zaterdag 13 juni 2015

Bandenwissel

De Seiran raakt stilaan aangepast aan mijn wensen. 

Afstelling

Na een week heb ik de helling van het zitje nog wat gewijzigd (iets rechter gezet) en de neksteun een centimeter lager gezet, omdat die teveel klappen tegen mijn hoofd gaf.
Dat rechter zitten is na een ritje van een goeie 60 km weer ongedaan gemaakt: ik zakte teveel naar voor/onder op het zitje. Of dat aan de vorm van het zitje ligt of aan het Ventisit kussen dat minder grip biedt, is moeilijk te zeggen. Het was in elk geval niet zo comfortabel.

Banden

De belangrijkst wijziging voor het comfort en rijgedrag was wel dat de 32-507 VeeRubbers vervangen werden door 40-507 Kojaks.

Kojak link, VeeRubber rechts
In vergelijking met ervoor is de Seiran een vliegend tapijt geworden. Bochten nemen gaat minstens even goed, maar het rijcomfort lijkt sterk verbeterd. In combinatie met de spatbordjes lijkt 40 mm toch wel bijna het maximum; wellicht kan 42 mm (of iets meer) ook, maar dan wordt het meten en passen om het spatbord perfect af te stellen zodat er geen contact kan ontstaan. Ik heb het nu, voor de Kojaks, al wat moeten bijstellen.
Rekening houdend met mijn voorliefde voor veldwegen zijn bredere banden welkom, zeker in de zomer op kurkdroge zandpaden.

Kojaks zijn niet altijd gelijk, zoals uit de volgende foto's blijkt.



Mijn exemplaren lagen al een poosje in het rek bij De Ligfiets en komen duidelijk uit verschillende generaties.
Er kwam wel een complicatie bij en een leerproces: na de bandenwissel bewoog de Seiran niet meer. De voorste schijf kwam namelijk permanent in contact met een remblok.

Muurvast
Dat betekende dus dat ofwel het wiel niet recht zat (was wel degelijk in orde) ofwel de remklauw opnieuw gecentreerd moest worden.
Gelukkig is er Youtube, waar ik duidelijke uitleg vond over het afstellen van Avid BB7 schijfremmen. Binnenkort zal ik de dikte van de remblokken ook even controleren.

Rijcomfort

Uiteindelijk is het belangrijkste het rijplezier. "Freude am fahren", zoals een automobielfabrikant het uitdrukt. Wel: de Seiran ligt me veel beter dan de Kobra, in die zin dat ik merk dat er veel meer kilometers mee afgelegd worden. Nu, met de nieuwe bandjes, zal dat nog meer het geval zijn. Mooi weer? Dan neem ik algauw toch de open ligger in plaats van de Orca, zelfs al doe ik langer over de rit. Het is een andere beleving en een beetje afwisseling is leuk. De Kobra is een prima lage racer, maar de Seiran is toch veelzijdiger.

Stabiliteit

De vorige eigenaar sprak vol bewondering over een vriend van hem, die het zelfs aandurfde om met één hand de Seiran te besturen. Zo'n opmerking werkt bij mij als een uitdaging. Jawel: het lukt zelfs om met de handen los te rijden! Niet echt comfortabel, niet echt lang (hooguit 100 m), maar hij is er stabiel genoeg voor (met de Kobra is dat niet mogelijk). Door de lange stuurstang merkte ik wel dat het gewicht aan het stuur dit sterk beïnvloedt: de gps eraan bevestigen is voldoende om dit niet meer te kunnen doen!

Snelheid

De conclusie blijft ongewijzigd. Challenge heeft blijkbaar op de 24" dezelfde cassette en kettingbladen gebruikt als op de 26", waardoor ik enkel het grootste voorblad gebruik en meestal in de drie hoogste versnellingen rij. Dat betekent 28 tot 33 km/u. Veel sneller lukt niet voor een langere tijd. Onlangs haalde ik wel kort een top van 42 km/u, maar dat hou ik niet vol. De Kobra is zonder enige twijfel sneller: 35 tot 40 was normaal, ook over vele kilometers.
Dit was trouwens te verwachten: de Seiran is een toerfiets, terwijl de Kobra als pure racer ontworpen werd.

5 opmerkingen:

  1. Hallo Jan,
    Ik heb ook een Seiran 24 inch. Hij is van 2012, maar ik haal met deze gemiddelde snelheden van 28 km/u en kruissnelheden van 35 tot 40 km/u. Ik heb wel het achterwiel vervangen, omdat de as na een enkele duizenden kilometers al helemaal uitgesleten was en heb er daardoor zelfs een ongeluk met gehad (uit de bocht gevlogen) en het afstellen van de schijfremmen niet meer mogelijk was. Ik heb zelf een achterwiel samengesteld met een DT Swiss 370 MTB achternaaf voor schijfremmen en een brede velg (pimp lite van Atomlab) die nu helaas moeilijk verkrijgbaar is. Daardoor zijn alle problemen met het achterwiel gelukkig van de baan. Ik rijd vooraan voornamelijk op het middenblad en kan zo makkelijk 40 km/u halen zeker met de wind in het g... de rug. Kruissnelheid ligt rond de 35 km/u mee wind en tegenwind (4 Bft) rond de 28 km/u.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het zal dan wel aan het mannetje liggen... Tenzij indien die van jou een SL is. Als jij op het middenblad rijdt, dan zijn ofwel de verhoudingen helemaal anders ofwel rij jij met een veel hogere trapfrequentie. De groep op mijn Seiran is Shimano XT. Het aantal tanden op de bladen en de cassette moet ik eens nagaan. Trapfrequentie zal meestal rond 90 draaien.

      Verwijderen
    2. Jan,

      Het middenblad telt 42 tanden (toen ik de Seiran tourfiets kocht was er 1 optie voor het triple crankstel: Truvativ) en de cassette 11-34, dus als je de omtrek voor de band op 1,91 m stelt kom je op maximaal 42/11x1,91x60x90 op ongeveer 39 km/u. Dus misschien moet je je tanden even tellen ;-). Zelf rijd ik met een Radical Jumbo achtertas, dit is veel beter voor de stroomlijn, Bram Moens vertelde mij eens dat elke zijtas 5 % meer luchtweerstand opleverde voor de CHR, dus 2 tassen 10%. De bananentassen bleken nauwelijks weerstand op te leveren, alleen zitten ze bij manoeuvreren een beetje in de weg. Ik weet niet of dat verhaal van die achteras ook voor jouw modernere achteras (XT) opgaat. Ik weet wel dat een fietsenmaker met zeer veel ervaring mij eens deore LX aanraadde ipv XT omdat dat minder gevoelig was voor zout en ook sterker zou zijn.

      Verwijderen
  2. Jan: hoe lang ben je? In plaats van grotere voorbladen, kan je ook denken aan wat kortere cranks. Ook dan gaat je trapfrequentie omhoog. Ik weet van een aantal langere rijders dat ze ook met korte cranks rijden, en zeker als je een 24" Seiran aanschaft, zal je niet de langste zijn. Wellicht iets om in je achterhoofd te houden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maarten, dat is inderdaad een interessante piste. Ik meet 1m70. Op de Kobra reed ik met 160mm cranks en dat beviel me wel. Ik zal het in gedachten houden, voor als ooit de kettingbladen vervangen moeten worden.

      Verwijderen