maandag 30 juni 2014

Tour de France

Stilaan wordt het spannend: binnenkort vertrek ik op "expeditie". Dit is echt al jaren, zelfs al decennia geleden.
Heel lang geleden, ik was ongeveer 18, trok ik met mijn broer met oude stadsfietsen met een Sturmey Archer drieversnellingsnaaf door Wales. Dat was de eerste en eigenlijk ook enige echte fietsvakantie tot nu toe. Er kwamen wel nog enkele meerdaagse ritten, met het lief, in het binnenland, maar dat was het dan. Werken, trouwen, kindjes krijgen, te weinig vakantie, andere prioriteiten, ...

Maar het kriebelt weer. Vorig jaar reed ik met de trein tot in Vannes (Zuid-Bretagne) en dan met de Birdy + aanhanger tot in Arzon, aan de Golfe de Morbihan. De Birdy werd ter plaatse ingezet als transportmiddel.


Ondertussen is sinds datzelfde jaar de auto de deur uit en kwam de Orca in huis. Zo rijpte stilaan het plan: zou ik het aankunnen en -durven om met de Orca de hele rit tot in Zuid-Bretagne af te leggen? 
Zeker: er worden wel gekkere dingen gedaan met de fiets. Een velomobiel is tenslotte ook nog pakken comfortabeler dan een gewone bukker. En ik mag dan wel al 53 zijn, ik heb het geluk dat mijn lijf nog mee wil. De dagelijkse woon-werkverplaatsing zorgt ervoor dat de conditie prima blijft. Dus: waarom niet?

Een echte "Tour de France" is het dan niet, maar het blijft een mooi stukje van dat land waar ik door zal fietsen.

Waar redelijk wat tijd in kruipt, maar het is wel nodig, is het uitwerken van de hele reisroute en die verdelen in hapbare brokken voor de gps. Hiervoor heb ik via openfietsmap de fietskaart voor Frankrijk laten aanmaken en werden de campings via Archies gedownloaded.

Voor de heenweg kan ik grotendeels gebruik maken van een in ontwikkeling zijnde fietsroute langs de Franse kust (Picardië en Normandië). Enkel de aanloop moet ik zelf uitwerken, maar daar dienen routeplanners dan weer voor.



Hierbij wil ik op 6 juli in Malestroit (tussen Dinan en Arzon, midden in Bretagne), aankomen. Daar vindt op dat ogenblik het Franse kampioenschap voor ligfietsen plaats.

 
De rit terug wordt wat langer, want daarbij wil ik eerst een eind van de route "Loire à vélo" volgen en dan in Tours aansluiten op de pelgrimsroute naar Compostela. Die volg ik dan tot in Doornik (Tournai) en van daaruit gaat het weer naar Gent.



Het plan werd ambitieus: fietsen tot daar betekent grosso modo 800 km rijden. Ter plaatse ga ik kamperen (en zeilen met vrienden), zoals altijd, dus waarom dan ook niet onderweg de tent gebruiken?
Maar kamperen betekent een tent, slaapmat, slaapzak, wat kookspullen, ... heel wat extra gewicht en vooral extra pakvolume dus. Een Orca is vrij ruim, maar al die extra zaken zullen er toch niet in kunnen. Daar bovenop komen de kleren die nodig zullen zijn voor ter plaatse. Ik ga ook zeilen, dus moet ook kledij mee die daarvoor geschikt is. Als het regent en je fietst niet, moet je ook regenspullen mee hebben, ...
Zo groeit het pakvolume gestaag. Maar dat lukte vorig jaar zelfs met de vouwfiets. Alles zat toen in de KidCar Combi en nu is er ook de bagagecapaciteit in de Orca, dus dat kan geen probleem zijn.

Enkele maanden geleden haalde ik met dat doel een Radical Cyclone in huis.


Niet de ruimste fietskar - de KidCar Combi die ik vorig jaar gebruikte is met 120 l toch wat ruimer - maar met 100 l kom je toch al een heel eind. Daarnaast loopt een Cyclone erg makkelijk en als je elke dag dik 100 km wil afleggen, speelt dat wel een rol. Voor de gelegenheid zit op de vlaggenmast van de Cyclone een Belgisch vlaggetje.
Mocht dat niet voldoende zijn, dan ligt bij de kampeerspullen nog een waterdichte (zeil)zak van 75 l. Die kan met riemen bovenop de fietskar vastgelegd worden.

Aangezien kampeermateriaal door de band licht is, is het niet waarschijnlijk dat de Cyclone overbelast zal raken. Die kan 40 kg dragen en ik moet het ook allemaal kunnen trekken. Het gaat eerder om volume: kleren en schoenen nemen behoorlijk wat plaats in. Zwaardere zaken, zoals voeding en drank, kunnen een plekje vinden in de Orca.

Als voorbereiding zijn al wat langere trips gemaakt met de Orca. Eerst naar het ligfietstreffen in Genk (170 km enkel), met de Radical Cyclone en wat kampeerspullen erin. En dan, ook in mei, reed ik tot in Dronten met een flinke omweg (via de Noordzeeroute).
Dat was zonder de Cyclone, maar met een volgepakte Orca. Zo kon ik ervaren hoe de velomobiel en ik het doen met een behoorlijke lading en zo was het mogelijk om te bepalen welke dagafstanden haalbaar zijn.
De conclusie: voor meerdaagse tochten lijkt alles tussen 100 en 150 km realistisch, waarbij elke dag 150 km toch wat teveel zou kunnen zijn. Tenslotte is het de bedoeling om wat te genieten van wat ik onderweg zie. Even stoppen aan een terrasje of in een leuk stadje of dorp, genieten van een mooi uitzicht, ...

