Deel één van de 'package deal' is de Thorax Tangens trike. Dit is geen sportieve fiets, zoals een ICE VTX, maar een onvervalste toermachine. Zoals in de vorige post al gemeld: het dichtst benaderende dat je nu nieuw kan kopen, is volgens mij de HP Velotechnik Scorpion FS 26.
Kenmerken
De Tangens was het topmodel van Thorax en peperduur. Ik meen ergens gelezen te hebben dat er in het totaal 50 exemplaren van gebouwd werden.Thorax heeft voor de Tangens alle registers opengetrokken, met het oog op maximaal comfort: een spanzitting, vering voor en achter, een makkelijk verstelbare trapboom (optie), een stevige bagagedrager (optie)...
Dat heeft enkele belangrijke negatieve gevolgen gehad:
- 'cost no object' betekent dat dit een extreem dure trike werd. Ik meen dat de nieuwprijs (meer dan tien jaar geleden!) ruim boven 5000 euro lag. Het is een Duits product, dus kwamen er nog wat opties bovenop.
- geen compromissen, maar degelijk. De prijs die je hiervoor betaalt, is het hoge gewicht.
- zeer veel specifieke onderdelen, die je niet zomaar kunt kopen.
Na meer dan tien jaar flink gebruik ziet hij er nog bijna als nieuw uit! 'Bombproof' heet dat.
Met Ortlieb ligfietstassen |
- klikpedalen
- bagagedrager
- verlichtingspakket
- spatborden voor
- spatbord achter
- snelle instelling van trapboom
Een knap idee is dat de trapboom bij het verstellen niet kan roteren. De kettinglijn verknoeien zal zo niet lukken. Bij het verstellen is er ook gedacht aan de variërende kettinglengte: dit wordt door een dubbele spanner vooraan opgevangen (optie).
Op het Duitse forum wordt de Tangens benoemd als 'a slight case of overengineering'. Bij Thorax gingen ze zelfs zo ver om een SON naafdynamo om te bouwen zodat die in de achteras kon (optioneel en niet in deze). Ik bespeur een zekere analogie met Flevobike...
McPherson met sublieme vering |
Kooi rond de kettingbladen |
De besturing wijkt ook af: dit is een tankbesturing zoals in velomobielen. Dat wil zeggen dat de stuurknuppels enkel voor- en achteruit bewegen.
Nogal ingewikkelde besturing |
Nadelen
In het concept zitten ook enkele zaken die je als negatief kunt zien. Zo is de zit niet instelbaar, noch naar hellingshoek (een vaste 44°), noch naar afstand.Om het zwaartepunt zo laag mogelijk te houden, is de bagagedrager rond het achterwiel gebouwd. Ook Azub en ICE doen dat bij de 26" modellen. Het gevolg is dat je er niets op kunt zetten, want bij het inveren zal het spatbord je bagage raken. Maar je mag er wel tot 35 kg aan hangen! Dus wordt deze uitgerust met mijn Ortlieb ligfietstassen.
Uiteraard kun je ook het gewicht als een nadeel zien, maar dat is het gevolg van gemaakte keuzes. Wil je licht, koop dan een ICE VTX of de nieuwe Greenspeed Gossamer (9,9 kg).
De leeftijd zie je ook aan het feit dat de Tangens niet deel- of vouwbaar is. Dat, samen met het gewicht, maakt het vervoer in de auto niet evident. Anderzijds: mijn minibusje is ruim genoeg om de Tangens op de (platgelegde) achterbank te zetten. Maar: ik moet hem er wel in kunnen tillen. Minder lastig dan met de Orca, maar daarom nog niet makkelijk.
De spoorbreedte bedraagt een flinke 87 cm. De totale breedte is zelfs 92,5 cm. Dat betekent een zeer grote stabiliteit, maar paaltjes kunnen een onoverkomelijke hindernis worden. Om één of andere bizarre reden is ooit ingevoerd (maar niet voorgeschreven) dat paaltjes zo'n 80 cm uit elkaar moeten staan... Ik dacht dat ze dienden om auto's de doorgang te verhinderen?
Rijden
Na het bijstellen van de remmen maakte ik een korte kennismakingsrit, vooral om het comfort te beoordelen.De kasseitest: deze straat staat in de top 3 van slechtste kasseiwegen in Vlaanderen |
Test op een golvende gravelweg |
Ik ben geneigd dit te vergelijken met het vroegere veercomfort van Citroen, zeg een DS: heel soepel, maar tegelijk amper van de weg te brengen.
De snelheid is dan weer wat anders: een kruissnelheid van rond 25 km/u lijkt me haalbaar, maar veel meer niet. Een helling op rijden wordt flink werken. Daar doen we wat aan (binnenkort meer nieuws hierover).
Geen opmerkingen:
Een reactie posten