maandag 26 september 2011

diagnose: EOL

km: 2000

Voorbije donderdag bracht ik mijn achterwiel binnen bij de fietsdokter, omdat zoals gezegd de naaf dringend moest nagezien worden. De diagnose luidde: hopeloos versleten en verwaarloosd, maar logisch want ongeveer 8 jaar oud en vermoedelijk heeft hij er tienduizenden kilometers op zitten.
De vorige eigenaar deed eFAW dus net op tijd van de hand :-(
Maar dat kun je pas weten als je de naaf openmaakt natuurlijk, want de behuizing is letterlijk als nieuw.

Ik had al op vele plaatsen gelezen dat de dichting en lagering van een standaard Nexusnaaf niet zo betrouwbaar is. Nou ja, wat heet "niet zo betrouwbaar" indien er vermoedelijk vele tienduizenden kilometers mee afgelegd zijn ?

Jammer genoeg had ik toen ik bij de fietsenmaker kwam geen fototoestel bij, dus horen geen beelden bij dit verslagje, behalve eentje dat ik van het net plukte.

Wat was er zoal fout aan die naaf ?

De dichtingen waren niet meer dicht, waardoor er duidelijk vocht in de naaf gedrongen was. Het grote lager (rechts op de foto) was in de vernieling gedraaid: compleet geroest en ingesleten. Een aantal klauwen, die dienen voor de vier hoogste versnellingen, doet het niet meer.

Advies van de mechanicien: minstens een nieuw binnenwerk steken, want onderdelen zijn niet leverbaar bij Shimano en de naaf is op.

Bij montage van het wiel in de fiets bleek dat de versnellingen 5 tot 8 het niet meer doen...

Wat nu ? In eerste instantie wordt ik gedepanneerd door een medeligger, die me voor een prikje een 20" wiel met Nexus 7 (met rollerbrake) en alle toebehoren bezorgt. Daarmee rij ik voorlopig verder. Er moet namelijk een nieuw wiel gevlochten worden en dat kan niet zomaar tegen morgen.

Ondertussen zoek ik uit wat er uiteindelijk in de plaats moet komen. Een derailleur is geen optie: wel goedkoop en licht, maar vrij onderhoudsintensief op een fiets die veel kilometers doet in weer en wind. Wat overblijft:
  • Nexus 8 Premium (beter afgedicht dan de standaardversie)
  • Alfine 8 (nog eens beter gelagerd)
  • Alfine 11: de recentste Shimanonaaf, met 11 versnellingen en oliebad, maar alweer prijziger.
  • Fallbrook NuVinci 360: traploos en met een bereik tussen de Nexus 8 en Alfine 11 in (zoals de naam zegt: 360 %) en naar het heet onderhoudsvrij
Rohloff valt buiten het budget, want zo'n naaf kost bijna zoveel als wat ik voor de fiets betaalde !

Kortom: ik kan weer denken aan een wiel bouwen. Bij die gelegenheid zal ik uitkijken voor een brede velg, aangezien dat 10 % zou schelen in rolweerstand met een brede band.

zondag 25 september 2011

niet meer te koop: Gforce trike


Sinds eFAW in de garage staat, wordt de Gforce trike amper nog gebruikt. Een trike neemt daarenboven wel wat plaats in en ook de kids hebben hun stalen (aluminium) rossen staan, dus moet de trike eruit.

Niet echt van ganser harte, want het ding rijdt goed en ligt muurvast op de weg, maar het moet.

De Gforce is verhuisd. Voortaan woont die in Eeklo. Binnenkort wordt de eigenaar wellicht een nieuw lid van de Gentse Liggers !

vrijdag 23 september 2011

fietsen in Gent: cijfers

Ik vroeg het me al een tijdje af: heeft het Gentse stadsbestuur concrete cijfers over fietsverkeer ? En zijn er dan ook doelen gesteld aan de hand daarvan ? En indien het zo is: wat wordt ondernomen om die doelen te bereiken ?


Tot op heden bleken de cijfers eerder giswerk te zijn op basis van sporadische enquetes. Geen hard materiaal, dus niets om echt op voort te gaan. Maar: de voorbije week verschenen in De Gentenaar - editie van 16 september 2011 - heel wat statistische gegevens !


Woon-werk- en woon-schoolverkeer - 2010: fiets 18,7 procent, openbaar vervoer 26,2 procent, te voet 8,3 procent, auto-motor 46 procent.
Vrijetijdfietsen - 22,7 procent.

Visserij - in 2000 in de ochtendspits 75 fietsers per uur, in 2011 waren er 392 fietsers per uur (toen lagen de fietsbruggen door het Keizerspark er al).

Phoenixonderdoorgang - 2008: 2.256 fietsers per dag, 2010: 2.413 per dag.

Coupure-Brugsevaart - Op die as wordt een jaarlijkse groei van 3 procent geteld.

Fietsstallingen - 2006: 7.104, 2011: 9.600. Jaarlijks zijn er tot 110 vragen van buurten om fietsstallingen.

Fietsstallingen Sint-Pietersstation - 1998: 1.522, 2011: 5.318. Er staan wel meer fietsen gestald. In 2009 werden er 6.302 geteld. Onder het nieuwe station is een stalling voor 10.000 fietsen gepland.


Fietsstallingen Dampoortstation - 1.796. Er zijn 230 beveiligde fietsstallingen en er is nog in 144 voorzien.

Fietspaden - 296 kilometer enkelrichting, 86 km dubbelrichting, negen kilometer fietssuggestiestroken.

Kobra-project - Onder de Sint-Michielshelling 230 plaatsen, onder het Braunplein 150.

Student en Mobiliteit - 2001: 2.000 fietsen, 2011: 6.000 fietsen.

Max Mobiel - Twee fietspunten aan Dampoort en Gent Sint-Pietersstation.

Stad Gent - 1.000 personeelsleden vroegen een dienstfiets, daarnaast zijn er 1.000 poolfietsen die worden gedeeld door stadsdiensten.


Daarmee is het eerste deel van mijn vragen beantwoord. Daaruit blijkt ook dat we nog héél ver zitten van de fietscijfers die het fietsmekka Kopenhagen (of Amsterdam) kan voorleggen.

Nu komt het moeilijker deel aan bod, want het vervolg betekent beleidsbeslissingen: waar wil het bestuur naartoe en wat zal daarvoor gedaan worden ?

Dat er nog veel werk is, mag duidelijk wezen. Daarom werd vrijdag 16 september door Fietsersbond Gent, waaronder ondergetekende, een rodeloperactie ondernomen aan het kruispunt Burggravenlaan-Ottergemsesteenweg.



rodeloperactie FBG september 2011 weergeven op een grotere kaart




De situatie daar is hallucinant: er is geen fietsopstelstrook, maar in de praktijk wurmen de fietsers zich met ware doodsverachting voor en tussen auto's, bussen en vrachtwagens om  linksaf te kunnen gaan. Met minstens 600 fietsers per uur - en het academisch jaar moet nog starten - is het duidelijk dat er iets aan moet gebeuren.



Hopelijk levert het wat op. Op twee plaatsen in Gent, aan de Coupure en de Visserij, werden fietstelpalen geïnstalleerd. Vrijdag bleek dat tijdens het spitsuur meer fietsers voorbijreden 
waar we actie voerden dan op de plaatsen met de telpalen !

De titel van een ander artikel in dezelfde krant vat het mooi samen: "Gent is al een halve fietsstad".

donderdag 22 september 2011

eFAW: versterkte motorsteun

Bij de eerste tests met de Cyclone elektromotor in eFAW bleek de steun niet stevig genoeg: de plaat boog onder belasting, waardoor de ketting minder gespannen stond en niet meer uitgelijnd bleef.


Een week later werd dit probleem aangepakt door middel van het oplassen van twee driehoeken.




Op de foto, van schuin boven genomen, zie je de bovenste driehoek. Het schuin lopende plaatje daarboven is een L-steun om de koplampen te stabiliseren.


Ondertussen, enkele weken en honderden kilometers verder, blijkt die oplossing beter te presteren dan verwacht. De motor werkt tot nu toe zonder ook maar één keer verdachte geluiden te laten horen, de ketting sleept niet meer en blijft op spanning. Mission accomplished.

dinsdag 20 september 2011

kilometervreten

Eergisteren, zondag, was voorlopig een hoogtepunt in het fietsen met eFAW. In heel Vlaanderen waren centra autovrij gemaakt of was dat de bedoeling: in Gent was "autoluw" een betere term, want er reden toch nog betrekkelijk wat auto's in het afgesloten centrum rond. Vermoedelijk vonden al die chauffeurs dat ze een terechte reden hadden om daar te rijden en was "autovrij" niet aan hen besteed.

Hoe dan ook: op het menu stond in de voormiddag een rit met de Gentse Liggers, gevolgd door een bezoekje aan het nieuwe adres van Fietser.be en uiteindelijk moest ik in de latere namiddag even heen en weer naar het provinciaal domein in Wachtebeke.

De voormiddagrit was, zoals gebruikelijk, heel gezellig. Niet zo lang, pakweg 50 km, en meestal aan een gezapig tempo. Het weer zat ook mee, want we reden het grootste deel van de rit onder een stralend zonnetje. Het was pas tegen de middag dat wolken de zon deden verdwijnen, maar het bleef droog. Velomobielen maakten deze keer een ruim aandeel uit van het gezelschap en nog een opvallende zaak: er viel geen enkel defect te melden, zelfs geen lekke band ! (beelden volgen)

Na de middag ging de groep dan op bezoek bij de mensen van Fietser.be, de bedenkers en producenten van de WAW. Groot nieuws: Fietser.be zou dealer worden van de producten van Velomobiel.nl.
Dat betekent dat hun velomobielaanbod binnenkort uit de volgende modellen zou bestaan:
  • WAW (uiteraard, want die bouwen ze zelf)
  • Alleweder A4, A6 en A7
  • Quest
  • Strada
Het resultaat is dat we naar mijn mening een redelijk unieke situatie krijgen in Gent: als onderdeel van het nieuwe bedrijf komt er een heuse velomobielwinkel, met producten van diverse fabrikanten.
Dries, de zaakvoerder, benadrukte dat Fietser.be méér is dan een velomobielwinkel: ze willen zich concentreren op oplossingen voor fietsforenzen. Dat betekent een reeks praktische fiets(-achtige) oplossingen zoals bakfietsen, velomobielen, bagagekarren, ... en een uitgebreide werkplaats. Hopelijk willen de fietsers ook mee, want in de praktijk lijkt "fietsen" nog vaak gecatalogeerd te worden onder "recreatie", waarvoor andere soorten fietsen populair zijn. In Vlaanderen is er nog veel werk eer fietsen als een normale oplossing voor het mobiliteitsprobleem gezien wordt.

Jammer genoeg moest ik vroeg afhaken, want rond 16u werd ik in het provinciale domein Puyenbroeck in Wachtebeke verwacht om een fotoreportage te maken. Graag gedaan, maar het was een moeilijke keuze: een half uurtje later ging immers Trapkracht XL van start. Een fietstochtje op de Gentse binnenring, verkeersarm voor de gelegenheid, is ook niet te versmaden.

Het uiteindelijke resultaat was dat er 's avonds 120 km op de teller stond. Nadien stapte ik nog op de bukker om in het centrum een hap te gaan eten en reken maar dat die laatste kilometers lastig waren !

Nog op het programma: woensdagavond komt Klaus Bondam (de man achter copenhagenize.com) spreken in Sint-Niklaas. Natuurlijk ga ik er met eFAW naartoe...

zaterdag 17 september 2011

spatbordje

km-stand eFAW: 1.647 km (sinds de aankoop)


eFAW heeft hetzelfde probleem als alle Flevobike Alleweders: het achterwiel steekt voorbij de achterkant van de stroomlijn uit. Als gevolg daarvan zit de achterkant, tot bovenaan, binnen de kortste keren vol prut als het nat ligt.
Op zich is dat niet zo erg, maar alles wat met licht en reflectie te maken heeft, wordt op die manier onzichtbaar. Dus moest er een spatbordje op komen en zoals dat gaat bij ligfietsen en aanverwante, zijn er geen kant en klare oplossingen. Zelf maken dus.


In dit geval: men neme een aluminium reflector van een industriële verlichtingsarmatuur. Die plaat is bij benadering even dik als de rest van het koetswerk.




Met een slijpschijf en een metaalzaag wordt een stuk vormgegeven zodat het mooi in de staart vastgezet kan worden en (hopelijk) breed genoeg is om het opgespatte water en vuil op te vangen. De knikken in de plaat zouden het geheel wat sterker moeten maken




Met behulp van twee 4mm boutjes en moeren wordt het nieuwe verlengstukje op de staart vastgezet.





Nu is het wachten op een geschikt moment om te zien of dit werkstukje doet wat het moet.

donderdag 15 september 2011

licht voor allerlei spanningen

Het moet weer lukken: nu ik een oplossing heb om een 6V fietslamp op 12V te laten werken, lees ik over een nieuwe lamp van Busch und Müller. Binnen het nu al erg ruime aanbod is er nog een variant op de IQ Fly uitgebracht.


Conventionele fietslampen werken op dynamo's (naaf of zijloper) die 6V wisselspanning genereren. De meer en meer opkomende e-bikes werken met een accu - gelijkspanning dus -, waarbij naargelang het model de spanning ergens tussen 12 en 48 V bedraagt.


Daar komt dus de IQ Fly E op de proppen, die werkt met een variabele gelijkspanning. Pech: de fly geeft 30 % minder licht dan mijn Cyo Sport. Daarbij kost hij toch weer heel wat meer dan een omvormer-IC van € 0,75.


Dezelfde fabrikant lanceerde ook nog een achterlicht met geïntegreerd remlicht. Ook iets wat me boeit. Jammer genoeg reageert de sensor niet op de mate van vertraging van de fiets (g-sensor), maar op informatie van een naafdynamo, die ik uiteraard niet heb op de Alleweder...


Maar toch: er beweegt wat op dat vlak !