zondag 18 oktober 2015

Prototype test - tail fin: tussentijdse evaluatie

Ik had al 'hold your horses' geroepen. André Vrielink rijdt al sinds maart met een 'vin' op zijn Orca, zonder enige problemen. Na ruim een half jaar denk je dan: "dat zit wel goed".

Op het vlak van zichtbaarheid klopt dat zeker.

Testen

Echter: op mechanisch vlak mangelt het nog. Blijkbaar zijn de wegen in België van een iets mindere kwaliteit (of ik rij veel meer), want mijn exemplaar heeft het al begeven. Meer dan eens...

De eerste sneuvelde al na enkele dagen: de bevesting voor de linkse zuignap scheurde af. 


Dat kon een productie- of in dit geval drukfout zijn.
Het gaat tenslotte om prototypes. In elk geval: de bevestiging scheurde door. Dit werd gesignaleerd bij Flevobike en enkele dagen later ontving ik een nieuwe vin. De ledstrips werden getransplanteerd en de vin werd sito presto op de E-Orca gezet.

Je went er snel aan: de zee van licht bovenop de velomobiel - eigenlijk: het grote verlichte vlak - maakt dat ik me in het verkeer veel zichtbaarder en dus veiliger voel. Daarom wilde ik ook snel de nieuwe monteren.
Op vrijdag was hij gemonteerd en gedurende dik een week ging het prima. Toch maar een drukfout, dus? Neen, want op zaterdag begeleidde ik Helen op haar maidentrip. En dat liep niet goed af voor prototype nummer 2.


Daarbij dien ik wel het volgende te vermelden: de vin deed het goed, tot ik een ultieme test uitvoerde. Voor de laatste kilometer van die rit koos ik mijn eigen straat als testparcours. Die straat is berucht om de abominabele staat ervan: het is een kasseiweg zoals je ze ziet in de klassieker 'Parijs-Roubaix' en hij staat geklasseerd in de top 3 van de slechtste straten in Vlaanderen (volgens de openbare omroep Radio 1).


Dat was teveel voor de vin, die scheurde. Deze keer aan de rechterkant.

Goed, het was redelijk extreem, Je kunt dit beschouwen als het mechanische equivalent van 'kunstmatige veroudering'. Dat betekent wel dat de vin in het huidige ontwerp nog niet productierijp is. Dat is waar testen voor dient, niet?
Ook hiervan ging een foto naar Flevobike met mijn vermoedens van de oorzaak.

Vandaag werd een verbeterde versie geleverd. De zwakke plekken lijken aangepakt.

Versie 1
Versie 2
Beiden naast elkaar (de nieuwe links)
Ook deze wordt aan tests onderworpen. Dat betekent niets anders dan dat ik de vin op de Orca monteer en de gewone ritten maak.

Andere ervaringen

Het ontegensprekelijke voordeel is dat het licht bovenop de velomobiel veel zichtbaarder maakt voor andere verkeersdeelnemers. Op de Orca zit de top (van die vin) op 115 cm.
Het grote verlichte en niet verblindende vlak is echt een verbetering. In de Orca is hij ook heel eenvoudig aan te sluiten: een stekker en tegenstekker losmaken en de bedrading ertussen pluggen. Meer is er niet. Voor wie het interesseert: dit is wat erin zit.



Het belangrijkste nadeel is dat de ledstrips elk 3W verbruiken. Dat betekent een continu extra verbruik van 6W. Ook de strips voor de knipperlichten vragen 3W, maar dat is knipperend en kortstondig, dus verwaarloosbaar.
Om die reden zou ik liever zien dat de vin samen met een koplamp ingeschakeld wordt.
Dat maakt het wel complexer wat de bedrading betreft. Niet veel, maar toch... Het betekent dat in dat geval niet enkel de vin geplaatst moet worden, maar dat de bedrading aan een lichtschakelaar moet aangepast worden.

De voorbije zaterdag ondervond ik dat die 6W extra de batterij snel leeg kan halen. Toen ik vertrok om een nieuwe velonaut te begeleiden, brandden nog 3 van de 5 leds die de lading van de boordaccu aangeven. Halfweg de rit terug, zowat 70 km verder, was de accu leeg... Ik had nochtans het toplicht al uitgeschakeld door de stekker eruit te trekken.

Ronny gebruikte een andere, conventionelere oplossing: ledstrips voor- en achteraan. Die steken niet uit en zijn dus minder kwetsbaar, maar ze zitten ook minder hoog en dat maakt je minder zichtbaar in een stadsomgeving.
Zijn oplossing maakt gebruik van extra accu's voor de voorste en achterste leds. De voor- en nadelen zijn evident:
  • je hebt reserve indien een accu leeg raakt
  • elk van de verlichtingselementen (strip voor, strip achter, normale verlichting) is afzonder in en uit te schakelen
  • je hebt meer gewicht mee te nemen
  • er zijn meer accu's te laden, elk met een specifieke lader

Geen opmerkingen:

Een reactie posten