal gevoelig op dat vlak en moeten dus 'gesoigneerd' worden.
Hallo Jan,
BeantwoordenVerwijderenOp de Strada heb ik de hele zomer gereden met een Continental Travel Contact achteraan. Bij het wisselen naar de spikes was ik positief verrast, het loopvlak zag er nog als nieuw uit! Dat geeft me hoop dat deze band lang mee kan, we zullen zien.
Groeten, Adri.
"Een Orca is geen velomobiel die voor snelheid ontworpen is" -Dat is JUIST de reden dat je het effect van een lagere rolweerstand zo goed merkt. Pas bij hogere snelheden neemt de luchtweerstand het over van het aandeel van de rolweerstand :-)
BeantwoordenVerwijderenHetzelfde ervoer ik in de FAW altijd sterk!