Je moet wel een onderscheid maken tussen licht en donker. Een vlag haalt in het duister niets uit. Dan heb je licht nodig. Ja, je kunt op die vlaggenmast ook een lichtje zetten (mijn god, de prijs van dat lampje...), maar lees vooral even verder.
Dat de zichtbaarheid niet altijd optimaal is, merkte ik met de eTangens ook. Er zit een degelijke koplamp op (BuM eCyo) en een prima achterlicht (BuM Secula E).
Even terzijde: dit zijn e-bike lichten, die door middel van een spanningsomvormer hun energie halen uit de Crystalyte 36V accu die ook de motor aandrijft. Op de controller zitten aansluitingen specifiek voor de verlichting. 36 V, vandaar de spanningsomvormer, die ik bij Fietser haalde. Voor de koplamp is dat niet nodig, maar het achterlicht werkt enkel op 6 V DC. Op die manier gaan voor- en achterlicht meteen aan als ik de displayverlichting van de ondersteuning inschakel.
De verlichting
Nu is het zo dat die vorm van verlichting op een gewone (lig-)fiets prima is, maar ik zag al enkele keren andere weggebruikers schrikken als ze dichter komen. De eTangens is tenslotte bijna 1 m breed (93 cm) en dat zie je niet vanop een afstand als het donker is. Je ziet dan voornamelijk een wit of rood fietslicht. Meer niet. En plots ziet die fietser of voetganger dat die 'fiets' toch een stuk breder is...Er zitten wel reflectoren op de spatborden, maar dat blijkt onvoldoende te zijn. De gedachten gingen aan het malen. Wat is er nodig:
- iets om de breedte aan te geven
- wit naar voor (geel mag ook), rood naar achter
- bij voorkeur op de breedste plaats: op of boven de spatborden
- zo licht mogelijk
- zo eenvoudig en ecologisch mogelijk, dus op (oplaadbare) batterijen
Topeak Headlux (foto: Topeak) |
Ik kwam tenslotte weer uit bij de Raypal Comet lampjes.
Die zijn oplaadbaar via usb, wegen amper 30 g en hebben een autonomie tot 6u. In het verleden had ik al dezelfde, voor op de Alleweder als reserve. Ze voldeden prima en de oude doen bij een kennis nog altijd dienst.
Zoals gewoonlijk waren ze in China veel goedkoper. Als achterlicht uitgevoerd vind je de link hier.
Als je zo'n zaken niet dringend nodig hebt, kun je flink wat centen besparen. De levering was ook bijzonder: elk lampje werd afzonderlijk verzonden en zo kwamen ze gespreid over twee weken aan (na anderhalve maand wachten op het eerste).
De lampjes hebben enkele mogelijke instellingen: drie lichtsterktes (de minste is ruim voldoende) en twee knipperstanden.
Noteer dat deze bedoeld zijn om gezien te worden. Ik vind ze absoluut niet geschikt als hoofdverlichting: te weinig licht en niet gebundeld. Maar: je valt er wel mee op.
Montage
Nu is er wel een klein probleempje bij om het even welke verlichting ik voor dit doel kies: op de spatborden is niets voorzien om iets te monteren... Dus: hoe zet ik die lampjes vast?Op de spatborden is geen goed idee: Brecht, bij Fietser, zei me dat al enkele klanten dit geprobeerd hadden op hun ICE trike, maar de spatbordbevestigingen waren er duidelijk niet op voorzien, waardoor de boel afbrak.
Een eerste poging, enkel met de witte lampen, bleek geen goed idee. Ik klemde de lampjes op de voorste spoorstangen.
De diameter daarvan blijkt te klein, waardoor de Comets bij een ietwat flinke schok meteen recht naar beneden wezen. Idem dito bij constante trillingen, zoals op klinkers.
Dat valt op te lossen door de buisdiameter wat groter te maken. Een stukje binnenband is daarvoor altijd een goede oplossing. Maar: zo kan ik de achterlichten niet monteren. De constructie laat niet toe om daar lichtjes te monteren die naar achter wijzen. Daarenboven zitten ze erg laag. Heel cool, maar niet functioneel.
Een volgende test bevestigde mijn vrees: die stukjes binnenband roteren mee met de lampen. Het duurde wat langer dan er zonder, maar ze bleven naar beneden draaien. De volgende stap: het begin van het rubberstrookje ook met tape vastleggen op de spoorstangen. Zo zou alles toch al vast moeten zitten. Als voorlopige oplossing is dat voldoende.
Met de extra verlichting op de spoorstangen is de trike al veel beter zichtbaar |
De rode lampen vonden voorlopig een plekje op de stuurhelften. Dat is iets verder naar binnen, maar het maakt wel duidelijk dat er iets ongewoons op weg is. Een nadeel is dat de fietstassen die rode lampjes onzichtbaar maken voor wie recht achter de fiets rijdt, maar het conventionele achterlicht is dan wel zichtbaar. Wie me links of rechts wil inhalen, zal wel het rode extra lampje zien.
Zo kom ik alweer uit bij knutselwerk. De spatborden zijn natuurlijk ergens aan vastgemaakt. Bij een trike zijn dat vooraan de 'balhoofden'. Thorax heeft daar - dat is evident - weer heel degelijke bevestigingen voor gemaakt. De bovenste spatbordbeugel zit met een bout bovenop de kingpin vast en dat kan als bevestigingspunt voor een extra beugel gebruikt worden. Die beugels worden maatwerk.
