Freewheel in E-aandrijving
Al enkele maanden na de aankoop van de E-Orca liep het freewheel tussen de motor en de Rohloffnaaf vast. De oorzaak was vrij duidelijk: het kon de kracht van de motor niet aan.Ik herstelde dit enkele keren, maar na twintig of dertig kilometer zat het weer muurvast. Het voornaamste gevolg was dat ik veroordeeld was om altijd ondersteund te rijden, want anders moest ik de motor aandrijven en dat is geen lachertje. Erg is het niet, want een E-Orca rijdt veel makkelijker (en sneller) met ondersteuning. Er ontstond enkel een probleem als de accu leeg was; dan viel er amper mee te rijden. Dat was iets om op lange afstanden goed rekening mee te houden.
Bij Flevobike waren ze hiervan op de hoogte, maar een oplossing was niet zo eenvoudig. Ik had ondertussen ook uitgezocht wat kon: freewheelsystemen die meer vermogen en koppel aankunnen, hebben allemaal een grotere binnendiameter. Die passen dus niet op de as. Ooit zou er wel een oplossing komen, dus ik wachtte geduldig.
Hierin zit het vastgelopen freewheel (en ja, er is een tand afgebroken van het tandwiel) |
Slippende bracketas
Sinds deze zomer was nog een ander defect opgetreden. Heel sporadisch, maar ik maakte me toch zorgen. Bij het krachtig vertrekken of versnellen leek het eerst alsof de achterband doorslipte. Toen heb ik de Conti TOURRide 47-406 vervangen door een Schwalbe Marathon Supreme 42-406 als test. Algauw bleek niet de band de oorzaak. Ergens in de aandrijflijn ging dus af en toe iets aan het slippen. De zorg was dat het plots definitief stuk zou gaan en zonder aandrijving gaat een fiets nu eenmaal niet vooruit.Werkzaamheden
Dat waren dus redenen om de OBT te koppelen aan een bezoek bij Flevobike. De as van de motor vervangen was snel gedaan: op een half uurtje of minder was de klus geklaard, even professioneel als altijd.Arjan zet de motor vast |
Arjan perst de stukken op elkaar. |
Elektronica
Ondertussen nam André de elektronica onder handen. 's Nachts had ik de accu helemaal volgeladen en die werd nu geanalyseerd. Dit was nodig omdat ik te kennen had gegeven dat de capaciteit van de accu verminderd was van 13,2 naar 11,2 Ah. Na drie jaar is een afname normaal, maar André vond dit niet goed.Bij het nameten bleek dat enkele cellen niet helemaal opgeladen raakten.
In een accupack zit een Battery Management System (BMS) en dat heeft o.a. als taak het balanceren van die cellen: zodra een of enkele cellen volgeladen zijn en andere niet, worden die volgeladen cellen weer gedeeltelijk ontladen (door middel van een weerstandje). Dan wordt het laden hervat, tot alle cellen een gelijke maximale spanning bereikt hebben. Dat gebeurde dus niet meer. Een BMS is een stuk elektronica, vrij complex, dat nogal gevoelig is. In dit geval deed het zijn werk niet meer en werd vervangen.
13,2 Ah zal de accu niet meer halen. Dat is logisch na drie jaar, maar het zal toch weer naar 12 Ah gaan.
Het was mooi om te zien hoe door middel van software en apparatuur alles gemonitord kan worden: stroom, spanning (per cel en totaal), staat van de accu, capaciteit ... Daarnaast kan André ook het BMS herprogrammeren indien nodig.
Boodschappen
Er was meer, want ik had een boodschappenlijstje mee.- De nieuwe E-Orca van Geert (die uit Herentals) was de dag ervoor heel snel hersteld. Dat was een kwestie van enkele waarden in het systeem aan te passen. Die moest weer mee.
- Een andere Orca-rijder (Judith uit Sinaai) wilde een nieuwe kabel voor de snelheidssensor.
- Paul zijn accu en motor moesten terug mee naar Gent.
- Wouter wilde een bagagenet om in zijn Quest in te bouwen.
- Ronny wil experimenteren met een scherm van de Versatile op zijn Orca.
Ander nieuws
Ondertussen zijn de heren Vrielink volop bezig met het voorbereiden van de overplaatsing van de productie naar Roemenië. Alles moet hiervoor gedocumenteerd worden met beeld en tekst; Arjan en André vertrekken binnenkort ook naar daar om de mensen daar op te leiden. Blijkbaar waren er bij de start van de productie van de Quattrovelo wat probleempjes op het vlak van afwerking en dat willen ze vermijden. De kwaliteit moet dus top zijn.Op één ervan stond een behoorlijk grote container. Die is grotendeels gemaakt uit hetzelfde materiaal als de onderkuip van de Orca, maar dan als sandwichpaneel. Het geheel ziet er heel degelijk uit. De Armadillo zal waarschijnlijk binnenkort beperkt in productie genomen worden. De kans wordt dan groter dat deze fiets om meer plaatsen te zien zal zijn. Dat lijkt logisch, want het is een prima oplossing voor het probleem van de dichtslibbende steden, waar tenslotte heel wat goederentransport nodig is.
Voor de pure velomobielfanaten is dit van geen belang, maar in het licht van mobiliteit en milieuvriendelijk transport in de stadscentra zeker wel.
Een vrachtfiets is langzaam, duur in aanschaf en tijd-inefficient. Bovendien wil de bezorger niet beroepsmatig volledig blootgesteld zijn aan slecht weer.
BeantwoordenVerwijderenDaarom kun je beter een electrisch mini vrachwagentje of bestelbusje ontwikkelen voor in de autoluwe binnensteden. Dat gebeurd natuurlijk ook en die bestaan ook al : veel voertuigjes van de gemeentereining zijn al zulke voertuigjes.
Bovendien moet het concurreren met al bestaande bakfietsen, die een stuk goedkoper zullen zijn.
Categorie het moet door iemand ontworpen worden maar weinig kansrijk. Heb je weleens gezien hoeveel prachtige mini (trap)auto's er onwikkeld zijn tussen 1880 en 1960 ? De goedkope grote personen auto was de doodsteek, maar morderne EU veiligheidseisen voorkomen een terugkeer als electrische variant.
Veel van die ontwerpen zijn prachtig, ik zou er enmiddelijk een willen rijden.....maar volledig geflopt.
De Armadillo is ontwikkeld voor en samen met Velove: http://velove.se/
VerwijderenEnkel de toekomst kan uitwijzen of het concept levensvatbaar is. DHL lijkt er enthousiast over en dat is al heel wat!
In een stad als Amsterdam moet je ook voor een elektrische bezorgauto betaald parkeren als je ergens stopt. De Armadillo is hier de beste oplossing. Onze PostNL-bezorgers bezorgen meestal met de fiets of handkar. Dus die zijn gewend om buiten te werken. Met de Armadillo kunnen zij ook paketten per fiets gaan leveren.
BeantwoordenVerwijderenHoi Jan,
BeantwoordenVerwijderenDe Orca is en blijft een pracht van een velomobiel, die veel voordelen heeft en ook een paar nadelen, het gewicht is er eentje, en aangaande onderhoud is alles wat lastiger bereikbaar. De (weliswaar)kleine probleempjes met de e-variant zou ik niet graag hebben op mijn locatie, dan duurt alles nog veel langer om te repareren of heen en weer te sturen.
Geen kritiek, meer een overweging van mijn zijde. De Orca viel indertijd al af op het gewicht alleen, ik ben niet eens voor een proefrit geweest, de heren Vrielink adviseerden (wellicht terecht) een e-Orca voor berg/heuvelachtig terrein en dat wilde ik sowieso niet.
Zoals jij nog steeds achter je keuze voor de Orca staat, ben ik ook nog steeds content met mijn keuze, mooi toch?
Groeten, Adri.
Dag Adri. Daar heb ik niets aan toe te voegen ;-) Schitterend dat er binnen het beperkte aanbod velomobielen toch zo'n verscheidenheid bestaat.
VerwijderenRij ze!
Goed en uitgebalanceerd verhaal over je e-Orca. Flevobike heeft de kennis en de wil om dingen beter te maken. Met jou als soepele klant lukt het uitstekend om dit succesvol tot een goed einde te brengen.
BeantwoordenVerwijderenIk heb soms het gevoel 'testpiloot' te zijn, maar dat is niet erg. Vanaf het begin was er de afspraak dat ik open en eerlijk kon rapporteren over hoe het loopt. Dat is fijn, zeker indien ik (en dus ook anderen) merk dat hier terdege rekening mee gehouden wordt. Zoals ook bij andere kleine fabrikanten zie je dat de producten continu evolueren aan de hand van de opgedane ervaring.
Verwijderen