dinsdag 7 januari 2014

beperkte visie

Greenwashing is populair de laatste tijd. Het besef dat het grondig fout zit met onze manier om met het milieu om te gaan, groeit. Veel te laat, maar het besef groeit.

Een eerste probleem is dat iedereen steeds naar de anderen kijkt. Het zijn die anderen die hun verantwoordelijkheid moeten nemen; het is de overheid die maatregelen moet treffen. Ondertussen blijven de burgers, die zich zorgen maken over het milieu, lekker verder kachelen met hun auto, want "het kan niet anders".

De autofabrikanten spelen op dit bewustzijn in en gaan greenwashen: nu worden auto's aangeprezen als "milieuvriendelijk". Van een contradictie gesproken: autorijden zou het milieu geen schade berokkenen... Minder verbruik (vooral op papier), minder schadelijke uitstoot, enzoverder, en ondertussen hebben we met zijn allen nog nooit zoveel kilometers afgelegd, nog nooit waren er zoveel files als in het (bijna) voorbije jaar. Ja, want: het zijn "de anderen" die er wat aan moeten doen.

Sinds een aantal jaren zijn er ook hybride en elektrische auto's op de markt. Die zouden blijkbaar op slag alle milieuproblemen oplossen, vindt ook het Belgische Natuurpunt.
En dat begrijp ik niet, dat een milieuvereniging hierin meegaat. De kerngedachte, in de propaganda van de fabrikanten, is dat een elektrische auto geen uitstoot heeft. Yeah, right: die uitstoot wordt verplaatst naar waar de elektriciteit geproduceerd wordt. In principe moet die per kiloWatt lager liggen dan als je die zelf produceert, maar uitstootloos is het niet! Voor het milieueffect hangt het dan ook nog af van hoe de energie opgewekt wordt (kernenergie, bijvoorbeeld, of kolengestookte centrales).
Elektrische auto's slaan hun energie op in accu's, waarvoor eerder moeilijk te verkrijgen grondstoffen nodig zijn, die - voor zover ik weet - stilaan het monopolie van de Chinese industrie geworden zijn. Dit is een grondstoffenoorlog! En - ook weer voor zover ik weet - zijn er onvoldoende grondstoffen om iedereen elektrisch te laten rijden. Daar bovenop vraagt ook de productie en de recyclage van al die accu's behoorlijk wat energie.

En omdat iedereen het enkel heeft over het "milieuvriendelijke" van uitstootloos rijden: als er evenveel elektrische auto's rondrijden als er nu andere zijn, dan blijven de files even lang, blijft de parkeerdruk even groot, blijft het aantal ongevallen hetzelfde, blijf je met banden- en remstof, enzoverder. Meer hierover en veel beter uitgewerkt vind je in dit artikel.

Greenwashing dus: we schakelen over op een ander aandrijfsysteem, maar doen rustig verder. En ondertussen maken we onszelf wijs dat we milieuvriendelijk bezig zijn.
Neen: de kern is dat we minder mobiel moeten worden; dat we de huidige "mobiliteit" (het recht om met zijn allen een file te vormen) niet als de norm moeten beschouwen.

Maar het is geen makkelijke boodschap, want we moeten dan toegeven dat een "milieuvriendelijke auto" een illusie is.

Zijn er betere oplossingen? Uiteraard: eerst en vooral nadenken over de noodzaak van onze verplaatsingen - "even naar de zee rijden om op de dijk een ijsje te gaan eten" - en, als het nodig is, kiezen voor het meest geschikte voertuig. Dat is heus niet altijd de auto: openbaar vervoer of fiets kunnen in veel gevallen minstens even goed zijn.
Het STOP-principe (stappen, trappen, openbaar vervoer en tenslotte privevervoer, in die volgorde) moet dus niet enkel door de overheid toegepast worden, maar ook door de individuele weggebruiker.
Of: wacht niet op "de anderen", maar onderneem zelf wat. Mijn auto is de deur uit en ik mis hem niet. Integendeel: het is een bevrijding om geen auto te hebben!

En neen, ik heb niets tegen auto's, wel tegen de manier waarop we ze nu gebruiken. 't Is wel makkelijk natuurlijk; het vraagt geen inspanning; je moet niet nadenken over je vervoersmodus als je voor alles de auto neemt. Maar als je het zo doet, moet je vooral niet beweren dat je goed bezig bent voor de leefomgeving. Je kinderen zullen er de vruchten van plukken.

24 opmerkingen:

  1. "Integendeel: het is een bevrijding om geen auto te hebben!"
    Dat had ik ook, toen ik de auto van de hand deed.
    Ik deed het toen wel om andere redenen dan het milieu.
    Maar het was ook een bevrijding voor mij, en ook ik voelde dat op zeer korte termijn.
    En wat meer is, de wereld die ik daarna instapte...
    Ik heb daarna dingen gedaan en meegemaakt die ik met een auto nooit zou meegemaakt hebben.
    De auto is geen vrijheid, de vrijheid is je leven niet te laten afhangen van de auto.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jan aanprijzen vanwege het "groene" karakter is natuurlijk onzin, maar evenzoveel speelt dat men graag zo energieonafhankelijk mogelijk wil worden van veel te machtige landen.

    De olieindustrie en oorlogen om olie leverantie zeker te stellen kunnen we zeker missen, en het milieu zal er vast wel op vooruit gaan als de olieindustrie in belangrijkheid sterk verminderd.

    Maar de opvolger voor de olieindustrie is er allang : LNG en daarvoor worden ook oorlogen gevoerd, thans in Syrie. Dat land blokkeert een LNG pijplijn vanuit Quatar naar Turkije. Niet toevallig werden en worden de rebellen gefinancierd door de LNG producerende staatjes. Syrie lag dwars omdat het een bondgenoot van Rusland is, thans Europa's grootste gasleverancier. Daarom blokkeert Rusland ook alle VN resoluties. Van LNG kun je trouwens alle reguliere olieproducten maken, diesel, benzine en kerosine.

    Fossiele brandstoffen gaan gepaard met winstbejag, dood en verderf. Dus ja, leve de energieonafhankelijkheid......stroom kunnen we lokaal produceren !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar zit wat in, natuurlijk. Alleen halen we uit aardolie nog veel meer dan enkel brandstoffen: ook heel wat kunststoffen die we in dagelijkse producten weervinden komen daaruit. Dan is het natuurlijk zonde om zo'n kostbare grondstof vrolijk te verbranden om vervolgens in de file te gaan staan.
      Maar stroom lokaal produceren... het is van veel meer belang om het energieverbruik te beperken. Dat deel van de boodschap wordt veel te weinig benadrukt, omdat het veel moeilijker is. En als dat lokaal produceren door middel van kernenergie gebeurt, vervang je het ene probleem (afhankelijkheid van enkele staten) door enkele andere (weer afhankelijkheid en een probleem met kernafval, waarmee je vele generaties opzadelt).
      De essentie van het betoog is wel iets anders: de elektrische auto is eigenlijk geen oplossing wat mobiliteit en milieu betreft. Daarvoor moet je anders mobiel gaan denken! Daarmee preek ik hier natuurlijk voor de eigen parochie, want wie dit leest is per definitie al overstag gegaan.

      Verwijderen
    2. Als je nu op enkel menskracht zou rijden (zoals ik hehe) en niet (deels) op accu's zou je consequenter zijn in je betoog :-)))

      Ik snap het pijnpunt zeldzame grondstoffen en dat China maar de evolutie van electrische tractie is nog niet eens begonnen.....vast en zeker kunnen daarvoor uiteindelijk andere materialen worden gebruikt.

      Het is van hetzelfde geroep als het opraken van fosfaat.....echt niet zo'n groot probleem maar dan moet je wel minder strikt worden met gengewassen. Bijna overal is een oplossing voor...maar je moet je wel blijven aanpassen aan de nieuwe situatie.

      Verwijderen
    3. Heb je het artikel achter de link ook gelezen? Daar vind je heel wat meer informatie.

