Meer en meer zie je transportfietsen opduiken in het straatbeeld, zowel voor persoonlijk gebruik als bij kleine koeriersbedrijfjes. Het is logisch dat met de groeiende vraag ook aan de aanbodzijde één en ander verandert.
Riese und Müller heeft bijvoorbeeld onlangs twee nieuwe modellen gelanceerd: eentje waarbij de bagage achterop komt en eentje voor de last vooraan. Omdat transportfietsen geschikt zijn om veel gewicht te vervoeren en dat dus lastiger wordt, is het toevoegen van een elektromotor logisch. Riese und Müller zijnde, kozen ze dan maar meteen voor de top: een centraal geplaatste Boschmotor.
De eerste, met heel ruime bagagedrager, kreeg de naam "Transporter" (onder het submerk BlueLABEL). De bagagedrager is zo geconcipieerd dat je er twee sets fietstassen, twee kinderzitjes of een combinatie van beide op kunt vastmaken. De Transporter kost, volgens de website van de producent, vanaf € 2.799. Dat lijkt me voor een elektrisch ondersteunde transportfiets heel redelijk.
De andere, "Load" gedoopt, is bedoeld om de bagage vooraan te vervoeren.
Deze is voor- en achteraan afgeveerd en deelbaar, wat het eventuele transport wel makkelijker maakt. Voor dit model is nog geen prijs opgegeven, maar die zal vermoedelijk wel een stukje hoger liggen.
Er zijn ongetwijfeld nog analoge modellen op de markt. Wat ik er mooi aan vind, is het functionele ontwerp. Ze ogen degelijk, sober en er zit niets overbodigs op. Datgene wat erop zit, de hele constructie, ziet eruit alsof ze op de taak berekend is. Afgaande op de ervaringen met de Birdy, zit het met de kwaliteit wel snor.
Riese und Müller heeft ook de NuVinci N360 geadopteerd en naar ik hier en daar las, is ook de Harmony-versie ervan (elektronisch en volautomatisch) waarschijnlijk. Hoe makkelijk kan transport per fiets worden?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten