zaterdag 12 oktober 2013

test 1 2 test (vervolg)

Na de droge gegevens en een beeld van de lichtbundel, was het tijd voor een praktijktest van de WOWOW WO992 fietslamp.


De lamp werd dus (samen met de Basta Comet als backup) op de Space Grip gemonteerd en dinsdagmorgen rond 7u moest die dienen om me bij te lichten onderweg naar het werk.

Positief: de lichtsterkte in de praktijk valt mee. De volslagen donkere dreef waar ik bij het aanzetten door rijd was niet meer zo duister. Het lampje geeft iets meer licht dan de Axa Sport en veel meer dan de oude Basta (wat maar logisch is ook).
Het is ook een licht lampje, wat maakt dat het muurvast staat op de bevestiging.
Het formaat en gewicht maken het makkelijk om het bij aankomst mee te nemen en dat moet je ook wel doen, want het is voor iedereen erg makkelijk om het van de fiets te halen.

Negatief: de kegelvormige (eerder cilindrische) lichtbundel verlicht enkel de weg recht vooruit. Links en rechts blijft het even donker. Dat lijkt me een logische keuze: met een beperkte lichtopbrengst is het best om dat licht zoveel mogelijk te bundelen. Met een lamp met een hogere opbrengst is het makkelijker om daarmee een bredere bundel te vormen.
Op de ligfiets is het, gemonteerd op de trapboom, ook niet echt handig. Je moet stoppen en afstappen om het licht in of uit te schakelen, om om te schakelen van permanent branden naar knipperen... Dat ligt niet zozeer aan de lamp op zich (want bedoeld voor montage op het stuur), maar aan de fiets. Ik heb dus eerder nood aan een lamp met een "afstandsbediening"; een schakelaar op het stuur, zodat onderweg de lichtintensiteit kan aangepast worden aan de noden, of aan een "echte" fietslamp.

Het blijft zo dat het eerder een eenvoudig lampje voor off road gebruik is en niet geschikt voor de openbare weg. Zodra je de lamp iets meer vooruit richt, is het risico op verblinding en irritatie van tegenliggers erg groot. Richt je de lamp wat dichterbij, dan krijg je een relatief felle lichtvlek kort voor de fiets en weinig licht daarbuiten. Hierdoor heb je heel weinig visuele informatie over wat er links en rechts van de gekozen route gebeurt.

Dit is niet iets wat specifiek voor dit ene lampje is, maar inherent aan het type verlichting (cilindrische lichtbundel, geen reflector achter de lichtbron).

De algemene conclusie blijft: de prijs is aan de hoge kant (€ 45) voor wat geboden wordt en voor de openbare weg is dit type verlichting minder geschikt. Er is duidelijk voorkeur gegeven aan de afwerkingskwaliteit en minder aan de techniek. Meer een verkoopproduct dus dan iets wat door en voor fietsers ontwikkeld werd.
Het is mogelijk dat het wat beter werkt bij gebruik op de helm, maar dat lukt niet in eFAW (met het velomobieldakje) noch op de Kobra (hoofdsteun zit in de weg).

2 opmerkingen:

  1. Jan, je hebt last van een lampen fetsj :-))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Volstrekt voor de tijd van het jaar: ik vertrek bij duister en als ik weer thuiskom is het ook aan het schemeren.
      Op de Trek zit ondertussen een Philips Saferide: 60 lux en een bak licht. Op eFAW zit een Cyo T: ook 60 lux en een prima lichtbundel (wat minder dan bij de Philips, maar die was op eFAW niet zo denderend: te zwaar) en op de Birdy zit een SP LS003. Ook prima. Alleen op de Kobra ontbrak goed licht. Vandaar de speurtocht naar iets dat voldoet.

      Verwijderen