      De kern blijft: de elektrische auto biedt geen oplossing, noch voor het mobiliteitsprobleem, noch voor het milieuprobleem dat autogebruik veroorzaakt. Wat je nu aanhaalt, zijn enkel zijdelingse argumenten. Oplossingen die het milieu evenveel schade toebrengen of waarvan we niet weten wat de gevolgen zullen zijn (en waarmee we toekomstige generaties dan maar opzadelen) zijn geen oplossingen, enkel uitwegen. Zoals jij hierboven stelt, is omschakelen van verbrandingsmotoren naar elektriciteit het gevolg van een economische oorlog, maar het wordt anders verkocht. Idem dito met die zeldzame grondstoffen: wie ze monopoliseert, heeft de slag gewonnen. Maar nog eens: dat heeft niets, maar dan ook niets met mobiliteit te maken.

      Verwijderen
  3. ^^ Toelichting : LNG = Liqufied Natural Gas en dat laat zich in onvoldoende hoeveelheid in olietankers persen om enorme winsten te maken. De oliestaatjes hebben dus een pijplijn nodig naar Europa en die aansluiting ligt er al : Van de oliestaatjes tot de grens van Syrie en vanuit Europa door Turkije tot de grens bij Syrie.

    Rusland is nu Europa's grootste gasleverancier en heeft geen enkel belang bij een Europsese aansluiting op een andere belangrijke grote gasproducenten. Syrie is Ruslands trouwe bondgenoot. Rusland blokkeert alle VN resoluties. En heeft daar ook eigenlijk recht toe, want de rebellen zijn gehuurd om een land te destabiliseren voor een pijplijn !

    Europa heeft een smerige rol in dit alles, en liep ook voorop partij te kiezen voor "de verkeerde" zijde in het conflict. De reden waarom Amerika niet allang heeft aangevallen ligt ook in het feit dat ze er geen werkelijk direct belang bij hebben.

    Oorlogen beginnen wanneer je wilt, maar eindigen niet wanneer je dat wilt. Waarschijnlijk is alles niet zo gegaan als bedoeld en is het gevolg een ellendige oorlog die buiten controle is geraakt. Het enige juiste zou zijn gezamelijk de rebellen te vernietigen om de oorlog te beindigen, maar dat zou gezichtsverlies zijn voor Europa en Amerika die eerst nog de rebellen openlijk steunden. Misschien komt men nog tot dat besluit....je ziet nu al dat men naar buiten brengt dat de rebellen vooral moslimextrmisten zijn en die zijn natuurlijk een bedreiging voor de hele wereld. Die kun je natuurlijk wel alsnog aanvallen met steun van je kiezers als democratische landen, zonder gezichtsverlies.

    Ik houd dit hele monoloog om te benadrukken dat electrische autos wel een (tijdelijke) goede oplossing zijn. Het voorkomt enorm veel leed en oorlogen komen het milieu ook echt niet ten goede.


    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb nooit een rijbewijs gehaald, precies om te voorkomen dat ik ooit 's ochtends in de file terecht kom. Aansluiten in een rijtje auto's leek mij de meest frustrerende routine om te ontwikkelen. Ik ken mezelf, als ik wel een rijbewijs zou hebben, zou ik lui zijn. Nu fiets ik, ik heb geen keuze – op mijn woonwerk route is het OV beduidend langzamer dan een Quest, inclusief douchen en omkleden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Als ik enkel en alleen naar mezelf kijk zou ik best zonder auto kunnen. Een elektrische lijkt mij ook wel wat, Al zit daar inderdaad de vraag aan vast hoe schoon zijn die echt. productie van auto, met name accu's, gebruik van elektra, al zijn er schonere oplossingen om dit op te wekken dan stokken of kernenergie.
    Dan zit je nog met de verwerking van de accu's. Las vandaag een stukje over de verwerking van de accu's van de elektrische fietsen.
    Zelf fiets ik ook enkel op menskracht. Gebruik de accu voor verlichting, al heb ik daar ook al wel eens gekeken naar oplossingen om dat rijdend op te wekken.
    En veel van mijn verplaatsingen zijn prima met de fiets te doen, zolang ik ze alleen moet doen.
    Maar een heel gezin mee nemen in de fiets gaat niet. Op de fiets wel (ten minste, als een deel zelf gaat fietsen), maar dan zijn de max afstanden al weer een stuk minder.
    Wat doe je dan met de rest? OV? In veel gevallen toch niet een echt alternatief. De rijstijden worden in veel gevallen groter dan wanneer ik de quest zou nemen.
    En de auto geeft dan toch wel een form van vrijheid.
    * Vertrekt van het punt waar ik op dat moment ben.
    * Vertrekt op het tijdstip dat iedereen eindelijk klaar is
    * Geeft ieder een eigen ruime zit plaats, toch dicht bij elkaar.
    * Geeft de kinderen de gelegenheid wat speelgoed in de buurt te hebben.
    * Geeft de kleinere kinderen de mogelijkheid wat slaap te pakken.
    * Geeft minder stress om de mogelijke drukte en overlast van de rennende/schreeuwende kinderen.
    * Geeft minder stress bij de noodzakelijke overstappen bij het OV, komt iedereen wel mee? zijn we niemand kwijt?
    * Geeft de vrijheid eigen muziek of films te kijken, of juist rust.
    * Stopt op de plaats waar ik moet zijn. (en omdat dat zelden of nooit midden in een stad is zijn er bijna altijd parkeer mogelijkheden op privé terrein).
    * Geeft de vrijheid extra stops in te lassen wanneer noodzakelijk voor de nodige frisse lucht bij opkomende wagenziekte.

