vrijdag 24 januari 2014

Grens

Ik merkte dat ik in de voorbije week een grens overgestoken ben met de Orca.


Ergens "diep" in de velomobiel zit dit fietscomputertje (een Sigma BC 12.12 STS, zoals je hierboven ziet). De GPS geeft me onderweg de nodige informatie; de computer dient voornamelijk om de totaalstand bij te houden (en de wekelijks afgelegde kilometers). En kijk: de 1000 km-grens is in de voorbije dagen overschreden.

Nu vraag je je misschien af "waarom moet een fietscomputer ver weg zitten?". Dat is een terechte vraag. Het antwoord is dit: ik wilde een draadloze computer, omdat in de kap van de Orca een stang zit waarop het display van de ondersteuning gemonteerd is, netjes in het zicht. Een draad trekken vanaf de sensor tot aan de fietscomputer is niet zo evident (de meegeleverde draad is sowieso te kort), dus koos ik voor een draadloos exemplaar. Helaas bleek dat de afstand van een wiel tot de geprefereerde plek te groot was, waardoor het signaal wegviel.
Bijkomend is het 's ochtends te donker, waardoor ik er toch niets van zie.
Misschien verander ik dat nog wel eens: dan verhuist deze 12.12 naar de Kobra (waar nu een goedkoop prul op zit) en komt er toch een bedraad exemplaar in de Orca.

De uitdaging daarbij is deze: op die stang zit nu het display van de ondersteuning en daarbij komt binnenkort een Cycle Analyst (ik hou van data). Die krijgt zijn informatie via een kabel. Dat is kabel nummer twee. Als er dan nog een fietscomputer bij zou komen, moeten drie kabels naar die steun geleid worden, via een scharnier van de kap. Dat is niet evident, zeker omdat het geen kabelspaghetti mag worden.

Waarom al die informatie? 

Het display van de ondersteuning is vooral een bedieningseenheid. Daarmee stel je de mate van ondersteuning in (geen, "eco", medium, hoog of hoog plus) en je hebt wat basisinformatie, zoals de snelheid. Echter: dit display werkt enkel als de accu ingeschakeld is. De totaalstand is op dit ogenblik alvast helemaal fout en die zal ook nooit accuraat zijn: zodra de spanning wegvalt tijdens het rijden - een lege accu bijvoorbeeld -, wordt niets meer geregistreerd.

Een fietscomputer is enkel afhankelijk van een interne knoopcel. Die blijft dus data registreren en houdt ook andere zaken bij. Die functie wordt ook waargenomen door de gps (Garmin Oregon met RAM mount) en dus is de computer in zekere zin redundant, maar die gps houdt geen totale kilometerstand bij. Die stand is de basis voor het onderhoud.

Een Cycle Analyst geeft me informatie over de accu en het energiegebruik.

De Cycle Analyst in eFAW

Op het display van de ondersteuning heb je vier balkjes om de status van de accu aan te geven, maar dat is erg onprecies.
De Cycle Analyst geeft me o.a. de spanning (Volt), het vermogen (Watt) en de stroom (Ampère), maar ook het totaal opgenomen vermogen sinds de accu geladen werd, het rendement (Wh/km), het aantal laadbeurten (levensduur van de accu) en nog wat extra data. Daarnaast kun je het systeem, mits wat "tweaken" gebruiken om limieten in te stellen (maximale stroom, maximumsnelheid) en, mocht je dat willen, als cruise control. Wat heel handig is hieraan, is dat je een duidelijk beeld krijgt van hoeveel energie je al uit je accu haalde en wat er nog overblijft. Op die manier kun je voor langere ritten, mocht dat nodig blijken, je verbruik doseren en zo de actieradius optimaliseren. Of, zoals het thuis met de paplepel ingegoten werd: "meten is weten".