Ik heb een eind aluminium buis liggen (dank je, schoonzoon) - 20 mm diameter, 2 mm wanddikte - voor wat projecten. Dat kan hiervoor toegepast worden. Dit wordt zowat een variant op de accessoiresteuntjes die je vaak op Strada's, Quests en Mango's ziet. Op een eindje buis wordt een beugel gelast, waarmee die steun dan op de fiets kan vastgezet worden. Daarvoor haalde ik een strook aluminium van 4 mm dik. Die dikte is nodig omdat de stevigheid anders niet voldoet. Een buis haalt zijn sterkte vooral uit de vorm; bij een staaf is meer materiaal nodig.
Werken aan de beugels: zagen, vijlen, plooien, boren... |
De stukken van hierboven aan elkaar gelast |
Zo kan ik de lampjes makkelijk monteren.
De huidige toestand |
Mocht het er ooit van komen, dan is daar bijvoorbeeld ook plaats voor een action cam of andere zaken geschikt voor stuurbevestiging.
Zichtbaarheid overdag
Hiervoor is de oplossing al voor handen: een vlag. Ik moet er enkel nog een aanschaffen. De exemplaren die Belle en Dave gebruiken, zien er helemaal niet mis uit. Belangrijk is ook wat de fabrikant vermeldt: dit is werkelijk 'made in Europe'. Indien het mogelijk is, koop ik graag wat lokaler. Ik wil weg nog even afwachten hoe lang ze mee zullen gaan, want Belle gaf al te kennen dat de kleur snel kan vervagen.Dringend is het niet. De eTangens wordt vaak gebruikt op wegen waar amper volk komt en voorlopig vooral als het donker is: woon-werk-verkeer op mooie dagen.
Ik denk erover om dit jaar toch eens de reis naar Spezi te maken. Het is mogelijk dat ik zo'n vlag (met bevestiging) daar kan aankopen.
Netjes opgelost zo Jan! Tja, die zichtbaarheid....er blijft altijd wel discussie over denk ik.........Voorlopig voldoet mijn lichtmast prima, en de QV geeft door de plaatsing van de verlichting zijn breedte goed genoeg aan.
BeantwoordenVerwijderenGroeten, Adri.
Ja, Adri, met de Orca en zijn lichtvin is er ook geen probleem. Ik heb het hier over een trike, zonder koetswerk. Dat ziet er enigszins anders uit in het duister. Vandaar...
VerwijderenNu is het een beetje te koud om het te testen (-4° gevoelstemperatuur), maar dat komt nog.
zouden ledstrips op de spatborden geen optie zijn?
BeantwoordenVerwijderenvoorste deel wit, achterste deel rood, kan je eenvoudig opkleven.
kan je aansluiten op interne ondersteuning accu met omvormer of op zijn eigen powerbank.
Zo moet je geen aparte lampjes zitten laden. het moeilijkste wordt dan het deftig wegwerken van de bedrading
Dat was inderdaad ook een optie en net dat wegwerken van de bedrading was het probleem waar ik tegenaan liep. Het voordeel van de gekozen oplossing is dat ik alles snel kan verwijderen een keer het weer lang klaar is.
VerwijderenKnap gemaakt. Om accessoires te monteren op een diameter die eigenlijk net weer niet past, bijvoorbeeld een stuur of een zadelpen bij een bukker, is inderdaad een strookje binnenband een idee. Veel beter bevalt mij zelfvulcaniserende rubber tape. Geweldig spul voor het afdichten van elektrische toepassingen maar ook om dikte op te bouwen zoveel je wilt op plaatsen waar je een lampje etc. niet goed vast krijgt.
BeantwoordenVerwijderenMooi idee, die zelfvulcaniserende tape. Rond die spoorstangen had het kunnen werken, maar ik wilde de verlichting zo breed mogelijk, dus boven de spatborden. Voor andere toepassingen moet ik het onthouden.
VerwijderenKnap laswerk, door Fietser.BE of kun je zelf aluminium lassen?
BeantwoordenVerwijderenBlij te zien dat ook een goede auteur als jij wel eens een steekje laat vallen: het is toch "wat de fabrikant vermeldT"? Of natuurlijk "wat door hem is vermeld" (-;
Mvg Mick
Mick, eerst en vooral: je had helemaal gelijk. Ik heb de fout meteen verbeterd.
VerwijderenHet laswerk gebeurde op een technische hogeschool, waar mijn broer werkt. Hij liet het werk door een ervaren collega uitvoeren, want je weet zelf ook wel dat aluminium lassen niet evident is. Ook Fietser.be besteedt dergelijk werk uit.
Sommige zaken zijn te duur of omvangrijk om zelf te hebben, zoals een draaibank ook...
VerwijderenSoms is het ook gewoon de moeite niet om iets aan te schaffen, bijvoorbeeld omdat je het maar één keer nodig hebt. Het werk laten uitvoeren is dan efficiënter.
VerwijderenDe bikeflag is uitgevoerd met reflecterend materiaal en zal dus in het donker ook oplichten, tenzij de automobilist geen verlichting voert.
BeantwoordenVerwijderenIk besef het, Belle. Het probleem in dit geval was dat de breedte van de trike moest aangegeven worden. Dat los je niet op met een vlag, reflecterend of niet...
VerwijderenOp de Orca is dat prima opgevangen met de lichtvin, die ruim voldoende zichtbaar is: geen enkel opmerking over 'onzichtbaarheid' sinds die erop staat! Op de trike is het een andere zaak, dus die vlag komt er ook.