    Ja, het zal niet de beste oplossing zijn voor de natuur, maar is een bus altijd zo schoon? Hoe vaak zie je die niet rond rijden bijna of helemaal leeg? Probeer echt wel een beetje na te denken in wat ik doe, maar OV gebruiken is iets wat ik echt niet meer doe, zal niet zeggen nooit meer, maar voorlopig zeer zeker niet.

    RJ

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een paar opmerkingen die ik een tijd geleden heb gevonden van gezinnen die besloten zonder auto verder te gaan (sommigen hadden zelfs 4 kinderen): een dagje pretpark begon en eindigde voor de kinderen niet meer aan de ingang van het pretpark, maar aan het station van hun woonplaats. Andere moesten dan weer langer treinen naar de grootouders, maar vertrokken dan voor de middag ipv erna en zo zagen de grootouders en de kleinkinderen elkaar langer, daarbij bleek het de avond ervoor veel makkelijker dan anders de kinderen in bed te krijgen en ze 's morgens eruit krijgen ging vanzelf (er zat immers een reisje aan te komen). Voor anderen was het dan weer zover treinen dat ze wel minder naar de grootouders gingen, maar ipv de dag zelf heen en terug (te racen) vertrokken ze zaterdagnamiddag en terug op zondagnamiddag: gevolg, de kinderen zagen het als een feest en de kwaliteit van de ontmoeting met hun grootouders was veel hoger. Ook ondervonden de ouders dit als minder stressrijk en hadden ze er zelf ook meer aan.
      Zonder auto is het niet zozeer meer plannen (zoals velen denken) maar vooral anders plannen/denken.

      En voor mezelf, reisde veel verder met de trein dan met de auto. Ik vond dat veel rustgevender, daar waren ritten bij van soms wel 12 uur (bvb richting Berlijn of Leipzig) of zo een 8 uur bvb richting Groningen, Leeuwarden. Ik vond het nogal stressy om de weg te zoeken (gps was 16 jaar geleden nog niet ingeburgerd) en het daarna ergens geparkeerd te krijgen.
      Ik heb zo ook nog lange weekends gemaakt waarbij ik bvb op vrijdag van Gent vertrok naar Aarlen, de dag erop Vosselaar om maandagochtend in Neerpelt wakker te worden.
      Of bvb donderdag in Gent vertrekken naar Amsterdam, de dag erop Leeuwarden, daarna naar Hoogeveen en maandagochtend wakker worden in Tilburg (soms was het om 12 uur thuis komen en om 13 uur gaan werken). Ik ging toen naar metaloptredens, soms volgde ik een band voor 2-3 optredens. Ik zou dat nooit gedaan hebben met de auto, veel te vermoeiend.

      Verwijderen
    2. Er zijn nog oplossingen. Je hoeft niet tegen auto's te zijn, want ze zijn heus wel nuttig. Je kunt je wel de vraag stellen of iedereen een privewagen nodig heeft. Er zijn ook oplossingen zoals autodelen, waarbij je wel je eigen auto de deur uit kunt doen, maar toch geniet van een vangnet, zodat je af en toe aan je behoefte om een gaspedaal onder je voet te voelen kunt voldoen.
      Die geruststelling maakt de overgang makkelijker; in de deelgroep waar ik bij aangesloten ben, is iedereen erg fietsgericht en wordt de auto weinig gebruikt, maar hij is er wel. Economisch is het een voordeel, want de kosten worden over veel meer gezinnen gespreid. Ecologisch is het een voordeel, want er zijn minder auto's nodig, dus minder productie en minder afval. Alleen de auto-industrie zal er niet gelukkig mee zijn, want de markt krimpt hierdoor nog verder.

