zaterdag 2 juni 2012

geduld verloren

Sinds december staan bij de reguliere fietshandelaar 32 spaken in bestelling. Eerst kon het niet, dan kon het per 144, dan per 100, dan zouden ze "binnen de twee weken" klaar zijn, ... Zijn leverancier lijkt er geen zin in te hebben, want ondertussen zijn we een half jaar verder en nog zijn de spaken er niet.

Volgens de mechanicien in de fietsenwinkel kun je die ook niet zelf maken: draad rollen op rvs-spaken lukt niet.

Uiteindelijk vond zelfs ik dat het lang genoeg geduurd had: binnenkort verwordt de NuVinci N360 tot een industrieel-archeologisch object en dat is niet de bedoeling. Eén mailtje naar een medeligger met een eigen fietsenzaak loste dit miraculeus op: maandag gemaild en vrijdag kon ik bij hem om de spaken gaan. Op maat, door hem gemaakt. Alsjeblieft. Zo lang moet dat duren.

Waarom nu pas ? Enerzijds omdat ik het erg moeilijk vond om een zaak te vinden die de spaken kan leveren - in Nederland lijkt dat evidenter te zijn - en anderzijds omdat ze in bestelling waren en zowel ik als de fietsenboer blijkbaar aan het lijntje gehouden werden. Niet zo fijn.

Enfin, gisteravond werden alle nodige onderdelen klaargelegd en kon ik het wiel maken aanvatten.


20" en een grote naaf: volgens de instructies van Fallbrook (fabrikant van de NuVinci naven) wordt dat spaken volgens het kruis-1 patroon. Met meer kruisen komen de spaken te schuin te liggen, waardoor de kans op breuk groter wordt.
 
Voor het richten roep ik wel wat assistentie in: daarvoor heb je wat specifiek gereedschap nodig en daar beschik ik niet over.

Een keer dit af is, moet eFAW lichtjes verbouwd worden: een NuVinci naaf gebruikt namelijk twee kabels voor de versnellingen en dus moet die tweede kabel ook door vloer van de velomobiel.

Met wat geluk volgen dus binnenkort wat ervaringen met een traploze versnellingsnaaf met - eindelijk - een groter bereik dan de Nexus 7.

4 opmerkingen:

  1. Of het nu om leverantie van producten of diensten gaat, ik bespeur een stevige trent. De klant is alleen koning als er big bucks te verdienen valt.
    Ook als het loon automatisch elke maand op de spaarrekening overgemaakt wordt lijkt de inzet om die te verdienen ook steeds minder te worden.
    Beetje pessimistische kijk misschien. Maar wel degelijk een indruk die mij steeds vaker bekruipt.

    Dit project moet gewoon doorgang vinden en geen archeologisch object verworden. Daar is deze naaf te beloftevol voor. Er zijn duidelijk verbeteringen gemaakt in vergelijk met zijn voorganger. Alleen zijn bereik is nog wat beperkt lijkt het. Of je hebt een mooi licht verzet in modder of je kan er super snel mee. Of iets er tussenin. Het hele bereik op een voor of achterblad schijnt niet te kunnen. Met de elektrische ondersteuning zou ik wel weten voor welk verzet ik zou kiezen..;-)
    Sterkte ermee. Ik volg het met belangstelling.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voorlopig start ik met de standaardoverbrenging: 65T vooraan en 17T achter (meegeleverd). Daar kan ik makkelijk naar 19 of 20T omschakelen. Dat zie ik wel, maar zo ver is het nog niet.

      Verwijderen
  2. Gisteren was de Ligfietsopstapdag in Ede. Daar sprak ik een paar mensen over de Nuvinci naaf. (o.a. Andre van Flevobike en Arjen van Sinner) Het inspaken heb je inmiddels opgelost. In Nijmegen zit Elan die elke maat spaak maakt en elk gewenst aantal. De NuVinci is is gebouwd in een Sinner Mango. Het leuke is dat er gebruik wordt gemaakt van de automatische versnelling. Je stelt vooraf je favorite trap toerental in en de NuVinci kiest daar het juiste verzet bij.
    Als je een Facebook account hebt: Hier veel uitstekende foto's
    https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10151665205292662.425007.268653667661&type=1

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Da's de Harmony ! Mooi systeem en inderdaad mooie foto's. In de Mango, met tussenas, zit het wel anders in elkaar, maar het is een knappe oplossing.

    BeantwoordenVerwijderen