Wahl macht Qual...
De SP-naafdynamo op de Birdy doet perfect wat ik verwachtte, maar met de plaatsing van de koplamp was ik minder gelukkig: de lichtprojectie was optimaal, maar de lamp verhinderde het gebruik van de hoogte-instelling van het stuur en de stevigheid van de bevestiging liet ook te wensen over, waardoor het licht voortdurend trilde.
Eergisteren leende dochterlief de fiets en toen ik die gisteren terugkreeg, was de kabel naar de koplamp doorgeknipt.
Het gevolg van het open- of dichtklappen door onervaren gebruikers en uiteindelijk van een niet ideale montage van de draad. Idem dito voor de kabel van de computer: die is net boven een eind krimpkous doorgetrokken. Dat is vermoedelijk iets wat al langer gaande was: die krimpkous was net als versterking aangebracht.
Dit betekent dus dat het beter moet: de lamp moet een plaats krijgen waar de kans op schade kleiner is en waar de andere functies van de fiets, zoals de verstelbaarheid van het stuur, niet gehinderd worden. Dat laatste is trouwens een sterkte van de Birdy tegenover een Brompton, waar de stuurhoogte vast is (toch op de modellen die ik zag).
R&M monteert de lamp, af fabriek (optie), op het linkervorkbeen. Daar zit de lamp, mits de afmetingen binnen de perken vallen, niet in de weg. Het nadeel is dan weer dat die zowat een halve meter lager zit en de lichtbundel niet meer optimaal geprojecteerd wordt: een fietslamp wordt nu eenmaal ontwikkeld voor ofwel kroonplaatmontage (meestal bij dynamolampen) ofwel voor op stuurhoogte (de meeste batterijlampen), in combinatie met 26 of 28" wielen en de vorm van de lichtbundel is daarop afgestemd.
Datzelfde probleem doet zich trouwens voor op een ligfiets of velomobiel.
Gevolg: een lager geplaatste lamp moet je meer vooruit richten, waardoor het licht meer gespreid wordt en de intensiteit per m² lager wordt. Daarnaast is de instelling ook kritischer om geen tegenliggers te verblinden, zeker indien de lichtopbrengst hoger is.
Dit is dus een deel van het probleem: op welke hoogte monteren? Moet ik daarbij kiezen voor de praktische kant - een degelijke, betrouwbare en veilige montage - of voor een optimale lichtopbrengst ? Aangezien de Birdy niet zoveel bij duister en op onverlichte wegen gebruikt wordt, zal ik maar voor de veilige montage kiezen.
Kies ik voor de R&M-oplossing, dan moet een beugel gemaakt worden met een iets complexere vorm: die moet vastgezet worden op de linker zijkant van de voorvork, waar al een boutje klaarzit voor dit doel. De lamp moet tegen de voorkant geschroefd worden, dus dat betekent een L-profiel en daarenboven moet er plaats zijn voor de bout waarmee de lamp vastgezet wordt, dus moet de voorkant van die L hoger en verder naar voren komen, weg van het vorkbeen.
Doordat er maar één boutje zit, moet ik ook nog voorkomen dat het geheel kan roteren en dat liefst zonder de coating van de buizen te schenden. Door trilling en door het eigen gewicht zal de lamp anders voorover zakken, met de bout als draaipunt.
Nu zitten aan de rechterkant twee bouten, waarmee de vork op de stuurbuis vastgeklemd wordt. Die zie je net achter de veer. Ook hierop zou ik een beugel kunnen zetten.
Voordeel: de kans op roteren verdwijnt en het is veel eenvoudiger om met een L-profiel te werken, waarbij de lamp zonder kunstgrepen kan gemonteerd worden. Nog een plus: de lamp zit aan de kant waar de aansluiting van de naafdynamo te vinden is. Nadeel: dit is de rechterkant en dat is de kant van de stoep... De boutjes omdraaien kan ook niet, want in de andere kant van de vork - die je op de vorige foto ziet - zit de schroefdraad.
R&M zal wellicht niet zonder nadenken voor de wat complexere oplossing gekozen hebben: het licht valt meer waar het moet.
Beide alternatieven hebben alvast één extra ten opzicht van de vorige montage: de kabel moet maar één keer plooien, samen met het scharnierpunt van de schommelarm en niet meer met het stuur. Daardoor valt ook al een deel spanning (of een overmaat aan speling) weg.
Ik zal er nog even op broeden.
Hoi Jan,
BeantwoordenVerwijderenAls je wat langere boutjes in de stuurbuisklem draait kun je 'm toch nog links (van de stoep af) monteren. Dat lijkt me zelfs te prefereren omdat dan demontage mogelijk is zonder dat 't stuur los komt...
Mvg Mick
Dat, Mick, lijkt me een schitterende oplossing ! Gaan we ASAP voor kijken.
BeantwoordenVerwijderenHeeft deze koplamp de mogelijkheid tot een sensor? Dat kom ik namelijk nergens tegen.
BeantwoordenVerwijderenSven, deze brandt continu. Daar merk je niets van, dus dat is geen bezwaar. Zo kan er ook geen sensor stukgaan.
Verwijderen