Enkele jaren geleden kochten we voor dochterlief haar fiets een mooie tas van Abus, model Dryve. Toen was al duidelijk dat onze criteria verschillen. Dat een fietstas ruim genoeg moet zijn voor wat je dagelijks meeneemt, is duidelijk. Voor de rest ging het bij haar vooral om het uiterlijk, waar voor mij degelijkheid voorop stond. Wat dat betreft, vond ik - voor de prijs - het bevestigingssysteem ondermaats en het materiaal te licht.
Ophanging (rugzijde) van de Abus Dryve |
Dit jaar was de bevestiging van een sluiting helemaal losgekomen. Dat kon ik niet herstellen, dus vroeg ik bij de fietshandelaar of ze hiervoor een oplossing konden bieden. Tenslotte kost zo'n tas flink wat centen en is dit een defect dat het gevolg is van een ontwerpfout, in mijn ogen toch. Je ziet op de foto hierboven dat de slotplaat een hard plastic stuk is, dat in het textiel geklemd is. Die bevestiging is puur mechanisch een zwak punt (sterke belasting op een klein oppervlak) en dat had het begeven.
Hier zat de plastic plaat |
Toen ik een week of zo later langsging, zei de meneer in de zaak dat de reactie van de vertegenwoordiger was: 'wat hebben ze daarmee gedaan om dat zo stuk te krijgen? Dat is zeker geen waarborg; het is verkeerd gebruik.'
Onze bedenkingen:
- als een merk 80 euro rekent voor een tas, mag je minstens de degelijkheid van Ortlieb en Vaude verwachten. Dat is dus niet het geval.
- een fietstas is er niet voor de sier; het is een gebruiksvoorwerp. Je vult zo'n tas met wat je nodig hebt.
- fietsen komen ook in stallingen en rekken terecht en daar staan nog andere fietsen. Niet iedereen stalt zijn fiets even zorgzaam. Daar moet je product ook op bedacht zijn.
Hoef ik niet meer en zal ik niemand aanraden. Dat is trouwens ook geen probleem: ze maken ze niet meer.
Mooie geste van de fietshandelaar: 'hier, ik heb er nog zo eentje. Neem maar mee. Wij zijn nog niet klaar met Abus.' Plum-Gent heeft daarmee nog eens bewezen dat klantvriendelijkheid hoog in het vaandel gevoerd wordt. Ik weet wel: volgens de consumentenwetgeving is het de winkelier die jou waarborg moet verlenen. Die moet dan zelf maar verhaal halen bij zijn leverancier, maar iedereen weet dat dit niet evident is.
Dochterlief is tevreden: de tas is kosteloos vervangen. Ze kan weer enkele jaren voort.
Mijn vertrouwen in Abus fietstassen is helemaal weg. Mijn vertrouwen in hun dienst na verkoop eveneens. De volgende keer wordt het Ortlieb of Vaude. Bewezen degelijkheid en gekende klantendienst.
Je zou kunnen spreken van "ABUIS fietstassen" :-)
BeantwoordenVerwijderenMaar ik weet niet of die woordgrap over komt in Vlaanderen.
Dat is dan wel een dikke pluim op de hoed van Plum!
BeantwoordenVerwijderenDat is zeker! Het toont ook aan dat een goede relatie met een fietshandelaar loont. Kopen via internet is dan soms (niet altijd) goedkoper, maar zo'n service mag je dan niet verwachten.
Verwijderen