maandag 21 oktober 2013

concurrent voor de VeloTilt ?

In een recent bericht had ik het over het Franse Cycles JV, in Le Mans (Bretagne), waar een hele reeks velomobielmodellen aangeboden wordt. Nu is op het Franse forum te lezen dat ze daar zelf een VM ontwikkelen. 

foto van het Franse forum

Het opvallendste kenmerk zijn de 26" voorwielen buiten de stroomlijn. Zo te zien is dit model specifiek voor races ontwikkeld: geen vering en 5,5 cm bodemspeling is niet echt voor de openbare weg vermoed ik. 85 cm spoorbreedte moet dan weer voor een heel behoorlijke bochtenstabiliteit zorgen.

Voor wie het Frans machtig is: hier kun je het hele gesprek volgen. Voor wie het Frans niet beheerst: op die link zijn ook heel wat foto's te bewonderen. Vooral interessant is dat de "Le Mans" samen met enkele andere velomobielen op de foto staat. Dat geeft een idee van de onderlinge verhoudingen.

Boeiend ook is de (publieke) benadering. Er wordt een stroomlijn getekend, een koets gemaakt, de mechaniek wordt ingebouwd en er wordt getest. Geen gegevens, geen schattingen van snelheden en vermogen, weinig technische informatie (blijkbaar met honingraatstructuur). Bij de VeloTilt wordt de velomobielwereld veel meer betrokken bij de ontwikkeling; krijg je een schatting van het vermogen om een bepaalde snelheid te bereiken, ...
Ik ben benieuwd of de twee benaderingen ooit rechtstreeks met elkaar geconfronteerd zullen worden, indien ze allebei echt in productie zullen gaan.

10 opmerkingen:

  1. Ik vind het een mooi ontwerp, behalve de open spaken. Daar kunnen toch wel carbonnen wielkappen over de spaken heen zou je zeggen. Of ook maar wieldoekjes.

    Ik zou zelfs stroomlijnkappen hebben gebruikt. Heeft de Velotilt ook.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben vooral benieuwd naar hoe die grote, ver naar buiten geplaatste wielen de zijdelingse belasting in bochten zullen verwerken. Door de grootte zal de hefboomwerking behoorlijk groot zijn. Een race-VM betekent hoge bochtensnelheden en dus heel behoorlijke krachten.
      We zullen moeten afwachten hoe dit verder evolueert.

      Verwijderen
    2. O ja: de wielen zijn gerecycleerd en afkomstig van een trike. Wellicht zijn ze dus gewoon gebruikt omdat ze beschikbaar waren en geschikt voor het systeem.

      Verwijderen
  2. Hallo Jan,

    Interessante ontwikkelingen in velomobielland! Ook ik vind het een mooi ontwerp, maar ben het eens met Quezzzt, die voorwielen moeten anders. Wieldeksels of doekjes maken de zijwindgevoeligheid wellicht veel groter met dit ontwerp, dan zou ik zelf eerder kiezen voor carbon 3-spaaks wielen, ook een stuk mooier om te zien. Maar aangezien deze fiets ook nog in de ontwikkelfase zit kan er nog veel veranderen voor het op de markt gezet word. (Als dat zover komt tenminste....)

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De opmerking over de voorwielen is op het Franse forum ook gemaakt. Dit is nog maar een prototype, waarbij het dus vooral over performantie testen gaat. Wellicht zal er nog één en ander veranderen. Leuk voor onze zuiderburen dat ze nu ook een eigen VM hebben. Hoewel, het is niet echt de eerste, aangezien de Mosquito ook Franse wortels heeft (en ook een interessant concept is): http://www.mosquito-velomobiles.com/

      Verwijderen
  3. Tja weegt het buiten de stroomlijn hebben van de wielen op tegen de veel grotere bochtenstabiliteit en dus hogere bochtensnelheden.
    Alleen die bodemspeling.... de onderkant van de mango ziet er intussen al niet meer uit vanwege drempels ed en die heeft toch nog best een aardige bodemspeling.
    Met de le mans kom ik de straat bij mij niet eens uit...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vandaar: het is een racevelomobiel, niet bedoeld voor op de openbare weg.
      Dat was ook een van de redenen waarom ik voor de Orca koos. Je moet Paul zijn eerste ervaringen hiermee maar eens lezen: http://weg-op-wielen.blogspot.be/2013/10/een-week-heen-en-weer-met-de-e-orca.html

      Verwijderen
  4. Interessante vondst Jan. Maar volgens mij kantelt hij toch echt niet!
    Je ziet duidelijk de ophangpunten van de fusee's onder en boven aan het koetswerk. En die kunnen beslist niet opponeren (zoals bij de Noomad-vork).
    Het koetswerk ziet er puntgaaf uit maar het idee van de wielen naar buiten is beslist niet nieuw. Je hebt de Leitra, maar ook in Nederland heb ik al 2 (zelf gebouwde) vm's met dit concept gezien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mick, ik denk dat de titel je op het verkeerde been plaatste. De Le Mans is, zo lijkt het, vooral bedoeld voor races, net als de VeloTilt (maar daar zitten dan toch wel wat praktische kanten aan, zoals bagageruimte). In die zin is het een concurrent. De Le Mans is voor de rest een eerder "traditionele" velomobiel, op de buiten de koets staande wielen na. Geen kanteltrike, dus. Het lijkt me dat het uitgangspunt voor die buiten de koets staande wielen was dat op die manier het frontale oppervlak kleiner kon gemaakt worden en dat de spoorbreedte kon vergroten. Als je met grote wielen werkt, is dat ook wel nodig, of je draaicirkel wordt enorm. Het lijkt me ook meer nattevingerwerk dan de VeloTilt, maar dat is vooral omdat er heel weinig informatie te vinden is.

      Verwijderen
  5. Dergelijke grote wielen vooraan verstoren de fraaie aëro-dynamische lijn bij al heel weinig schuin voorin komende wind. Alleen bij wind recht van voren en van achteren heb je daar weinig last van.
    Zelfs bij de VeloTilt, de wielen zitten helemaal achteraan, moeten de wielkasten 3% aan de achterzijde naar binnen worden gezet om zo weinig mogelijk verstoring op de body te verkrijgen
    Groeten,
    Wim .

    BeantwoordenVerwijderen