8 opmerkingen:

  1. Jan,
    Ik heb zelf nog geen ervaring met draadloze computers, maar ik heb wel eens begrepen dat computers die gebruik maken van ANT+ signaal voor gegevensoverdracht beter grotere afstanden of barrières kunnen overbruggen dan de meer standaard draadloze tellers zoals de Sigma STS is. Wellicht iets om uit te proberen. Kijk bijv eens naar een BBB Digiboard of een Bontrager Node. Er zijn ook andere, even googlen.
    Wel zijn deze tellers meestal niet goedkoop (vanaf zo'n Eur 80) en moet je de sensoren er vaak ook nog eens los bijkopen (rond de Eur 30).
    Nogmaals voor mij is het papieren wijsheid, niet op persoonlijke ervaring gebaseerd.
    Succes,
    Johan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Da's iets om in het achterhoofd te houden. Voorlopig is het wel voldoende: de Orca is er en nu komt nog de Cycle Analyst. De rest kan wel even wachten ;-)
      Flevobike levert in optie de O'Synce lijn, ook met ANT+. Mogelijkheden bij de vleet. Om het helemaal mooi te maken, zou ik dan liefst uitkijken voor iets met bediening vanaf het stuur. Ook voor de Cycle Analyst moet dat kunnen: die wordt geleverd met een schema en de fabrikant moedigt de gebruikers aan om extra mogelijkheden te benutten.

      Verwijderen
  2. Mij is opgevallen dat de meeste smartphones en tablets GPS hebben, en gebruikt kunnen worden voor satelietnavigatie. Dus ook snelheidsmeting en (totaal)kilometerstand bijhouden. Als je zo'n ding al hebt moet je misschien niet eens een wielsensor fietscomputertje kopen. Tenminste als je kunt leven met een geringe snelheidsafwijking ( onder bomen ) en tijdelijk wegvallen van snelheids/afstands registratie in tunnels en in mindere mate viaducten.

    Ik gebruik zelf een GPS sportcomputertje als snelheids/afstandsmeter. Doet het prima, en wijkt maar weinig in totaal km af van de wielsensor metertje dat standaard in de Quest zit ( maar door mij nooit bekeken/gebruikt wordt )


    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. MIjn ervaring met gps op de smartphone (een oude Sony X10i) waren niet zo denderend: te weinig werkgeheugen, slecht leesbaar scherm en een zeer beperkte autonomie. Daarbij heb ik ook een Garmin Oregon 450, die - wat mij betreft - heel wat beter op zijn taak berekend is. Het nadeel van de "teller" is dat die bij het resetten van de ritgegevens ook op 0 springt. Geen totaalstanden dus. Bij de verplaatsing in het voorjaar, naar Bretagne, viel op dat hij gewoon doortelde: de afstand die ik met de TGV aflegde - waarbij de gps natuurlijk uitgeschakeld was - had hij bij de afgelegde kilometers geteld. Daar ben je niets mee.

      Verwijderen
    2. Dat van die smartphone is een kwestie van de juiste app downloaden Jan .....ik heb er maar heel gering verstand van, maar op de tablet van mijn vrouw ( heeft ook gps en versnellingsmeters om met het ding zwaaien te gunnen gamen ) heb ik toch al leuke dingen gezien waardoor Tomtom straks een nietszeggende naam uit het verleden zal zijn.

      Zonder twijfel is er ergens een appje die je totaal km en snelheid bij kan houden zonder te wissen en enkel als je het wenst ( in de velomobiel zit ) en een leuke dashboard en wat andere functionaliteit geeft als bonus.

      Als het er nog niet is komt het wel die dingen ( smartphones/tablets ) worden massaal gebruikt en zijn vast nog maar aan het begin van wat ze kunnen. Losse GPS kastjes kun je vast over een aantal jaar niet eens meer kopen....( en ja ik heb ook 2 Garmin GPS apparaatjes, tot tevredenheid overigens...maar ik zien nu al dat telefoons die dingen hard inhalen qua mogelijkheden, en ze hebben nu eenmaal het voordeel dat je met 1 apparaat alles kunt )

      Verwijderen
    3. Smartphone is leuk, maar als je de GPS continue aanzet, is je accu van je smartphone in een uurtje of 3 leeggetrokken. Dus zorg dan wel dat je hem kan aansluiten op het boordnet van je VM of een andere externe voedingsbron. Tenzij je ritten zich beperken tot 3 uur max natuurlijk.

      Verwijderen
    4. Dat is eigenlijk geen probleem: er zit een USB-voeding in.

      Verwijderen
    5. Quezzzt,
      met een app kun je wel extra mogelijkheden toevoegen. Dat is een groot voordeel van smartphones. Anderzijds blijft bij de huidige telefoon het werkgeheugen te beperkt en is het scherm niet echt geschikt voor zo'n toepassing. Wel ruim voldoende qua grootte, maar te beperkt van lichtsterkte/helderheid. Die dingen hebben ook hun beperkingen op het vlak van schok- en vochtbestendigheid (op enkele modellen na). Maar wie weet, over een paar jaar...

      Verwijderen