      Verwijderen
    3. 16 jaar was van autodelen nog zo goed als geen sprake.
      Van bovenstaande gevallen weet ik wel dat er gezinnen waren/zijn die naast het openbaar vervoer en de, al dan niet bak, fiets ook aan autodelen deden. Maar ze vonden allemaal het hebben van geen (persoonlijke) auto alles behalve een verarming. Ik zeg niet dat iedereen de auto moet wegdoen. Maar als je soms hoort zoals een paar maand geleden: iemand die zegt de 3 deurs van de hand te doen om een stationwagen te kopen. Met als reden: ik heb nu 2 kinderen, en met een kleine wagen lukt dat niet meer. Tja dan.... heb ik toen wijselijk mijn mond gehouden.

      Verwijderen
    4. vorig bericht most starten met: 16 jaar GELEDEN was van...

      Verwijderen
    5. Toch een kleine reactie. Als kinderen naar school moeten is het onmogelijk na schooltijd nog met het OV bij de grootouders te komen. Houden we dus zonder auto alleen de zaterdagen en vakantie dagen over. Reisen met OV op zondag doen we niet. Dan moeten die mensen voor ons werken, en die horen net als wij op zondag in de kerk te zitten. Of ze dat dan wel of niet doen moeten ze vervolgens zelf weten, maar ik ga ze er niet van weerhouden. En ja, ook met tanken hou ik er rekening mee dat ze niet op de zondag hoeven te bevoorraden.

      En door gebruik te maken van de auto zijn schooldagen opeens wel een optie om op bezoek te gaan. Dus zijn we als gezin ook nog eens een keer zaterdag gewoon thuis. Even daar gelaten wat voor andere activiteiten er op de zaterdag kunnen zijn voor kinderen.
      GPS gebruik ik nog altijd niet, weet de route prima te vinden, dus geen gestress met de auto.
      Met OV moet ik eerst met de 4 kinderen
      1 minuut lopen,
      dan 8 minuten met een bus,
      dan 8 minuten wachten met 4 kinderen,
      dan 47 minuten met een andere bus,
      dan 4 minuten lopen met de kinderen,
      dan dan 1 minuut wachten op de trein ( dus wel krap, want denk dat ik met de kleine kinderen er echt wel langer over zal doen dan die 4 minuten, grote kans dus dat ik de trein ga missen, stress stress stress...)
      dan 46 minuten met de trein,
      en tot slot nog 18 minuten lopen.
      Bij elkaar is dat 2 uur en 13 minuten onderweg. Waarbij zoals aangegeven ik verwacht dat die minuten lopen langer gaan zijn dan aangegeven met de kleine kinderen.

      Met de quest ben ik er goed binnen de 2 uur, met de auto doen we het in 45 minuten. En parkeren is geen probleem. Privé plaats op eigen terrein bij de grootouders als ook bij eigen huis.

      De andere grootouders is bijna nog erger, 5 keer lopen met totaal 16 minuten met elke keer minimale tijd voor de aansluitingen. Daarnaast ook nog een keer op een station van het ene perron naar het andere lopen.(daar dan wel weer ruime tijd van 10 minuten om die overgang te maken) totaaltijd met de auto 1 uur, met het OV 2:20 uur. Met de quest nog nooit gedaan.

      Mijn vrouw deed vroeger alles met het OV, en dat wilde ze blijven gebruiken. Totdat we dus ver buiten de randstad zijn gaan wonen, en het OV buiten de stad dus helemaal niet zo goed blijkt te zijn als in de stad waar je elke 5 minuten een metro kunt pakken.

      Auto delen hebben wij ook onderzocht, echter, als je 6 zitplaatsen nodig hebt zijn ook daarin de keuzes zeer beperkt, te beperkt voor ons om het in de praktijk te kunnen uitvoeren. Dus ja we hebben een privé auto, staat zeker 90% van zijn tijd niets te doen naast het huis.(misschien nog wel meer, nooit echt uitgerekend, maar minder zal het niet zijn ) Ben dus ook een groot voorstander van betalen voor gebruik in plaats van bezit :).

      Dat laatste heb ik ook gezien, en dat ben ik met je eens. Er kan best anders met de auto omgegaan worden, en in veel gevallen kan de tweede auto prima de deur uit. En ik denk dat veel best zonder auto zouden kunnen, maar het geeft je wel minder vrijheid, en meer gestress en anders plannen.

      Voor ons blijft de auto dus staan, elektrische werd bij deze overwogen, en zal dat bij een volgende zeker weer worden. Maar de deur uit is voor ons geen optie voorlopig.

      Verwijderen
    6. Zoals blijkt uit het artikel waar ik naar verwees, heeft elektrisch weinig tot geen voordelen... Een andere zaak: precies om de redenen die jij opsomt, kozen we er indertijd voor om aan de stadsrand te wonen en niet buiten. Da's ondertussen al bijna 20 jaar geleden, maar toen realiseerden we ons ook dat buiten wonen inhield dat een tweede auto zowat een noodzaak was, ook omdat de kinderen nog klein waren. Als ze zelfstandiger worden, verandert de hele situatie. De essentie blijft: kies bewust en neem niet zomaar voor elke verplaatsing de auto, dan ben je volgens mij al veel verder dan de meeste anderen.

      Verwijderen
    7. Die redenen waren voor ons juist de reden om niet aan de stadsrand te gaan wonen. Voor 1 stel grootouders was het de oplossing geweest. Voor de andere was het nog lastiger geworden. En voor de dagelijkse woon/werk rit was het dan helemaal een probleem geworden. Juist daarom zijn we binnen een straal van 5km van mijn werk gaan zitten, maar ook binnen fietsafstand van scholen, en daardoor dus niet in of aan de rand van een stad maar een dorp, en ja, daardoor slechtere OV voorzieningen. Intussen is mijn werk wel verhuist, ik niet, maar zit het nog altijd op een goede afstand die dagelijks met een VM prima te doen is. Daardoor dus ongeveer 6 jaar geleden de keus gemaakt een VM aan te schaffen in plaats van een extra auto of brommer. Voor gewone fiets eigenlijk net te ver, zeker bij slechter weer, en wilde toch graag mijn beweging. En vorig jaar is de eerste VM vervangen door andere VM, de blauwe quest.

      Met die essentie ben ik het dus volledig eens, wat dat betreft zitten we volledig op 1 lijn. Alleen de uiteindelijke keuzen kunnen per persoon wel anders uitpakken door andere omstandigheden. En OV is voor velen toch echt te slecht om echt als volwaardig alternatief te gelden.

      RJ

      Verwijderen
  6. Dag Jan,
    In grote lijnen klopt je betoog en ben ik het met je eens. Echter met je negatieve oordeel over de elektrische auto ben ik het zeker niet eens. Wij wonen op een eiland, de dichtstbijzijnde winkel of halte voor openbaar vervoer ligt op 7 km afstand.
    Ik rij sinds kort in een Tesla model S volledig elektrische auto. De elektriciteit wordt opgewekt door windenergie en dus zeker niet door fossiele brandstoffen of kernenergie. De accu gaat meer dan 10 jaar mee, de degradatie is minder dan 2% per jaar. De in de accu gebruikte lithium kan voor 96% worden teruggewonnen. Het rijden in dorpen en steden vervuilt die kwetsbare leefomgeving niet. Sta ik in de file, dan draait de elektrische motor niet en is er geen vervuiling.
    Dat de omschakeling van fossiele brandstof naar elektrisch rijden een economische oorlog zou zijn, begrijp ik niet. Die omschakeling wordt terecht gestimuleerd door de overheid, maar wordt fel tegengewerkt door de fossiele autolobby. Ook andere vormen van hernieuwbare energie worden gestimuleerd. Andere accutechnologieën, denk bijv. aan aluminium/lucht en zink/lucht zullen op termijn de schaarse lithium vervangen. In elk geval moet het opstoken van fossiele brandstoffen zo snel mogelijk zoveel mogelijk verminderd worden.
    Voor het maken van de auto zijn energie en grondstoffen nodig. Dit geldt voor alles wat we gebruiken en dus gemaakt moet worden. Zelfs een glas melk drinken levert een flinke milieuvervuiling op.

