donderdag 17 maart 2016

De Seiran voorbereiden voor het grotere werk

Nu de Seiran 24 bijna een jaartje in huis is, heb ik er voldoende kilometers mee afgelegd om te weten wat er anders/beter aan moet voor mij. Omdat ik ook niet alles kan, maakte ik maar een afspraak bij de fietsenmaker hiervoor. Jawel: een gewone fietsenmaker, die zoiets als een uitdaging ziet. Ze haken echt niet allemaal af bij het zien van een ligfiets.

De fiets zag er hiervoor iets anders uit dan normaal.

De tot voor kort normale outfit (nu met Ortlieb ligfietstassen)
Zonder bagagedrager

Naafdynamo: revisie

Een eerste is dat de vorig jaar ingebouwde SRAM iLight D7 naafdynamo voortdurend piept. Ik vermoed dat die in een vorig leven met de hogedrukspuit gereinigd is (of het kan ook gewoon puur pech zijn), waardoor een lager drooggelopen is. Joris, bij Plum in Gent, ziet het zitten om de naaf open te maken en te reviseren. Dat doe ik niet zelf, omdat hiervoor speciaal gereedschap nodig is, dat wellicht meer kost dan de naaf op zich.

Beveiliging

Ten tweede ben ik het moe om elke keer te moeten denken aan een slot en om telkens ik ergens binnen wil gaan op een omslachtige manier de Seiran vast te zetten. Er komt dus een ringslot op de achtervork. Ook dat zal Joris regelen: gaatjes boren, draad trekken en het slot monteren. Dat zou ik ook wel kunnen, maar die man doet vaak iets voor me en dan mag al eens iets teruggedaan worden, niet?

Zijsteun

Als derde ben ik het moe om de fiets telkens ergens tegenaan te moeten gooien. Er moet dus een standaard op komen. Filip, van 'De Ligfiets', had niet direct een geschikte steun liggen: Challenge gebruikt een achtervork met een nogal afwijkende vorm, 'split tube' gedoopt, en daarenboven is een standaard voor een 24" wiel ook al niet evident. Hij had wel in een hoekje een adapter liggen om over de achteras te zetten, waar een (instelbare) standaard op geschroefd kan worden.

Zo wordt de Seiran gebruiksvriendelijker voor alledaagse zaken, zoals een ritje naar het stadscentrum, een tochtje met de ligfietsvrienden ...

Balhoofdlager

Of zoals Joris het noemt: de 'kopserie'.  Daar zit speling op. Ik krijg het niet in orde. Gebrek aan ervaring wellicht. Ook dat zou ondertussen geregeld worden;

Daarna zal de fiets klaar zijn om de zomer door te komen. 

3 opmerkingen:

  1. Blijft toch een mooie fiets zo'n Seiran :-) Vooral zonder bagagedrager. Dat was het eerste dat ik eraf gehaald heb. Dat gigantische ding. Weegt ook bijna 1,5kg.

    Bij mijn Seiran 26" hebben ze het slot met 4 grote tie-wrap's vastgezet. Zit muurvast en je hoeft niet te boren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mooier zonder bagagedrager, maar praktischer met. Ik kies voor het praktische.

      Verwijderen
  2. Ja een zijstandaard is erg handig. Door de Cheetah iets richting dat ding te trekken komt het achterwiel zelfs vrij om bijvoorbeeld de derailleur te testen, de rem niet aanloopt...

    BeantwoordenVerwijderen