Eind juni schafte ik me een set tweedehandse Radical M banaantassen aan. De eerste indrukken waren bevredigend en ondertussen gebruikte ik ze bij alle uitstapjes met de trike in Morbihan, Zuid-Bretagne. Dat betekent dat ik er nu wel wat praktijkervaring mee heb.
Wat ik ondervond, is dat de riemen waarmee je de tassen over het zitje en de bagagedrager hangt de neiging hebben om te lossen. Vermoedelijk komt dat door de trillingen en schokken tijdens het rijden, vooral indien er behoorlijk wat gewicht in zit. Door ze een tweede keer door de gesp te halen, kan dat lossen sterk beperkt worden. Het is mogelijk dat Radical dit bij recentere modellen wijzigde, maar daar heb ik geen idee van.
In dat verband merkte ik trouwens nog een aandachtspunt: indien je vergeet om de riemen te sluiten, slepen ze op de grond of raken ze delen waar je het liever niet hebt. De ketting bijvoorbeeld: dat merk je vooral aan je handen als je gezien hebt dat je de riemen toch niet gesloten had. Dit is geen probleem van Radical, maar van mij als gebruiker... Nu moet ik die ene verdomde riem weer netjes zien te krijgen.
Op het eerste beeld zie je hoe de riemen over de fiets hangen. In de praktijk hang ik ze onder de Ventisit.
In de volgende foto zie je wat meer detail, onder andere hoe ik de riemen nog een tweede keer door de gespen haalde. Dit betekent meer weerstand, waardoor ze niet zo snel meer lossen.
Doordat de tassen lager hangen, dichter op het frame aansluiten dan een paar fietstassen die je aan de bagagedrager hangt en meer naar voren zitten, is er duidelijk een gunstige invloed op de wegligging. Dat betekent in de praktijk dat je ze veel minder merkt dan gewone tassen. Als ze echt goed gevuld zijn, kun je ze zelfs als armsteun gebruiken! Dat merk je dan weer wel, maar in positieve zin.
Compatibiliteit met de Gforce trike: ik denk dat de M hier voor maximum staat. De trike is laag en doordat de tassen naast/onder het zitje komen, heb je niet zoveel bodemspeling meer. Zeg maar zo ongeveer 15 cm: net hetzelfde als het laagste punt van het frame. Grotere tassen komen lager en dat lijkt me vragen om problemen. Dit is niet een fout van Radical, maar het gevolg van het gegeven dat de trike zo laag is !
Op de foto gaat het om een tas waar enkel een kabelslot in zit. Meer lading kan betekenen dat ze nog verder doorhangen. Geen probleem in bochten, aangezien een trike toch niet kantelt, maar bij het rijden over minder goede wegen moet je er toch wel aan denken.
Bevestigen en verwijderen: aangezien de tassen los over het zitje en de drager gehangen worden, is het slechts een kwestie van eraf halen. Voor het comfort hang ik de banden onder de Ventisit. Dat betekent dat ik die moet optillen om de tassen eraf te nemen, maar dat maakt eigenlijk weinig verschil in de praktijk. Het houdt wel in dat de riemen me niet hinderen bij het rijden.
Waterdichtheid: gedurende de hele vakantie heb ik geen druppel regen gezien tijdens de ritten, dus daarop kan ik nog geen antwoord geven. Rekening houdend met het materiaal en vergelijkend met Ortlieb, Vaude en dergelijke, zullen ze bij zware of langdurige regen wel water doorlaten. Radical zegt dat trouwens zelf ook en raadt aan om de inhoud te verpakken.
Belading: zoals je op de foto's kunt merken, helt de bodem naar voor toe. Dat betekent dat je, als je materiaal los in de tassen stopt, de zware zaken naar onderen (naar voren dus) glijden. Daar kun je bij het inpakken best rekening mee houden en die zaken meteen vooraan/onderaan leggen. Logisch ook: de zwaarste zaken komen op die manier op de laagste plaats terecht en hebben zo de minste invloed op de wegligging.
Kortom: tegenover conventionele fietstassen betekenen de zijtassen een flinke verbetering op het vlak van rijgedrag. Kwalitatief lijken ze ook OK, maar dat zal de tijd moeten uitwijzen.
(Peter, ik plaatste jouw reactie, zoals je kunt merken)
BeantwoordenVerwijderenJan, ik volg je blog al een tijdje en dacht laat ik eens een reactie plaatsen. Dat lukt dus op de een of andere manier niet. Zelf heb ik eind vorig jaar een Challenge Alizé aangeschaft met 24”achterwiel; ook een trike dus. Na jaren op een gewone fiets op vakantie geweest te zijn dit jaar voor het eerst met een ligfiets en ook met Radicaltassen. Ik kan me helemaal vinden in jouw conclusies. Zelf gebruik ik nog een stukje klitteband om de band die over de drager hangt te fixeren zodat die niet tussen de stoel en de drager komt waardoor de tas over de grond schuurt. Vanwege (altijd) teveel bagage had ik ook nog 2 frontrollers van Ortlieb aan de drager hangen, anders had ik 2 banden over de drager gehangen zodat deze wat hoger en minder schuin komt te hangen. Zware dingen onderin is sowieso een goed idee ook op een tweewieler is dit zeg maar de regel, het zorgt voor een lager zwaartepunt en dus over een betere controle in het bochtenwerk wat zich vooral bij afdalingen laat merken. Wat mij opviel aan het rijden met een driewieler is dat je probeert op verharde wegen te blijven om niet constant uit te moeten kijken of je niet in een net iets te diepe kuil rijdt. Ook het afdalen op onbekend terrein viel me tegen, waar ik normaal met ruim boven de 30 over 40 door de bochten ging moest ik nu toch wel vaak in de remmen knijpen omdat ik ondanks het nog lagere zwaartepunt bang was om te gaan kiepen ondanks dat ik probeerde mijn lichaam in de bocht te gooien.
Blijf bloggen en misschien dat ik er in de toekomst achter kom hoe ik wel een reactie kan plaatsen.
Peter van der Rijst
Apeldoorn