vrijdag 22 juni 2012

kettingrollen

Daarvan zitten er twee in eFAW. Een Alligt kettingrol vooraan, die geplaatst werd samen met de nieuwe ketting en het achterste tandwiel.

En de originele kettingrol op de achterbrug.

De rol vooraan lijkt ondertussen versleten, na 8.600 km. Enkele tanden zijn verdwenen, enkele ander half weggesleten. Tijd voor vervanging dus. De vraag is: wordt het weer dezelfde of kijk ik voor een Terracycle exemplaar ? Zou dat laatste een verschil maken ? Wat alvast verschilt, is de kostprijs: een kettingrol van Alligt kost € 20 (voor terugkerende ketting) of € 25 (trekkende ketting), terwijl een Terracycle exemplaar zomaar eventjes € 98,90 kost... Da's dus geen optie meer.



Die kettingrol achteraan, da's andere koek. Die bestaat uit een kunststof cilinder (teflon of zoiets, veronderstel ik) met twee metalen bussen in, waarmee de rol over een bout geschoven wordt. Doordat die rol alle vuil opvangt dat in de wielkast rondgeslingerd wordt - en met het afgrijselijke voorjaar dat we hebben is dat niet min -, moet ik die geregeld openmaken, opkuisen en opnieuw smeren. Doe ik dat niet, dan wordt ik beloond met een enerverend geknars, gekraak en gepiep.
Dus vraag ik me af of dit niet anders kan. Die rol is pakweg 10 cm breed, om de ketting in alle posities te kunnen leiden. eFAW werkt met een naafversnellingssysteem, dus die ketting hoeft niet heen en weer te bewegen, zoals met een derailleur. Dat betekent dat de rol eventueel vervangen kan worden door een tandwiel, maar ik vrees dat met de bewegingen van de achterbrug de ketting hier makkelijk naast kan terechtkomen. De essentie is dit: kan het systeem gelagerd worden en zal dat een voordeel opleveren ? Misschien kan een Alligt kettingrol hier ook, maar daarvoor moet ik eerst de diameter van de huidige rol meten. Is die kleiner, dan komt de rol tegen de brug aan.

2 opmerkingen:

  1. De Alligt kettingrol verdient wat mij betreft de voorkeur. Mogelijk met extra lichtlopende lagers. Kijk eens rond op http://www.velomobielonderdelen.nl/3594/Kettingtandwiel_en_ashouder_deelbaar/1.aspx
    De dubbel O-ring maakt de kettingloop echt veel stiller.
    De dikke rol is reeds door vele Allewederrijders verangen voor een schuivende kettingtandwiel met lagers. Er moet een constructie gemaakt worden waar deze vrij over kan bewegen. Scheelt enorm in weerstand.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is een mooie taak voor in de komende vakantie. Achterbrug eruit en kijken hoe ik dit kan aanpakken.

      Verwijderen