vrijdag 17 januari 2014

Grrrmmbl (stripvloek)

Vanmorgen rond 11u stond André Vrielink, van Flevobike, aan de deur, met een nieuwe motor en controller voor de Orca. Zonder dralen werd de oude unit uitgebouwd, de nieuwe in de plaats gezet en daarna werd getest (op een rollenbank) of alles werkte zoals het hoorde. Na nog wat afstellen links en rechts, kon ik de weg op om "in real life" het effect te weten.

Na de eerste rit werd nog wat bijgesteld, o.a. de sensor voor de snelheidsmeter was niet perfect geplaatst, waardoor die boven een bepaalde snelheid - zowat 20 km/u - geen snelheid meer aangaf. Bij de tweede of derde testrit, telkens maar een paar honderd meter, was het weer raak: de motor viel uit. Gedaan met de pret...

Dat was echt balen, zowel voor André als voor mij. Alles had hij uitgetest op zijn eigen Orca en leek het goed te doen, maar nu, na drie uren onderweg te zijn, blijkt het probleem niet opgelost. Meer nog: ook Orca nr 37 heeft hetzelfde defect.

De motorunit werd weer uitgebouwd, de controller eruit gehaald en na meten en zoeken bleek dat de FETs op de controller allemaal doorgeslagen waren. Een structureel probleem blijkbaar. Voor mij vervelend, want na een maand reikhalzend uitkijken naar de "E" in E-Orca, ben ik er nog niet. Voor Flevobike nog vervelender, want een structureel probleem betekent meteen dat geen enkele E-Orca of E-GreenMachine kan geleverd worden tot de oorzaak gevonden en verholpen is.
Tja, het overkomt elke fabrikant wel eens, maar het is en blijft bijzonder vervelend.

Het moet gezegd: André was erg bereidwillig om tekst en uitleg te verschaffen. En zeg nu zelf: hoeveel fabrikanten springen in hun auto om bij de klant thuis de service te verlenen?

Hopelijk raakt het nu snel opgelost, maar het blijft afwachten.

17 opmerkingen:

  1. Dat is pas balen, zowel voor jou als voor Flevobike. Kan Flevobike niet terug naar de vorige versie, die in mijn Orca zit?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tot op zekere hoogte lukt dat vermoedelijk wel, maar daarvoor moet nu overleg gepleegd worden tussen Flevobike en ID-bike.

      Verwijderen
  2. Wat een pech, lijkt wel een productiefoutje te zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar lijkt het inderdaad op: een nieuwe type controller en nieuwe software. Ergens loopt iets fout. De vraag is nu: waar? En dan moet het opgelost raken.

      Verwijderen
  3. Dat is balen Jan! Gelukkig doen ze hun best om het op te lossen, het zal nog eens goed gaan komen!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het komt goed, dat is zeker. De grootste ontgoocheling voor mij was dat ik er (natuurlijk) op gehoopt had dat het vandaag in orde zou zijn. Ook bij Flevobike hadden ze daarop gerekend, maar het heeft niet mogen zijn.
      Wat doe je eraan, behalve proberen het probleem op te lossen?

      Verwijderen
  4. Nou, Murphy's law in praktijk... elke fabrikant krijgt er wel eens mee te maken. Gelukkig ben je in goede handen, maar verder helemaal met je eens Jan: Grrrmmbl!

    Succes,
    Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gelukkig doet de Orca het voor de rest voortreffelijk, anders zou ik nog gaan twijfelen aan mijn keuze.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Slechte beurt voor ID-bike. Hiermee wordt aangetoond dat ze spullen maken die niet voldoende getest zijn.
    Als FETs doorbranden, uiteraard onder belasting, hebben ze dit kennelijk zelf onvoldoende getest.
    Naar mijn mening moet je dit soort producten eerst met wisselende belasting op de testbank beproeven. Vervolgens moet je een aantal motoren in het veld uitzetten en daar een half jaar ervaring mee opdoen. Pas dan zouden producten aan reguliere klanten moeten worden verkocht.
    Nu lijkt het erop dat ID-bike nog in het begin van de ontwikkelingscyclus staat en klanten gebruikt als prototype testers.
    Het enige goede hieraan is dat er veel druk op de ketel komt te staan. Dat wil wel eens helpen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Wim,

      Ik vind jou reactie van weinig professionaliteit getuigen. Sinds wanneer ben jij elektro specialist en heb je verstand van het aansturen van BLDC motor. Bovendien weet jij blijkbaar niet dat de motor controller niet het enige onderdeel is dat problemen kan veroorzaken. Omdat de controller door brand wil dat nog niet perse zeggen dat het probleem ook daar ligt.
      Jij neemt aannames in de mond waar je geen weet van hebt.
      Ik wil je bij deze vriendelijk doch dringend verzoeken om je mond te houden als je niet weet waar je over praat.

      Nu even om Wim zijn aantijgingen recht te zetten:
      Voor een relatief klein bedrijf als Flevobike is het altijd lastig om een partner te zoeken welke tegen voor ons haalbare kosten bereid is om specialiste diensten te leveren.
      In het geval van IDbike hebben wij een bedrijf gevonden dat bereid was om hun bestaande controller en software aan te passen zodat deze goed met de door ons gekozen Daum motor in onze opstelling samen werkt. Aangezien hun motor controller normaal voornamelijk met PMSM naafmotoren werkt en daar uitvoerig mee getest is, is onze opstelling toch wel redelijk afwijkend.
      Nou blijkt de Daum motor ook niet helemaal volgens de standaard gebouwd te zijn.

      Het probleem dat Flevobike nu met Jan zijn E-assist van de Orca ervaart komt voort uit een combinatie van een (met de voor hun gangbare motoren uitvoerig geteste) hardware en software update aan de controller die er voor zorgt dat er bij ons net iets mis gaat wat voorheen niet mis ging. Wat niet wil zeggen dat de fout dan ook perse in de controller of de software zit. Het is altijd een combinatie van de gehele keten (accu, BMS, motor, controller en overige onderdelen)

      Bij IDbike doen ze wel degelijk hun best om samen met Flevobike het probleem op de lossen maar aangezien ook zij hun bedrijf gewoon draaiende moeten houden en niet van de inkomsten van Flevobike kunnen overleven moeten zij hun aandacht verdelen.

      Het wordt een beetje te specialistisch om hier uit te gaan leggen wat er precies fout gaat dus dat doe ik maar niet. Ondertussen heb ik al wel weer contact gehad met IDbike en hebben we een goed vermoeden wat de oorzaak van het probleem is. volgende week gaan we uittesten of onze vermoedens kloppen en hopen we dit probleem uit de wereld te helpen.

      Het heeft gewerkt dus het zal hoe dan ook weer gaan werken.

      Verwijderen
    2. Dit is natuurlijk het risico van zoiets op de blog te publiceren...

      De reactie van André is er, dus ik hoef dit niet meer te doen.

      Het is inderdaad verleidelijk om snel conclusies te trekken, maar dat is niet altijd terecht; Zoals Kees ook opmerkt: elke fabrikant krijgt ermee te maken, vroeg of laat. Het toevoegen van een elektromotor aan een voertuig betekent dat er een complex systeem bij komt. Hoe meer componenten je toevoegt, hoe groter de kans dat er wat foutloopt.
      Ik vind het uiteraard vervelend, want ik zit met een Orca waarin de E het momenteel niet doet, maar over de ondersteuning van Flevobike en het overleg met hen valt niet te klagen. Integendeel.

      Verwijderen
    3. Dag André,
      Zo, de oren zijn weer gewassen.

      Dat ik 'mijn mond moet houden', ligt niet in mijn aard. Bloggers schrijven openlijk over hun spullen en daar wordt weer op gereageerd, onder andere door mij. Nou mag je best naar me uithalen, maar lees mijn reactie nog eens. Er zijn doorgebrande FETs waarvan de oorzaak nog onbekend is. Dat is een constatering van Jan, niet van mij. Ik matig me ook geen oordeel aan over de technische achtergronden. Ik concludeer alleen dat er onvoldoende getest is voor aflevering. Voor die constatering, en dat is de enige conclusie die ik heb getrokken, heb je helemaal geen elektrische of elektronische kennis nodig.

      Ik snap prima dat het heel moeilijk is om leveranciers te vinden voor betaalbare specifieke onderdelen in kleine oplagen. Met de VeloTilt, volg de items over de hydraulische lock maar eens, staan wij voor precies dezelfde problematiek.

      Een uitstekende uitleg, die je even later ook geeft, is beter dan mij onterecht ‘aantijgingen’ en gebrek aan professionaliteit te verwijten.

      Ik hoop voor Flevobike en voor Jan dat de problemen degelijk opgelost gaan worden. De uitstekende reputatie van Flevobike staat er m.i. borg voor dat dit gaat gebeuren. Tot dat moment zou ik André willen aanraden dáár aan te werken in plaats van een chagrijnig getinte reactie aan mij op dit blog te zetten.
      Groeten,
      Wim

      Verwijderen
    4. Hallo Wim,

      Jammer dat je vind dat je jezelf moet gaan verdedigen in plaats van gewoon toe te geven dat jij meent aan te kunnen tonen wat je in werkelijkheid niet kan omdat je niet weet wat er speelt.
      Wat mij betreft staat iedereen vrij om te reageren en zelfs om hun mening te geven maar jij schrijft letterlijk, en ik citeer:
      "Hiermee wordt aangetoond dat ze spullen maken die niet voldoende getest zijn."
      Ik heb jij stukje meerdere keren gelezen en even laten bezinken voordat ik reageerde anders had ik je de oren vermoedelijk nog wat harder gewassen.
      In mijn ogen, en dat vindt ik (dit is een mening) na het lezen van jou reactie, heb je weinig professioneel gereageerd. En ik ben ook nog steeds van mening dat je je mond moet houden als je niet weet waar je het over hebt....
      Ik schrijf dan ook niet dat je helemaal je mond moet houden,,,, slechts wanneer je niet weet waar je het over hebt.
      Ik ben van mening dat ik jou reactie heel goed gelezen heb maar jij die van mij niet.
      Lees mijn reactie nog maar eens terug en lees precies wat er staat.
      Dan kan je volgens mij niet tot een andere conclusie komen dan dat je zoals jij je eerste reactie hebt geschreven IDbike onterecht aantijgt.

      Wat betreft jou laatste opmerking.
      Ik heb gisteren nog contact met IDbike en zij gaan voor mij vandaag nog een aanpassing in het programma van de motorcontroller schrijven zodat ik daar morgen mee kan gaan testen.
      Hopelijk is dat dan de oplossing, maar dat zal je hier zeker kunnen lezen als het zo is.

      Verwijderen
    5. Dag André,
      Ik vind het verrassend dat je dit schrijft. Als jij vindt dat de spullen wél goed getest waren, dan had Jan nu een werkend geheel gehad. Dat heeft ie, na twee afleverpogingen, nog steeds niet.
      En over professioneel reageren gesproken. Als jij professioneel had gereageerd had je gewoon uitgelegd hoe het in elkaar zit. Dat heb je wel gedaan, maar daarvoor verwijt je me 'aantijgingen' onprofessioneel gedrag en moet ik - wederom - mijn mond houden.

      Ik laat het hierbij, wij komen hiermee niet dichter bij elkaar. Jammer.
      Groeten,
      Wim

      Verwijderen
    6. Hoi Wim,

      Dit zal ook mijn laatste reactie zijn.
      Lees nou nog eens één keer jou eerste zin.
      Daarin meen jij toch echt aan te kunnen tonen dat IDbike zijn spullen niet goed test. Waar haal jij dat "feit" vandaan?
      Had je nou geschreven dat Flevobike de nieuwe controller blijkbaar nog niet goed genoeg had getest dan had je nog gelijk gehad ook. Ik ben er te makkelijk van uit gegaan dat de nieuwe controller en software hetzelfde op de rest van ons systeem zou reageren.
      Maar dat schrijf je niet, jij meent aan te kunnen tonen dat mijn leverancier zijn spullen niet goed test en hun klanten maar als testpersoon gebruikt.
      Lees nu jou stukje en mijn reactie nog eens één keer terug.

      Verwijderen
  7. Ik ben blij dat je zo vrij en onverveerd bericht over je aankoop Jan. Ooit was er een tijd dat iedere kritiek op een product uit de ligfietswereld taboe was en je geacht werd min of meer daar geen melding van te maken.
    Daar wordt uiteindelijk niemand wijzer van en een product nooit beter.
    Maar laten we het wel over pruductverbetering hebben en niet op de persoon gaan spelen... Iedereen moet zich vrijuit kunnen uiten.
    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor de steunbetuiging, Mick. Het is ook niet mijn bedoeling om Flevobike aan te vallen, dat moge duidelijk wezen. Wat je zegt is correct: we gaan voor productverbetering, niet voor de aanval. Op die manier wordt het enkel beter voor iedereen.

      Verwijderen