    Je mening over fietsen deel ik in ieder geval wel. Als het even kan, neem ik de Quest en daarmee rij ik al vele jaren meer kilometers dan in de auto. Als het fietsen met minder inspanning je sneller en verder kan brengen dan vandaag mogelijk is, dan wordt het fietsen nog veel leuker. Een aardige rekensom leert dat de VeloTilt met 1 PK 100 km/u kan rijden. Met een 40 Ah accu kom je dan 240 km ver. Is dat geen mooi perspectief?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wim, dat is uiteindelijk de essentie van het hele betoog: je maakt een bewuste keuze voor een voertuig in functie van het soort verplaatsing. Dat je op een eiland niet direct aan autodelen kan doen, dat is nogal wiedes. Dat dit voor mij, aan de rand van een stad met 250.000 inwoners, wat makkelijker ligt eveneens.
      De omschakeling op zich is geen economische oorlog (deels wel, want de olieproducerende landen willen hun inkomsten niet zien verdwijnen), maar vooral het feit dat er pogingen ondernomen worden om de grondstoffen hiervoor te monopoliseren.

      Verwijderen
    2. Wim, aanvullend nog dit: in de velomobiel gebruik ik LiFePo4 cellen, met een theoretische levensduur van meer dan 10 jaar en opgegeven voor minstens 2000 laadcycli. Je leest mijn blog ook geregeld, dus je weet dat die theoretische waarden sterk afwijken van de realiteit. In de 16 Ah accu van de FAW zitten 16 cellen, die zowat allemaal al vervangen zijn; sommige zelfs al meer dan een keer. Dank zij de steun van Fietser.be raakte ik aan de nodige cellen en een ander bms, maar daarvoor zijn twee of drie donor-accu's nodig geweest!
      Over enkele jaren zal je weten of theorie en praktijk bij Tesla nauwer aansluiten.
      Wat je vertelt over de VeloTilt: dat zijn schitterende vooruitzichten!

      Verwijderen
  7. Het artikel was zondermeer interessant leesvoer, hoewel ook gekleurd door de mening van de schrijver zelf.
    Dat komt ook goed tot uitdrukking in de commentaren die hij krijgt. Het hoeft weinig betoog dat de man gelijk heeft, zoals ook jij in dit geval gelijk hebt, de mobiliteit zou moeten veranderen. Hoe? Geen idee, ik ben zoals de meesten, de overheden moeten het maar regelen, als ik begin doet m'n buurman alles weer teniet met verkeerd gedrag. Verkeerde manier van denken? Ja, dat is het, en ik weet dat ook. Maar kort en goed, ik fiets omdat ik dat graag doe, het milieu zal mij eigenlijk worst wezen. Ik werk ondertussen bijna 31 jaar in de chemische procesindustrie, en hoewel ik al heel veel verbeteringen heb gezien op milieugebied, gaat er nog voldoende de lucht in, vrees niet! Maar al te vaak tijdens grote onderhoudsstops gebeurden er dingen die buiten de dagdiensturen plaatsvonden, en dat was niet omdat het zo okselfris was!
    Wat mijn eigen mobiliteit betreft fiets ik liever dan de auto te gebruiken, maar de auto wegdoen zal niet gebeuren. Dat kan wel, ook in het Noorse buitengebied, maar dan maak je alles wel veel moeilijker voor jezelf. Nachtdiensten fiets ik niet, dan is het autorijden, de Kia gebruikt 5 liter/100km, dus is zuinig, maar dat is dan wel diesel, dus ook niet milieuvriendelijk. Verder hebben wij een groot deel van het jaar "nutteloze" verplaatsingen, enkel voor ons plezier. Inderdaad een diesel die 10 liter/100km gebruikt, de camper dus. Wat Blauwe 682 schrijft over de voordelen van de auto kan je gewoon nog eens lezen, en dan heb je bij een camper ook nog WC, douche, keuken en slaapkamer bij je, dus tel uit je winst. Dat rondtoeren met die camper vinden we beiden leuk, en werkt zeker voor m'n vrouw erg ontspannend. Lekker egoïstisch, ik weet het. Maar ik ben zelf ook een egoïst, want enkel voor mezelf heb ik 2 fantastisch mooie fietsen, die ook niet van het goedkoopste zijn.
    Openbaar vervoer is mogelijk, ook hier, maar dan moet je goed plannen, en de tijd nemen, want sneller is het niet.
    Mensen zijn gewend aan mobiliteit nu, dat is niet op een achtermiddag te veranderen, en zal veelal als een inbreuk op hun persoonlijke vrijheid worden gezien.
    We kunnen dus lang en breed praten, maar dit is en blijft voorlopig een probleem, precies om die reden waar Jan mee begonnen is: de anderen eerst, dan wij pas! (en graag veel later!)
    Dat is ook altijd mijn reactie geweest als er weer zo'n hoge pief van de overheid stond te verkondigen wat "we" zouden moeten doen: Begin zelf maar eerst, lekkere jongen!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Adri, mijn visie is gekleurd door de eigen ervaringen. De eigen leefomgeving maakt daar deel van uit. Ook hier: als de keuze weloverwogen is, dan is er niet direct een probleem.

