maandag 16 december 2013

oogverblindend

Vandaag was aangekondigd als een mooie najaarsdag: temperaturen tot bijna 10° C, droog en zonnig. Enkel de wind zou een spelbreker zijn, vooral 's morgens, met windsnelheden tot 25 km/u. Wel: ik heb het gemerkt. Met zo'n verwachting kon de Kobra weer van stal, maar die moest de hele heenrit opboksen tegen een strakke zuidenwind.

25 km/u haalde ik gemiddeld. Niet meer. Maar dat betekent dat ik tegen een windsnelheid van rond de 50 km/u moest duwen! Dat is hard werken en de normale 45 minuten werden ruim een uur eer ik op de bestemming aankwam.

Ik vertrek telkens rond 7u en bij aankomst tegen 8u begint de horizon in het oosten rozerood te kleuren. De hele trip langs het jaagpad - ruim 12 km - zorgt de Small Sun T013 voor licht. En met 700 tot 900 lumen zorgt die voor een bak licht!



Die lamp gaat pas aan op het jaagpad, want anders is die te fel voor tegenliggers. En dan kwam ik op het jaagpad... een auto tegen! Een controleur van de Vlaamse Gemeenschap, die het recht heeft daar te rijden, maar mij al van ver lichtsignalen gaf, vermoedelijk omdat mijn licht te fel was. Ik reed met de zwakste leds aan (2x Cree XP-E R2), maar omdat de man bleef aandringen, moest ik mijn licht dan maar uitschakelen, anders bleef hij mij verblinden... Gelukkig was het al aan het schemeren, zodat ik nog zag waar de berm begon.

Vanavond was de wind wat afgezwakt, maar nog nadrukkelijk aanwezig. Het verschil was dat die me deze keer een duwtje in de rug gaf. Hele kilometers aan 38 tot 40 km/u! Niet mis. Niet voor de oude Kobra en ook niet voor de nog oudere fietser erop. Zo'n lage racer heeft ook wel wat.

De komende dagen neemt eFAW de taak weer over voor de allerlaatste ritten, want daarna komt de E-Orca het werk overnemen.

8 opmerkingen:

  1. Ongeveer hetzelfde beeld dat ik zie met mijn schijnwerper! Ze dwingen inderdaad respect af, ik kan ze ook makkelijk uitschakelen omdat ik de B&M's nog heb, dan blijf ik zicht genoeg houden.

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hier ook gisteren geen vm dag maar met de roets naar het werk. Lekker weertje,
    vandaag zonder racekap met de vm om de spieren beetje rust te geven

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Idem dito: gisteren met de Kobra, vandaag met de Alleweder, maar zonder dakje. Zalig fietsweer!

      Verwijderen
  3. Geroetst onder klein beetje motregen hier vandaag. 180km met de rvs-spriet dus nu totaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Als me een auto tegemoet komt, en al helemaal als het een fietspad betreft en er alleen bij uitzondering auto's mogen komen, dan gaat mijn licht niet laag, al helemaal niet als die auto ook nog met groot licht gaat seinen. In dat laatste geval gaat de tweede lamp aan, en richt ik eventueel de lamp iets hoger. Ik kies voor mijn eiven veiligheid, ik wil niet van de weg raken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wel, mijn eerste reactie was ook de hele reeks lampen inschakelen. Met 900 lumen geeft dat een hoop licht. Het resultaat was dat de automobilist zijn grote lichten inschakelde. Om het niet te laten escaleren, heb ik dan maar die lamp uitgeschakeld. Zo verloor ik het minste tijd, vooral omdat die man ook het recht heeft om op dat jaagpad te rijden (en het zicht was al voldoende).

      Verwijderen
  5. Beoorlijke snelheden in het donker, petje af. Op mijn fiets is de 2e koplamp een beetje verblindend voor tegenliggers. Probeer in zulke gevallen een heer in het verkeer te blijven. Liever 5 minuten later thuis, dan onnodige ergenis in het verkeer op te leveren

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gert, dat haal ik dan ook enkel op het zo goed als lege en vrij brede (zowat 4m) jaagpad. In de bebouwde kom hou ik het bescheidener. Daar gaat die felle lamp uit en schakel ik een Axa Sport knipperlampje in. Dat volstaat ruimschoots om gezien te worden.
      En inderdaad: een beetje wellevendheid in het verkeer is wel zo aangenaam. Goodwill creëren kan nooit kwaad. Me uitleven (snel rijden) doe ik wel als ik alleen ben op de weg (of toch zo goed als).

      Verwijderen