Tja...
Het is laat, de foto's moeten nog verwerkt worden, maar jullie krijgen al een voorsmaakje.
Dit is de kasteelburcht van Chinon.
Gisterenmorgen vertrok ik in Montjean, via de "Loire à vélo". In de namiddag week ik af van de hoofdroute om naar Chinon te rijden. Da's absoluut een aanrader!
De camping ligt zowat aan de voet van de middeleeuwse burcht en ook het stadje is de moeite waard.
Vanuit Chinon was het vanmorgen even zoeken, maar dan ging het weer prima. Een keer ik weer aan de Loire was, begon het met een erbarmelijk stukje, waarna ter compensatie kilometers perfect asfalt volgden. Vlak, mooi gekante bochten en licht slingerend. Overal vind je boeiende, historische plekken.
Daarenboven had ik rugwind en was er quasi geen verkeer op de weg. De Loire blijft indrukwekkend: breed, ongetemd, met prachtige zichten op zandbanken, watervogels, ...
Vanmiddag eindigde voor mij de "Loire à vélo" in Tours. Daar werd omgeschakeld naar de route naar Santiago de Compostela "langs oude wegen", maar dan in omgekeerde richting.
In Tours nam ik afscheid van de Loire en vanaf daar ging het eerder noordwaarts. Wat moet ik zeggen: indrukwekkend. Prachtige landschappen en de historische plekken stapelen zich op.. Af en toe zit er een flinke klim tussen , maar de lange, langzame afdalingen maken dat goed. Vanavond eindigde de rit in een stadje met Gallo-Romeinse roots: Vendome. Alweer biedt het centrum adembenemend mooie zichten op eeuwenoude gebouwen, op abdijen (nou ja, eentje dan), kerken en kerktorens, ruïnes van een burcht boven het centrum, ...
De Orca houdt zich prima. Er was één probleem, maar dat had ik kunnen vermijden. De knoppen die in mijn exemplaar gebruikt werden op de stuurknuppels zijn gewoonweg slecht. Ze doen hun werk, maar als je ze wat te hard raakt bij het in- of uitstappen, gaan ze stuk. Ook Paul, mede-Orcabezitter, ondervond dit. Bij hem losten we het meteen op, door door Flevobike geleverde knoppen van een vorige reeks te plaatsen.
Ik heb er ook liggen, maar dacht dat te doen als het nodig was. Wel: het is nu nodig, maar ze liggen thuis... Vorige week sneuvelde de knop voor het rechter knipperlicht en vandaag werkte de claxon zoals het hem uitkwam. Uitschakelen dus en zonder verder.
O ja: eergisteravond, in Montjean, vestigde ik met de Orca, zonder Cyclone, een nieuw snelheidsrecord: 80 km/u. Tijdens een zeldzaam avondritje kwam ik aan een mooie afdaling met perfect, vers aangelegd asfalt. 81,1 meldde de Oregon me! Meer hoeft echt niet.
Zodra er tijd is - en een internetverbinding - wordt de blog op een degelijke manier aangevuld. Ondertussen geniet ik van dit prachtige land.
Mooie burcht.
BeantwoordenVerwijderenDat van die knopjes is wel vervelend. Richtingaangeven met handuitsteken?
81 km/h! Wow! Kon je 'm recht houden met de stuurknuppels?
Tja, anders zat ik hier nu niet ;-). Dat was geen probleem. Na het trekken van de Cyclone en de "koffer" vol bagage, voelde de Orca aan als een renpaard, nu hij leeg was.
VerwijderenToch wat slordig van Flevobike, de verdere afwerking van de Orca in aanmerking genomen. Uiteraard prima dat ze vervanging leveren, maar eigenlijk is het beter om gelijk goede kwaliteit te monteren.
BeantwoordenVerwijderenEn dat snelheidsrecord is prima, als je de plaats hebt, en de wegen zijn goed liggen de grenzen ver weg zie je wel!
Groeten, Adri.
Adri, voor zover ik weet, zijn ze snel weer omgeschakeld naar andere knoppen. Even een foute keuze gemaakt, meer niet.
VerwijderenKlopt.
VerwijderenWe zijn begonnen met drukknoppen van hoge kwaliteit met een los drukdopje.
Het nadeel is dat deze losse dopjes te makkelijk los laten, toen zijn we over gestapt op een goedkopere variant met een vast dopje, zie link.
https://www.dropbox.com/s/bt1w7nva9j9bcsu/Orca-persfoto-13.jpg
Helaas bleek dat hier erg veel kwaliteit verschil in zit met het gevolg dat ze soms uitvielen of juist contact bleven maken en de dopjes soms toch kapot gingen.
Nu zijn we weer terug bij de goede drukknoppen, maar met een toevoeging van een aangepaste moer waar het druk knopje in verzonken ligt, dus het dopje kun je er niet meer af schoppen.
Wel een dure oplossing maar zeer bedrijfszeker, en daar gaat het uiteindelijk om.
Hey Jan,
BeantwoordenVerwijderenLeuk zo mee te kunnen liften via het web :)
Heb jij onderstaande problemen al ondervonden?
Al zo n 6 × in 250km dat display en ondersteuning uitvallen met opgeladen batterij meestal bij droog weer en helaas tijdens een regenbui deze ochtend ook. Soms helpt display herplaatsen of sleutel batterij bedienen maar soms doet ook dat het niet... :(
Tweede probleem:
Bij een snelheid van bv. > 40 km/u springt het display op bv. 10 km/u en gaat de trapondersteuning in werking.
Heb je enig idee hoe dit verholpen kan worden?
Reeds paar mails gestuurd naar Flevo, maar nog geen reply gehad (vakantie?) daarom dat ik hier mijn licht al eens opsteek.
Grts
Jim
Jim, dat eerste heb ik echt nog nooit ondervonden. Het tweede lijkt op iets wat ik ondertussen, met behulp van Flevobike, verholpen heb: de processor van de ondersteuning lijkt last te hebben bij hogere snelheden en vanaf zo 35 of 40 km/u kan die niet meer mee. Dat is opgelost door op de magneet een klein staalplaatje (pakweg 2 cm op 1) te zetten. Daarmee raakt die de draad niet meer kwijt. Het ligt volgens mij aan de processor, want mijn Cycle Analyst gebruikt identiek dezelfde sensor en die heeft dat probleem niet. De oplossing is gelukkig erg simpel.
VerwijderenProbleem 1 lijkt me erg vervelend en je zal best Flevobike bellen of mailen hiervoor. Als ik het goed heb, valt de hele ondersteuning uit? Dat lijkt op een slecht contact. Je zou eens kunnen beginnen met de contactbussen onder het zitje (achter een plastic afdekplaat) te controleren.
Klinkt als een draad/connector probleem.
VerwijderenIk zal het met André overleggen, hij is een paar weken met vakantie geweest, misschien is jou mail aan zijn aandacht ontsnapt.