Ook hangen de tassen een flink eind onder de bagagedrager, waardoor ze tegen de achtervork slepen. Slecht voor de tassen en de fiets.
De Challenge-oplossing - het 'voyager rack' - kost bij Elan € 170. Dat is toch wel een flink pak geld.
De voorbije week ging ik langs bij Filip, van 'De Ligfiets' in Gent. Hij zei meteen dat het 'day rack' veel meer kan hebben dan de opgegeven 12 kg. 'Knutsel er een set beugels bij en de kous is af,' was zijn oplossing.
Jan ging dus shoppen:
- 1 meter alu buis van 10 mm
- 1 meter inox M6 draadstang
- wat moeren, ringen en ander toebehoren
Aluminium buis: 1m x 10 mm |
De basisvorm voor de beugels |
Beugels met dwarsstang |
De langste van beide kon ik recupereren om de andere te vervangen en dan werd een nieuw eind afgezaagd van een nieuw gekochte roestvrije draadstang (doe-het-zelf zaak).
Om de zijdelingse stabiliteit te verhogen, verbond ik beide beugels ook nog eens met elkaar, onder het frame door.
Ander zicht op de constructie |
Ook wordt zo vermeden dat er contactgeluiden ontstaan doordat beide buizen, die parallel aan elkaar lopen (achterste deel van de beugel), tegen elkaar zouden trillen of slepen.
Overzicht van de nieuwe constructie |
Wat ook meetelt: ik heb het zelf gemaakt. Dat maakt het leuk: een oplossing uitdenken, uitwerken hoe het praktisch moet en dan in realiteit omzetten. Als het er dan nog goed uit ziet en doet wat het moet, geeft dit toch een goed gevoel.
Hiervoor moet ik ook diegenen danken die reageerde op de vorige post. Ze zetten me aan het denken, wat leidde tot dit resultaat.
OK, zo ben je een veel leerzamer en goedkoper weg in geslagen!
BeantwoordenVerwijderenBij het buigen van buis zonder pijpenbuiger (10 mm is wat moeilijk aan te komen) kun je beter wat grotere bochten buigen die je dan steeds in de bankschroef wat corrigeert. Zodat de breedte het zelfde blijft en hij niet begint te knikken. Een veer of zand er in (afsluiten met stoppen) doet het zelfde. Maar zo'n veer is er moeilijk weer uit te krijgen...
Prima tips! Zand, daar had ik niet aan gedacht. Lijkt me een prima oplossing.
VerwijderenIk probeerde de bocht rond een fles te maken, maar dat lukte niet zo goed. Nu, ja: die knikken zijn minder belangrijk, want in principe worden die afhouders enkel zijdelings belast. Ze moeten geen gewicht dragen.
Als stopjes kun je waarschijnlijk boutjes m8 gebruiken. Daarom is het ook handig een tapsetje te hebben.
VerwijderenDie knikken zijn het begin van het einde Jan. Alu buis is al niet zo sterk en door die knikken krijg je scheurtjes die verder gaan scheuren. Er bestaan mooie pijpbuigers zoals loodgieters ze gebruiken voor drinkwaterleidingen of voor cv installaties. Die bochten zijn dan veel sterker. Gegalvaniseerd staal is natuurlijk het sterkst en als het goed gegalvaniseerd is gaat het heel lang mee. Heel lang geleden heeft zo een fietsenmaker bij mij een voorrekje waar je je regenkledij onder kon klemmen gerepareerd. Die reparatie is heel lang meegegaan. Je kunt het natuurlijk ook gewoon staal nemen en met hammerite of andere metaalverf verven.
BeantwoordenVerwijderenDat zou inderdaad kunnen. Nu zijn alu buisjes makkelijk te vinden en niet duur. Prima om het concept uit te testen. Ik zie wel hoe lang ze het uithouden en waarom ze sneuvelen.
VerwijderenPrecies, de empirische methode. Het is uiteindelijk jouw fiets en het zijn jouw spullen...
VerwijderenWe zien wel hoe lang het meegaat. Indien het concept goed blijkt, maar de buisjes te zwak, lijkt een staaf RVS me nog beter dan gegalvaniseerde buis. De sterkte is wat minder, maar ruim voldoende - de tasafhouders dienen geen gewicht te dragen - en RVS heeft zowat het eeuwige leven. Wat die pijpbuigers betreft: da's een flinke investering, als je het maar één keer nodig hebt...
VerwijderenNog een spontaan idee: Als je nu eens alleen de bochten van draadeind maakt? Tapt draad in het aluminium (dat je dus al hebt) en draait de buisjes om je bochten. Misschien nog even afwerken met tape tegen het roesten (als je geen messing of rvs gebruikt) en klaar is Klara!
VerwijderenOndertussen ontdekte ik dat mijn broer op zijn werkplek (technische hogeschool) pijpbuigers liggen heeft in alle maten. Ook 10 mm. Dus, mocht het nodig zijn, dan kan ik alles netjes laten buigen. Of dat ook lukt met staal of RVS, dat valt af te wachten.
Verwijderen