vrijdag 3 januari 2014

I love Orca's

... en dan vooral die van mij.

Goed, er zijn wat opstartproblemen, zoals een falende ondersteuning, waar ze bij Flevobike ongetwijfeld hard op aan het zoeken zijn, maar los daarvan is het een schitterende velomobiel.

De maidentrip, 170 km van Dordrecht naar Sas-van-Gent en de dag erop 30 km tot in Gent, maakte me in elk geval vertrouwd met alle eigenheden van mijn nieuwe velomobiel. Ondertussen staat er zowat 450 km op de teller, ondanks de feestdagen.

Een Orca staat niet te boek als een snelle velomobiel - eerder het tegendeel -, maar kruissnelheden van +30 km/u blijken toch niet echt een probleem. Daarnaast is deze, naar velomobielnormen, behoorlijk stil en ook voor de besturing met twee hendels ben ik helemaal gewonnen. Kortom: ondanks het feit dat er veel snellere velomobielen zijn, ben ik erg tevreden met de keuze. Snelheid in ruil voor comfort, bergruimte en erg beperkt onderhoud, dat moet kunnen.

Net zoals Paul merk ik dat elke reden goed is om in de Orca te stappen en een eindje te rijden. Goed: geen trips van 100 km, daar heb ik de tijd niet onmiddellijk voor, maar even 30 km voor een boodschap, dat moet kunnen. Zalig, gewoon!

nieuw fietspad, Beervelde
De Orca lijkt ook nog veel meer een "mensenmagneet" dan de Alleweder. Overal zie je mensen stoppen, hoofden draaien, ...

De Orca op de Vrijdagmarkt (Gent)
Het blijft zo: wil je niet opvallen, dan moet je niet met een velomobiel rijden. Velomobielen blijven een onbekend transportmiddel. Voortdurend krijg ik weer de opmerking: "dat is iets nieuws. Nog nooit gezien." Dat nemen we er dan maar bij: ermee rijden is veel te leuk om te laten.

Door vertrouwd te raken met het nieuwe voertuig gaan ook de radertjes in mijn hoofd draaien. Elk nieuw voertuig moet gepersonaliseerd worden. Wat kan beter? Hoe kan ik de Orca naar mijn hand zetten? Wat ontbreekt om dit de perfecte velomobiel te maken? Dat is voer voor wat komende berichten. Het is in elk geval genieten en zelfs zonder ondersteuning is deze sneller dan eFAW ooit was! Daar merk je 20 jaar evolutie.

8 opmerkingen:

  1. Misschien moet je die 7/8 kilo ballast sowieso overboord gooien, als de fiets zonder de E-factor al zo goed bevalt :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Op dit moment is er 5.5 kg ballast verwijderd : de accu laat ik thuis, want die heeft nu geen nut. Maar een keer die ondersteuning werkt, is het wel een grote hulp.

      Verwijderen
    2. Greenmachinist 3 januari 2014

      Fijn dat de Orca ook zonder ondersteuning prima te gebruiken is. Dat scheelt wel veel gewicht zeg die accu.
      Maar met is natuurlijk veel comfortabeler. Hoe lang gaat de accu voor de verlichting eigenlijk mee tot die weer opgeladen moet worden?

      groet

      Greenmachinist

      Verwijderen
    3. Vooreerst: ik koos voor de "luxe-verlichting", met een 12V accu ipv 6 en 6,75 Ah capaciteit. Het vorige weekend heb ik die, voor de zekerheid, een eerste keer geladen. Deze week reed ik zo'n 200 km, continu met het licht aan, en nu branden nog 3 van de 5 indicatieleds op de accu. Nog geen idee dus, maar in elk geval lang!

      Verwijderen
  2. Dag Jan,
    De Orca is inderdaad een heel fraaie velomobiel. Bij de ontwikkeling van de VeloTilt hebben we goed gekeken naar de Orca. Een compacte, veilige en sterke body, een heel makkelijke instap, veel bagageruimte en drie gelijke 20" wielen. De wielen van de VeloTilt zijn precies dezelfde wielen als die van de Orca. Ook een elektroversie van de VeloTilt is met de twee wielen achter heel makkelijk te realiseren.
    Veel plezierige en veilige kilometers gewenst.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Natuurlijk wens ik jou ook veel veilige en aangename kilometers. Het VeloTilt project volg ik aandachtig, zoals vele anderen. De combinatie van comfort, gebruiksgemak en hoog rendement klinken erg interessant. Ik ben benieuwd wat de praktijk zal brengen. Een spannende ontwikkeling!

      Verwijderen
  3. Hoi Jan,
    Ik zie dat je composiet sterwielen hebt. Die kun je niet dichtmaken met wieldoekjes, of heb ik het mis?
    Beste wensen!
    Mick

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mick, misschien zou dat wel kunnen, bijvoorbeeld door de doekjes met klittenband of magneten vast te zetten, maar het zou zonde zijn om die mooie velgen weg te stoppen.
      Misschien maakt het voor de luchtweerstand wel verschil, dat weet ik niet. Meestal worden die doekjes er, bij mijn weten, vooral opgezet voor de uitstraling. Dat zou op een Orca zonde zijn.

      Verwijderen