      Verwijderen
  8. De auto en zijn vrijheid is heel relatief hoor.
    Eind September was ik te gast op een trouwfeest in Overpelt (Limburg).
    Er viel wat te regelen zoals treinuren, slaping en de Brompton moest mee.
    De trouw was op vrijdag en ik vertrok op vrijdagochtend en kwam op zaterdag voormiddag terug.
    Een ander koppel ging per auto, zei vertrokken op donderdagavond en reden vrijdagnacht nog terug.
    De reden van het 's avonds laat en snachts rijden was: schrik voor de files? Daar ging dus hun vrijheid.
    Ze zijn uiteindelijk bijna net zolang weg geweest als ik.

    En ik heb nog al van mensen gehoord dat ze hun vertrek meer dan eens afstemmen op de te verwachten files, dan heb je wel heel weinig "o zo belangrijke" vrijheid.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Begrijp ik Ronny, heb je ook gelijk in, maar het gaat erom wat mensen voelen in deze. Ook al moeten ze rekening houden met files en drukte willen ze toch de "vrijheid" hebben om zelf te bepalen wanneer ze vertrekken, en niet "gebonden" zijn aan openbaar vervoer tijden. Belachelijk? Probeer maar eens in een gezelschap je gelijk te halen, het zal je niet meevallen!!!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
    2. Dat weet ik Adri. En ik weet ook dat mijn meningen wel eens (dan druk ik me nog zacht uit) afwijken van wat de massa denkt.
      Ik herinner me nog een gesprek, ergens vorig jaar, waar ik me in mengde, waarbij:
      1 zegt: E-auto's gaan nooit doorbreken wegens te duur
      2 zegt: E-auto's gaan nooit doorbreken wegens te kleine actieradius
      3 zegt: E-auto's zijn geen oplossing wegens blijvende file- en parkeerproblemen.
      1 en 2 kijken 3 aan alsof die van een andere planeet komt (3 dat was ik).
      Het leek alsof ze nog nooit van files en parkeerproblemen hadden gehoord.
      Dat terwijl ze... juist ja.

      Ik heb al langer geleerd eens mijn mond te houden.

      Verwijderen
    3. Die post heb ik toen gelezen en gewaardeerd!☺☺☺ Inderdaad, dat is hoe de meesten denken, dan wijk jij inderdaad af. Een gezonde afwijking volgens mij, maar de meesten zullen het niet met me eens zijn helaas.....
      Ook ik houd me dikwijls in, of meng me niet eens in het gesprek, omdat mijn denkbeelden ook soms erg afwijken van die van de massa.
      Iedereen zegt milieubewust bezig te zijn, maar vaak blijft het bij zeggen. Ik zeg dat milieu me niks interesseert, en dan wijk je ook af, terwijl het gewoon de waarheid is. Niet dat ik bewust vervuil, maar verder dan afval scheiden en bewust proberen de zaak netjes te houden gaat het niet. Extra inzetten voor een schoon milieu doe ik niet, en gebruik de auto/camper als dat in ons straatje past.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen