zaterdag 16 november 2013

1200 lumen

Na de beschrijving in een vorig bericht volgt het relaas van de praktijk.

Een eerste probleem: de handleiding...



Hoe zit het met jullie Chinees? Het mijne is niet zo goed... Gelukkig is een fietslamp; qua gebruik, is dat geen zo'n ingewikkeld ding.

De eerste plaatsing van het lichtgeheel op de Kobra was niet helemaal naar mijn zin: op de trapboom zit de lamp eigenlijk te laag naar mijn smaak. Een lage plaatsing betekent dat je ofwel de lichtbundel vlak voor je moet projecteren (op pakweg 10m) ofwel dat je de tegenliggers zal verblinden.



De Minoura Spacegrip kreeg dus een nieuwe plek: op de stuurpen. Hierdoor zit de lamp een 30-tal cm hoger en meteen kon de afstandsbediening - zonder verlengkabel - een plekje op het stuur krijgen, binnen handbereik. Ook de kabelspaghetti is compacter geworden. Veel beter!




Nu draait de koplamp mee met het stuur. Het (kleine) nadeel is dat de indicatie van de batterijspanning buiten het zicht valt.

Dan de titel: de technische specificaties van de lamp vermelden een lichtstroom van 1200 lumen indien de drie leds ingeschakeld zijn. In dat geval zou de autonomie 2u bedragen.

Nu is 1200 lumen enorm veel licht. Neem dat maar van me aan. Teveel van het goede eigenlijk. Verblindend veel. De merknaam "Small Sun" is wel erg goed gekozen. Gelukkig kan ik ervoor kiezen om enkel de beide R2 leds in te schakelen; die hebben een smallere, meer gerichte lichtbundel met een lagere intensiteit. De kleurtemperatuur is ook iets warmer.


2x R2 leds
T6 led
alle leds ingeschakeld
Op foto is het altijd moeilijk om de realiteit weer te geven. Wel is het duidelijk dat het contrast tussen wat verlicht en onverlicht is erg groot wordt.

Ik moet trouwens opmerken dat de afwerking van de lamp picobello is. De spiegelreflectoren zijn prima uitgelijnd, bijvoorbeeld.
Op het jaagpad, zonder tegenliggers, kan ik dan wel de hele reeks leds (1x XM-L T6 en 2x XP-E R2) inschakelen. Zo kan het licht tot 500m ver schijnen! Wellicht ben ik dan vanaf ruim een kilometer zichtbaar, waarschijnlijk zelfs van veel verder dan dat. De autonomie krimpt dan tot een povere twee uur. Herladen duurt langer dan de brandduur.

Conclusie: eigenlijk is dit van het goede teveel. Voor in de stad is zo'n lamp absoluut onbruikbaar. Niet alleen verblind je er elke tegenligger mee; de lichtsterkte zorgt ervoor dat je buiten de verlichte zone niets meer ziet. Bovendien: als het licht ergens op gereflecteerd wordt, verblind je ook jezelf! Er zou een dimmer ingebouwd moeten zijn, zoals op Europese acculampen van B+M of Trelock. Dat verklaart wellicht een deel van het prijsverschil.


Anderzijds: op echt onverlichte wegen, waarbij de kans op tegenliggers klein is, is die lichtsterkte dan weer prima. De afstandsbediening zorgt ervoor dat je het licht snel kunt omschakelen zonder het stuur los te laten. De "strobe"-stand wekt bijna de indruk dat je met een politievoertuig onderweg bent, vooral omwille van de lichtintensiteit. De geleverde lichtsterkte en de gerichte bundel maken dat je met een gerust hart aan +30 kunt fietsen. Je kunt ruim ver genoeg vooruit kijken.

Het licht is wat ik ervan verwacht had: een bak licht, prima voor verlaten gebieden, maar ongeschikt om je ermee in het verkeer te begeven.
Voor echt goede verlichting, functioneel, voldoende, degelijk en sociaal aanvaardbaar, moet je bij enkele Europese fabrikanten terecht. Dat danken we aan de technisch goed uitgewerkte en strenge Duitse normen op dit vlak. Daar betaal je dan wel de hoofdprijs voor. Hoewel: bij Rose is de prijs van de B+M Cyo's spectaculair gedaald. Dit is van het beste wat er op de markt is en nu voor een mooie prijs! Je hebt er wel een naafdynamo voor nodig.

Nog eens: dat ik daar niet voor koos, is omdat het niet evident is om de Kobra met een dynamo uit te rusten. Wilde ik dat toch doen, dan liep de prijs hoog op. Te hoog voor de weinige keren dat de Kobra bij duister gebruikt wordt.

10 opmerkingen:

  1. Hoi Jan,
    Het is wellicht een beetje als mosterd na de maaltijd, maar het is wel degelijk mogelijk de B&M Cyo op (oplaadbare) batterijen te gebruiken, zie bijvoorbeeld http://rotsopdriewielen.blogspot.nl/2011/07/verlichting.html.
    Ik heb deze oplossing nu drie jaar naar volle tevredenheid en zonder problemen in gebruik.
    Hans.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Hans.
      In eFAW werk ik met een gelijkaardige oplossing: een Cyo T (60 lux) op 7,2V (6 NiMh AA cellen). Dat werkt inderdaad prima. De oplossing op de Kobra betekent dat ik de lamp er heel makkelijk af kan halen (anderen ook, dus ik moet opletten) en dat kan handig zijn. Als het nodig zou zijn, kan die dus ook even op een andere fiets terechtkomen.

      Verwijderen
  2. Reacties
    1. Dat vind ik ook. Dat was een van de argumenten om het toch maar te bestellen.

      Verwijderen
  3. Volgens mij staat er dat het ding eigenlijk radioactief is en met kernfusie werkt. Vandaar "kleine zon" :-)))

    蕈状云 betekend dan ook "paddenstoel wolk"

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zo schrok ik deze week ook van de lichtopbrengst van de Xeccon Sogn 900 (2 x Cree XM-L L2 emitters). Deze aangeschaft als extra licht voor op de Quest. Volgens fabrieksopgave zou deze 2300 lumen geven, werkelijk 2000 (maar). De Supernova E3 koplamp verbleekt geheel bij de lichtopbrengst van deze lamp. In de hoogste stand is de Xeccon dus eigenlijk niet bruikbaar, tenzij je hem wel heel erg naar beneden richt.

    (deze lamp: http://www.mtb-led.nl/shop/beschrijving.php?id=39&path=4 )


    Groet,

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Kan ik me best voorstellen dat als je verkeersborden in het vizier hebt je helemaal niets meer ziet. Wat een licht...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk eraan om de Axa Sport ernaast te zetten om te gebruiken buiten het jaagpad. Ruim voldoende om gezien te worden (zeker in strobe-stand), maar dan weer niet voor onverlichte wegen.

      Verwijderen
    2. Een Axa Sport volstaat zeker om gezien te worden. Ik gebruik altijd de gewone knipperstand, de strobe stand nooit omdat ik dat zelf te irritant vind. Maar ik gebruik het dan wel als extra verlichting (die hoger geplaatst wordt).

      Verwijderen