Een fervent fietser vindt dat zijn voertuig altijd beter kan (als dat niet meer kan, dan moet er een nieuwe fiets komen en dan begint het van vooraf aan).
Ik rij tijdelijk met een Nexus 7 naaf. Het rijdt, maar dat is het dan ook. Een Nexus 7 schakelt niet precies en geeft mij het gevoel dat er altijd wat vermogen blijft hangen in de naaf. Daarnaast is het bereik (244 %) te beperkt (de eerste versnelling is te groot en de zevende te klein) en de dichtingen staan niet bekend als eeuwig levend. Integendeel. Dus moet binnen een redelijke termijn een degelijke naafversnelling in de plaats komen. Een naafversnelling, want naar mijn bescheiden mening gaan een 20" velg en een derailleur niet samen: die hangt dan zo laag dat alle vuil van de weg opgepikt wordt. Versta me niet verkeerd: het is niet dat met die Nexus 7 niet te rijden valt, maar het voldoet gewoon niet. Anderzijds kost die ook bijna niets.
Op dit moment gaat de keuze tussen een Shimano Alfine 11 - noem het een Rohloffkopie met een beperkter bereik en minder versnellingen, maar aan minder dan de helft van de prijs - en een Nuvinci 360 (traploos). De prijs ligt in dezelfde orde van grootte, het bereik ook (407 tegenover 360 %) en elk heeft zijn voor- en nadelen. Kwestie van balans opmaken en knopen doorhakken, zeker ?
Shimano Alfine 11 |
NuVinci N360 |
De Gforce heeft een nieuwe eigenaar en de schitterende Cyo koplamp is mee verhuisd. Tijdelijk moet ik het weer stellen met de twee Conrad-ledspots in de neus. Dat gaat, maar ook niet meer dan dat (ik ben moeilijk, ik weet het). Dus moet een nieuwe lamp bovenop de neus die Cyo vervangen. Of zet ik die nog hoger, verder naar achter, op de te construeren "smurfenmuts" ?
Ondertussen heeft de realiteit de bedenkingen ingehaald: enkele dagen geleden plaatste ik een bestelling bij het alom gekende huis Rose. Een Philips LED Bike Light. Deze bevat 2 3W Luxeon leds. De zilverkleurige uitvoering is momenteel afgeprijsd van € 79,95 naar € 47,97... Bovendien past die beter in het retrobeeld dat ik voor eFAW voor ogen heb.
Ondertussen moet er werk gemaakt worden van een smurfenmuts-equivalent om het velomobieldakje, dat ook in bestelling is, te doen passen op eFAW en dan wil ik ook nog een remlicht toevoegen. Die "smurfenmuts" dient twee doelen:
- dienst doen als rolbeugel. In tegenstelling tot de hedendaagse velomobielen, is bij de Alleweder de stroomlijn achteraan niet hoger dan vooraan, waardoor je hoofd boven het koetswerk uitkomt. Aerodynamisch is dat niet ideaal en in het geval van een rol (omrollen in een bocht of zo) vangt je hoofd de klap op.
- Zorgen dat de achterkant van het dakje hoog genoeg komt, zodat je er nog onder past.
Natuurlijk houdt dat een extra stuk aluminium in om de achterkant te verhogen, maar daaronder denk ik ook aan een versterking net achter de zitplaats. Dat wordt even uitzoeken hoe dit best verloopt.
De Cyclone motor zorgt ook af en toe voor problemen: bij een motortemperatuur boven 40° C sluit de controller de stroom af. Aangezien de motor in de neus ingebouwd is en die niet van ventilatie voorzien is, gebeurt dat dus geregeld eens. Dus moet in de neus een luchthapper komen en in het tussenschot daarachter een opening om de warme lucht af te voeren. Dat zou in de winter eens goed kunnen uitkomen !
Verder moet ik op zoek gaan naar wat lycra om de opening onder de trappers af te sluiten: vanmorgen had ik (de temperatuur lag net boven het vriespunt) voor het eerst koude voeten.
Geef me nog een jaar en dan is eFAW helemaal naar mijn behoeften aangepast. Dan wordt het tijd om naar een vervanger uit te kijken ;-)
Een Strada of Mango lijkt me ideaal daarvoor. De Orca ziet er ook niet slecht uit, maar die prijs...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten