maandag 13 april 2020

Elektrische ellende - het vervolg

 
In de vorige post over de Heinzmann pedelec ging het over een mogelijk defect aan de accu.

Stand van zaken

Samen met de Britse importeur kwamen we tot de volgende conclusie: als die defect is, ligt het aan het BMS. Ik bestelde dus een nieuw BMS. Op vrijdag besteld en de dinsdag erna zat het in de bus.

Op woensdag werd het BMS ingebouwd en de accubehuizing weer dichtgeschroefd. Metingen wezen uit dat de accu mooi geladen werd, maar helaas: bij de eerste testrit werd meteen duidelijk dat de ingreep niets uitgehaald had.

Daarop bevestigde Andreas (vanuit UK) mijn vermoeden: de complexe 'bottom bracket' was de volgende waarschijnlijke oorzaak.

Toen ik de Heinzmann in huis haalde, was dat het onderdeel dat ik moest vervangen. Die as is veel ingewikkelder dan bij een conventionele fiets of de meeste elektrisch ondersteunde fietsen.
  • links zit een gewone industrielager
  • rechts zit een naaldlager met een kunstrubber afdichting ervoor
  • daartussen zit een bus rond de as. Daarin zitten sensoren voor het detecteren van het bewegen van de trappers, de traprichting, -frequentie en -kracht en nog veel meer.



De informatie van die sensoren gaat via een kabel met 4 draden naar buiten en verder naar de controller. Het monteren en verwijderen van de as moet dus voorzichtig gebeuren om die kabel niet te beschadigen (wat bij de as op de foto wel gebeurd was).
Bij het demonteren bleek meteen dat er behoorlijk wat vochtinsijpeling geweest was: beide lagers waren flink gecorrodeerd. Vervelender: de kogellager links zit muurvast op de as. Dat is echt een probleem, want op de bus met de sensoren zit een nok die aan de rechterkant in een opening van een montagering moet vallen. Dit dient om het geheel te positioneren, zodat de metingen correct verlopen.

In alweer een nieuwe dure bottom bracket heb ik geen zin, want het is bijna zeker dat hetzelfde zich over afzienbare tijd zal voordoen: die bottom bracket is gewoon slecht ontworpen. In principe kan de software overweg met een bottom bracket van Thun in plaats van de originele TDCM, maar die kost een aardige € 245...

Wat het wordt

Daarom besloot ik het roer om te gooien: de hele zwik eruit en de fiets ombouwen. Waarom? Wel: aan de Heinzmann werd na de eerste herstelling redelijk wat aangepast, zodat de fiets paste voor mij.
  • een ander stuur heeft het 'stoere' rechte mountainbikestuur vervangen
  • de slechte pedalen werden vervangen door trekking exemplaren met een groot platform
  • de koplamp werd een BuM eCyo Premium (IQ-X gaat niet, want de leidingen en de elektronica kunnen de stroom niet aan)
  • geveerde Suntour zadelpen
  • veel beter zadel (Selle Royal Respiro)
Wat dus zal gebeuren:
  • een conventioneel achterwiel met cassette plaatsen (heb ik liggen)
  • er komt een TongSheng TSDZ2 middenmotor met krachtsensor en geïntegreerde controller op
  • de 36 V accu van de trike kan hier ook gebruikt worden. Dat betekent een accu minder om te onderhouden en die accu zal dus frequenter gebruikt worden.

De motor is ondertussen besteld via PSWPower en wordt vanuit Duitsland geleverd. Een belangrijk argument: de TDCM bottom bracket is gewoon een slecht ontwerp (wel wat over te vinden op het internet). De hele Tongsheng middenmotor kost € 275 en mits een ander display (later) kan ik zelf ingrijpen in de software. Er is openbron software beschikbaar die continu verder verfijnd wordt.

Nu zal ik wel met een Heinzmann accu met geïntegreerde controller (in de houder) en een direct drive motor zitten. In principe moet die ook met een PAS sensor (trapsensor) werken, maar ik hou nu eenmaal van een krachtsensor.

1 opmerking:

  1. Name..Brian Günter Haugen
    Live In ..... Nordrhein-Westfalen
    Beruf ...... Business Executive
    Darlehensbetrag .... 250.000 €
    Darlehenszinsen .... 1%
    Religion: Katholizismus
    Meine E-Mail für jeden Equire; brianhuagen101@gmail.com

    Es wurde gesagt, dass das Leben nur dann wirklich in vollen Zügen genossen werden kann, wenn es Leiden und Schmerzen gegeben hat. Ich bin froh und dankbar, dass ich bei meiner Mizuho Bank, Ltd. Filiale Düsseldorf einen Kredit in Höhe von 250.000 € erhalten habe Bankkonto,. Sind Sie ein Mann oder eine Frau und haben einen Kredit beantragt und wurden von Ihrer Bank abgelehnt? Ich möchte Ihnen heute sagen, dass Sie einen Kredit von der besten Online-Firma erhalten können und nicht viele Dokumente ausfüllen müssen, sie haben auch einen guten Zinssatz von 1%. Ich wurde von einem Freund, der einen Kredit von ihnen erhalten hatte, der AASIMAHA ADILA LOAN COMPANY vorgestellt. Ich brauchte Bargeld und besuchte meine Bank. Sie sagten mir, dass ich wegen schlechter Kredite nicht qualifiziert sei, einen Kredit zu erhalten, und die Bankzinsen auch hoch. Ich bin jetzt glücklich, weil ich das große Geschäft meiner Träume aufbauen kann. Meine Zahlung wird bald beginnen. Verschwenden Sie keine Zeit mehr mit der Geschäftsbank mit dem hohen Zinssatz und wenden Sie AASIMAHA ADILA AHMED LOAN FIRM an, um Ihre Darlehensmittel zu erhalten. Sie sind sehr schnell zu genehmigten Darlehen und schreiben Ihr Konto am selben Tag des Antrags gut. Nein, zu viele Prozesse und Verfahren sind wie bei den Banken involviert. Die Darlehensfirma weiß nicht, dass ich diese guten Nachrichten teile. Sie können sie per E-Mail kontaktieren.
    Jetzt bewerben ..... (aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com)
    Meine E-Mail für jeden Equire; brianhuagen101@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen