zaterdag 21 mei 2016

Uitdagende onderhoudsbeurt

De teller van de E-Orca staat op ruim 28000 km. Het wordt stilaan tijd voor een grondige controle van de hele aandrijflijn en andere slijtagedelen. Waar kun je daar beter voor terecht dan bij de fabrikant? Ik ken de Orca stilaan goed genoeg om veel zaken zelf te doen. Daarenboven kan ik ook bij Fietser.be terecht voor heel wat zaken, maar voor deze zomer staat een flinke rit op het programma, dus wil ik het deze keer wel door de specialisten ter zake laten gebeuren.

Jan fietst dus binnenkort naar Dronten, naar Flevobike. Toevallig kan ik een lift krijgen tot daar, met de Orca op het dak van de auto. Daar zeg ik geen neen tegen. Bij Flevobike verwachten ze me ook al.

Het terugrijden doe ik wel op eigen kracht. Via brouter.de liet ik net een velomobiel-vriendelijke route uitstippelen. Jawohl: die routeplanner biedt de optie 'velomobiel'. De conclusie: 290 km bedraagt de afstand naar huis. Dat is een mooie uitdaging, want die afstand zou op één dag haalbaar moeten zijn. Een flinke rit, dat wel, een hele flinke, maar toch te doen. Denk ik. Gewoon een kwestie van tijdig te vertrekken. Lukt het niet, dan vind ik wel een hotelletje of kamer met ontbijt ergens onderweg. Lukt het wel, dan zal ik mijn persoonlijke record - langste dagafstand - met bijna 100 km verbeterd hebben.

De planner gaf trouwens een kortere optie - 270 km -, maar dat is dan de 'trekking'-optie, waarbij expliciet vermeld staat dat die voor een langzaam tempo bedoeld is. Bijna 300 km op één dag en een langzaam fietstempo, dat gaat niet samen. De velomobieloptie wordt het.


10 opmerkingen:

  1. Uitdagend inderdaad! Benieuwd hoe dat gaat.

    Geweldige routeplanner trouwens: ik wil binnenkort van midden Nederland naar omgeving Keulen fietsen. Handig dat ik hiermee wat heb kunnen plannen (en slechts 208 km :-) )

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je mag zo te zien trouwens de Amerongse berg over: leuke klim. Jammer dat je vanuit het noorden komend niet snel zal kunnen afdalen omdat de weg daar vol ligt met verkeersdrempels.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik denk dat deze route uit de Nederlandse Fietsrouteplanner fijner fietst met een velomobiel.

    http://routeplanner.fietsersbond.nl/#route?locations=l206788,l277005_148839_481858,l228498_148807_481471,l1428841_149875_481056,l1508429_149059_478877,l98921_140541_455224,l1302803_138430_452831,l1314173_138231_450667,l1431264_135148_450492,l1314455_133936_444874,l32847_132786_443385,l1527597_121749_416528,l1277186_112841_390320&speed=18&routetype=70&preferences=63

    Deze route gaat meer langs kanalen en heeft geen veerponten. Mijn woon-werk route zit er zelfs in. Tot Oosterhout heb ik volgens mij de hele route al eens gereden.

    Hij gaat op dezelfde plaats de grens over, dus voor België kan je de huidige route gebruiken. Ik zou in elk geval je huidige route in de routeplanner bekijken. Zorg er dan voor dat je de 'hindernissen' zichtbaar op het scherm hebt. Je huidige route lijkt via Nijkerk te gaan, en dat kan een paar vervelende verrassingen bevatten (wat niet in de database zit kan niet meegenomen worden, en de database van de Fietsersbond heeft wat meer details).

    Een paar jaar terug van Brugge naar Cycle Vision gereden - via Vlissingen en Delft naar de RDW baan midden in de Flevopolder. Het kan, maar dit is nog een klein stapje verder.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het kaartje is te weinig gedetailleerd, maar ik denk dat je een mooie maar ook vlotte route hebt voor een velomobiel. Iedereen heeft zo zijn voorkeuren wat wel en wat niet aan te treffen om zijn route, maar wat NL betreft zit je volgens mij goed.

    Amerongenseberg hoeft er niet in te zitten. Via Maarsbergen kan je die ontwijken met een vlotdoorrijdende provinciale weg met fietspad van Leusden-Maarsbergen-Doorn-Wijk bij duurstede.

    Een overnachtig bij ons in Putten zit ook (bijna) op de route. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hmm, die overnachting is verleidelijk ;-) Anders is het twee nachten Flevobike. Ook niet slecht, maar wat afwisseling mag ook. Mail je me eens?

      Verwijderen
  5. Interessante routeplanner Jan!
    Je route gaat niet langs Dordt zie ik, wanneer ga je? Mocht je willen logeren, laat het gerust weten!
    290 km is inderdaad een heel eind op één dag, red je dat op één acculading? Daar hoefde ik mij vorige week geen zorgen over te maken, toen ik op één dag 284km heb gefietst, dat was mijn langste tocht tot nu. Geluk bij pech: toen de achterwiellagers het plots begaven was ik op 3km van huis...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Neen, deze keer gaat het wat oostelijker. Of ik dat op één lading redt? Er zijn twee accu's: 500 Wh (na twee en een half jaar nog 450) en 400 Wh. Onderweg zal ik toch pauzeren voor het eten en dan kan ik ondertussen 'bijtanken'. Met een 5A lader gaat dat vlot. Hopelijk houden de lagers het ;-)
      Planning: donderdagmiddag vertrekken met de auto. Donderdagavond in Dronten; vrijdag groot onderhoud en zaterdag terug.

      Verwijderen
  6. Ik zou de route van Maarten net wat aanpassen (ik heb één mi. onnodig punt verwijderd): http://routeplanner.fietsersbond.nl/#route?locations=l206788,l277005_148839_481858,l228498_148807_481471,l1428841_149875_481056,l1508429_149059_478877,l98921_140541_455224,l1314173_138231_450667,l1431264_135148_450492,l1314455_133936_444874,l32847_132786_443385,l1527597_121749_416528,l1277186_112841_390320&speed=18&routetype=70&preferences=63
    Je krijgt daarmee ook een heel mooi stukje Amelisweerd mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. & in vervolg op mijn voorgaande reactie: de gemodificeerde route komt zo vlak langs mijn huis (Houten) en is vanaf daar precies de route die ik normaliter naar Dronten neem. Uitstekende route!

    BeantwoordenVerwijderen