Een lange kampeertrip betekent ook dat je niet zo vroeg kunt vertrekken, want anders zit je continu met een natte tent opgescheept (condens). Het opbreken vraagt dus wat meer tijd. Anderzijds wordt het na enkele dagen een routine: de volgorde ligt vast, je weet precies wat je wel of niet nodig hebt, je ervaart of je beter eerst ontbijt of dat onderweg doet, ...

Het grootste volume wordt elke keer ingenomen door kleding en schoenen. Daar kun je niet zonder. Regenjas, regenbroek (niet voor in de Orca, maar voor onderweg en ter plaatse), kledij voor de momenten dat er niet gefietst wordt, ... En omdat de blog moet aangevuld worden, gaat ook de Asus netbook mee. Die weegt ook weer wat, maar het is wel mijn communicatiemiddel met het thuisfront en de plaats om de foto's op te slaan. 's Avonds kan die gebruikt worden om een filmpje te bekijken, wat te lezen, ... Tenslotte heb ik nog materiaal nodig om te koken en te eten. Dat kan erg compact, maar het neemt hoe dan ook plaats in en het weegt. Ook wat voorraad voor onderweg - wat energierepen, sportdrank, water, ... - is noodzakelijk.

Je kunt voorbereiden wat je wilt, maar hoe het onderweg zal verlopen, blijft altijd afwachten. Zeker omdat dit de eerste keer is dat ik zo'n lange trip onderneem. Je kunt een mechanisch defect krijgen en dat kan gaan van een lekke band, over een gebroken ketting tot een serieus probleem. Nu is Frankrijk geen onbewoonde wereld, dus mocht op dat vlak wat fout gaan, dan is hulp nooit ver weg. Ook een ongeval is mogelijk en hopelijk blijf ik daarvan gespaard. Tenslotte kan mezelf ook wat overkomen, maar daar zullen we maar niet bij stilstaan.
Hoe het allemaal verloopt, horen jullie binnenkort wel. Ik probeer om dagelijks een verslag te maken.

11 opmerkingen:

  1. Tent komt me bekend voor ;-) waarbij ik overigens weinig last heb van condens. Ik vertrek ook gewoon met een ingepakte natte tent want op laten drogen kost (afhankelijk van het weer) me te veel tijd. Mijn ervaring is dat ie aan het einde van de dag bij het weer opzetten ook snel genoeg droog is...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn. Daar hoef ik me dus al geen zorgen om te maken.

      Verwijderen
  2. Zo een Radical is prima mee te rijden , ik ben net terug van een drie weekse reis door denemarken met de QuestXs en een radical cyclone , genoeg gehad aan 1 paar extra schoenen(waterdicht) .
    In totaal 2200 km gefietst en 1 lekke cyclone band en 1 maal een lekke achterband , verder geen problemen.
    Veel plezier met de reis.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat klinkt bemoedigend ;-) Tot nu, met 7300 km, heb ik welgeteld één lekke band gehad. Als voorbereiding voor de reis heb ik wel wat steentjes en glas uit het loopvlak van de Trykers gehaald, voor die zich een weg naar binnen baanden. Een reservebuba heb ik mee voor de Orca, niet voor de Cyclone, maar wel reserve-binnenbanden voor allebei.
      Ik hoop dat je een fijne reis had?

      Verwijderen
  3. Jan ik wens je een plezierige "Tour" toe. Ik zal je avonturen volgen. Een goede voorbereiding is het halve werk. Ik heb de overtuiging dat je alles tot in de puntjes overdacht hebt. Alleen de pechduivel kan nog roet in het eten gooien, laten we hopen dat je daarvan verschoond zult blijven.

    groet

    Greenmachinist

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Jan,

    Ook namens mij een prettige vakantie toegewenst! Aan je voorbereiding zal het niet liggen, zo te lezen heb je niets over het hoofd gezien!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Jan,

    Volgens mij is je tocht door Nederland ook als een zonnetje verlopen en heb je genoten van de tijd voor jezelf en met tot dan toe onbekende anderen. Ik weet zeker dat je hier ook weer gaat genieten!
    En, voorpret is ook belangrijk. Ik kijk uit naar je verhalen.

    Wilco

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wilco, dat is helemaal zo. Deze keer zal ik wat langer onderweg zijn, meer kilometers afmalen en kamperen onderweg, maar dat is eigenlijk niets meer dan hetzelfde, maar dan wat meer ;-)

      Verwijderen
  6. ziet er heel leuk uit ,ik zou nog niet durven denk ik ,ik wensje dan ook heel veel plezier toe
    groetjes antony

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Veel durven is er niet aan ;-) Het grootste probleem was vandaag: hoe krijg ik alles in de Orca en de Cyclone...

      Verwijderen
  7. Fijne vakantie!

    Ik ben afgelopen middag een Orca wezen proefrijden; wat was dat warm! Heb 'm ook niet boven de 40 getrapt ofzo; maar ik ben denk veel vermogen verloren door m'n benen omhoog te houden in plaats van in de schoenen te laten rusten. Rijden aan 30 km/h ging wel erg lekker.

    BeantwoordenVerwijderen